Nervy, slzy a kontroverzia | 4. séria Formula 1: Drive to Survive RECENZIA

David Zahradníček
David Zahradníček
Volám sa David, mám 23 rokov a aktuálne študujem žurnalistiku v Bratislave. Obľubujem šport a kultúru v akejkoľvek podobe.

4. séria Formula 1: Drive to Survive RECENZIA

4. séria Formula 1: Drive to Survive RECENZIA – Len týždeň pred začiatkom novej sezóny šampionátu Formuly 1 prináša streamovací gigant Netflix očakávanú štvrtú sériu z prostredia kráľovnej motoršportu. V nej zachytáva jednu z najnapínavejších sezón v celej jej vyše sedemdesiatročnej histórii. Mladý, priebojný a neodbytný Max Verstappen a sedemnásobný majster sveta Sir Lewis Hamilton, ktorý siahal na historický ôsmy titul, sa postarali o neopakovateľné divadlo. Popri celosezónnom súboji dvoch titanov sme boli svedkami množstva prekvapení a napínavých chvíľ. Produkčná spoločnosť Box to Box Films to pri výbere kľúčových momentov rozhodne nemala najľahšie. Čo sa jej nakoniec podarilo zmestiť do desiatich častí 4. série Formula 1: Drive to Survive?

Rivalita, rivalita a opäť rivalita

Po zisku siedmeho konštruktérskeho titulu je cieľ stajne Mercedes jasný – zisk ôsmeho titulu v rade a prepísanie histórie motoršportu. Ich tímová jednotka, Sir Lewis Hamilton, má namierené k ďalšej výhre v pohári jazdcov. Ôsmy titul v jeho hrsti by znamenal prekonanie rekordu legendárneho Michaela Schumachera, s ktorým momentálne tento rekord zdieľa. Znie to ako dobrý plán, však? Nemecký tím ale doňho zabudol vložiť dve veci – Red Bull a Maxa Verstappena. Po nepriaznivej minuloročnej sezóne si Červení Býci nepripúšťajú neúspech. Od prvých pretekov pôsobia húževnato a ich monopost má voči konkurencii o trochu navrch. Vhodili rukavicu do ringu a sú pripravení zabojovať o každý jeden bod.

Po úspešnej minuloročnej sezóne nechystá McLaren ubrať nohu z plynu. Vysoké očakávania má hlavne z novej jazdeckej zostavy. Tá im má dopomôcť k porazeniu konkurenčného Ferrari. Nejde to ale tak hladko ako by chceli. Ricciardo priam zápasí každý víkend so svojím monopostom, zatiaľ čo jeho kolega Lando Norris zbiera jeden úspech za druhým. Ich vzájomnému vzťahu to vôbec neprospieva a ak to takto pôjde ďalej, budú v súboji s talianskym kolosom ťahať za kratší koniec.

lando norris mclaren
4. séria Formula 1: Drive to Survive RECENZIA; Zdroj: skysports.com

Nová nádej a svetlo na konci tunela

Formula 1 privítala v tomto ročníku troch nováčikov – Micka Schumachera (syna Michaela Schumachera), Nikitu Mazepina a Yukiho Tsunodu. Prví dvaja menovaní jazdia za americký tím Haas, ktorý posledné roky nezaznamenáva ideálne výsledky. Práve dvaja nováčikovia majú priniesť svieži vietor do plachiet a nakopnúť celý tím k lepším výsledkom. Yuki podpísal zmluvu s ambicióznym tímom AlphaTauri. Jeho juniorská kariéra je plná nevšedných úspechov a svoje kvality bude chcieť ukázať aj medzi oveľa vyspelejšími pretekármi.

Williamsu svitá na lepšie časy. Jost Capito, nový tímový manažér, s ním má veľké plány. Jeho želiezkom v ohni je vychádzajúca hviezda George Russell, ktorý svojimi výkonmi ohúril celý svet motoršportu. V boji o titul „najlepšieho z najhorších“ budú jeho dobré výsledky zárukou úspechu. Kvalita ale stojí nemalé peniaze a väčšie tímy začínajú upierať svoj zrak na talentovaného jazdca Williamsu. Ostane svojmu tímu verný či zatúži po novom dobrodružstve?

Hodnotenie

Minulá sezóna šampionátu Formuly 1 sa zapíše do jej kroniky veľkými písmenami. Mala všetko – súboje na hrane, kontroverzie, prekvapenia a až do posledného kola sme netušili, kto sa stane majstrom. Z toho vyplýva, že seriál o nej by mal byť dokonalý, no nie?

Aj by tomu tak bolo, ak by sa tