Dokázal Doctor Strange predčiť očakávania a prečarovať sa k úspechu? | Doctor Strange (recenzia)

Priatelia, tak sme sa dočkali. Doctor Strange, jeden z najočakávanejších filmov tohto roku sa práve dostáva do kín aj u nás na Slovensku. Ja som mal tú česť a film som si pozrel už 2.11., aby sme vám čo najskôr mohli priniesť recenziu. Ako teda dopadla najnovšia Marvelovka, ktorá nám predstavila nového hrdinu v MCU? Veľmi dobre! S úžasom pozorujem, čo štúdio Marvel dokáže. A teraz vám poviem, v čom je Doctor Strange lepší, ako ostatné filmy od tohoto štúdia, v čom je rozdielny a prečo to vytvára nejaké negatíva.

Herecké obsadenie

Hovorí to každý a poviem to aj ja. Jedným z najväčších pozitív tohto magického filmu je skvelé herecké obsadenie. Marvel je známy tým, že si skvelo vyberá hercov, ktorí dokonalo stvárnia svoje postavy. A najnovším filmom ma v tom iba utvrdili. Benedict Cumberbatch v hlavnej úlohe si zahral samotného Stephena Strangea, pardon, Doktora Stephena Strangea, ktorý vďaka nešťastiu stratí svoju vášeň a liečbu hľadá na tajuplných miestach sveta. Strange je zaujímavou postavou, akýmsi mixom Tonyho Starka a Dr. Housa. Cumberbatch sa s postavou popasoval a zvládol ju brilantne. V roli the Ancient One, inak povedané Prastarej, sme videli skvelú Tildu Swinton.

Neuveriteľne skvelé herecké obsadenie
Neuveriteľne skvelé herecké obsadenie

Jej a ani zvyšku hercov nemám absolútne čo vytknúť, keďže ako už bolo spomenuté vyššie, herecké obsadenie bolo jednou z najsilnejších stránok tohto filmu. Snímka je ale neobyčajne „krátka“, s časom iba 1 hodina a 55 minút, preto ma ani nezarazilo, že postavy ako Dr Christine Palmer (Rachel McAdams) nedostali viac času na plátne. Film toho totiž v relatívne obmedzenom čase musel stihnúť veľa. A nebojte, cameo samozrejme Stan Lee dostal.

Príbeh filmu

Naše recenzie poskytujeme výhradne bez spoilerov, a recenzia na Doctora Strangea nie je výnimkou, takže sa nemusíš strachovať. Nič, čo by si vedieť nechcel, ti neprezradíme. Príbeh filmu bol veľmi nabitý, miestami mu však trošku vládol chaos. Celkovo ale príbeh hodnotím pozitívne. To, čo nám stihol za necelé dve hodiny predstaviť, je neuveriteľné. Naučili sme sa mnoho vecí o vesmíre a možných hrozbách, ktoré obsahuje. Dokonca už poznáme pozíciu Sorcerera Supreme v Avengers. Film sa od pomalého začiatku až po netradičné a ohromné vyvrcholenie stupňuje rovnomerne. Veľmi sa mi páčilo, ako film dodával pocit, že sa spoločne so Stephenom učíme, a každú chvíľu sa dozvedáme nejakú novú a zaujímavú vec. Marvel dokázal, že v storytellingu sa celkom vyznajú. Pred tým, ako budeme pokračovať, chcem poukázať na to, ako veľa dokázal Marvel z obyčajného PG-13 ratingu vymačkať. A aby som film neustále neospevoval, poďme si teraz povedať zopár negatív.

Stephen nemá rád kritiku
Stephen nemá rád kritiku

Čo ma sklamalo

Doctor Strange sa vyznačuje tým, že zobral klasickú predlohu ostatných Marveloviek a všetko urobil trochu inak. Výnimkou je ale spracovanie humoru, ktoré ma zamrzelo. Vtípkov bolo až príliš veľa, v nie veľmi ideálnych chvíľach. Príklad: Po epickom momente, kde by sa viac hodila nejaká skvelá hudba, sa miesto toho dočkáme ďalšieho vtipu, ktorý akosi znehodnotí situáciu. Človek sa začne sústrediť na vtip a aj zabudne, že hlavný hrdina niečo vykonal. Takto je to žiaľ skoro s každým filmom od Marvelu, čo je veľká škoda, lebo to celkom dosť uberá na kvalite a serióznosti filmového príbehu.

A zahrám sa aj na starého znechuteného dedka, lebo určite nie som jediný, ktorý sa na vtipoch ani moc nenasmial a iba bol otrávený ostatnými ľuďmi, ktorí sa na miestami trápnych fóroch neustále smiali. Ak kvalitu humoru porovnám s ostatnými filmami Marvelu, príliš sa ani nelíši. To už je vec preferencie, či sa v kine radi s chuti zasmejete, alebo máte radšej hrobové ticho a seriózne scény.

Záporák Kaecilius nie je pobavený
Záporák Kaecilius nie je pobavený

Hudba a kamera

Michael Giacchino je meno človeka, ktorý vie, čo robí. Ktorý ale žiaľ nedostáva toľko priestoru, koľko by si zaslúžil. Giacchino je Oscarový skladateľ soundtrackov, ktorý má vlastný štýl a prevažne využíva plechové a dychové hudobné nástroje. Medzi najznámejšie projekty, na ktorých pracoval patria animované filmy Ratatouile a Up. Páčila sa mi teda jeho hudba vo filme Doctor Strange? Áno, a veľmi! V článku, ktorý som vydal kedysi dávno, rozoberám práve hudbu vo filmoch MCU. Spomínam v ňom, že hudba vo filmoch MCU postráda emócie a nie je vyzývavá.

Skladateľ Michael Giacchino
Skladateľ Michael Giacchino

To ale určite nie je ten prípad pri Doctorovi Strangeovi. V ňom je hudba skvelá. Nevýhodou je, že jediný spôsob, ako si ju užiť, je vypočuť si soundtrack. Vo filme totiž hudbu počuť len málokedy, a aj keď ju práve je počuť, tak je takmer okamžite prerušená hlasnými zvukmi boja alebo ďalším trápnym vtipom. Veľká nevýhoda a opäť je to negatívna vec, ktorá sa netýka len jedného filmu, ale vidíme ju sa opakovať vo všetkých počinoch Marvelu. Čo vám ale odporúčam, je po skončení filmu si ešte posedieť v kine, čakajú vás samozrejme dve potitulkové scény. Pri titulkách vás ale okrem toho bude doprevádzať skvelá neobyčajná hudba, ktorá naozaj stojí za to. Ak sa do kina nechystáte, vypočuť si ju môžete tu.

Kamera? Kamera samozrejme nebola na úrovni filmu The Revenant, jednoducho klasika ako v ostatných Marvel filmoch. Nemám jej čo vytknúť.

Povedz nám konečne o tých ospevovaných vizuáloch!

Doctor Strange ovláda aj nádherné a mocné zelené kúzla

Och áno. K vizuálnym efektom vám poskytnem dva pohľady. Ja som film videl v 2D, zatiaľ čo kolega Adam si snímku užil v IMAX 3D. Obi dvaja vám ale jednohlasne potvrdzujeme, že je to pravda, čo sa o vizuáloch filmu hovorí. Nedokážem si predstaviť, koľko práce dalo tímu ľudí vyčarovať na plátne niečo podobné. Jedná sa o jeden z najkrajších filmov, aké som kedy videl. Doctor Strange skutočne splnil moje očakávania a v tejto oblasti ich ešte niekoľkonásobne predčil.

Ohýbajúci sa New York
Ohýbajúci sa New York
Nádherná a hrôzostrašná temná dimenzia
Nádherná a hrôzostrašná temná dimenzia

Kúzlenie vyzeralo veľmi reálne (celkom irónia, však?) a Adam mi vraví, že mal pocit, ako by sa sám Sorcerer Supreme objavil v kinosále a začal tam čarovať. A to nevravím o scénach, v ktorých sa nereálne prehýbal New York, ktoré môžu konkurovať Počiatku od Christophera Nolana. Nechcem týmto nijako útočiť na žáner, ale v „iba superhrdinskom“ filme som efekty takej vysokej kvality nečakal. Ale môj najobľúbenejší moment bol aj tak let vesmírom, temnou dimenziou a všelijaké nereálne tripy napchaté vo vzrušujúcich troch minútach. Začal som podozrievať pracovníkov kina, či mi nedali do pitia trochu LSD a extázy. S týmto všetkým, dokázal teda Doctor Strange predčiť svoje očakávania? Ako ho celkovo hodnotím?

Oficiálny poster filmu
Oficiálny poster filmu

Celkové hodnotenie najkrajšej Marvelovky

Od filmu Doctor Strange som mal naozaj veľké očakávania. Som teda veľmi prekvapený, že ich s ľahkosťou prekonal a som potešený, lebo snímku od dnes považujem za moju obľúbenú Marvelovku. Negatív film samozrejme zopár má, no vôbec to nie sú veľké veci, sú to skôr maličkosti a preferencie Marvelu, ktoré sa opakujú vo všetkých ich filmoch. Pozitív, tých ale je mnoho a na zápory okamžite zabudneme. Chválim predovšetkým milión-krát ospevované vizuálne efekty a teším sa na Doctora Strangea po boku ostaných hrdinov MCU. Film odo mňa dostáva hodnotenie 8/10 a post zatiaľ najlepšieho filmu tohto roku.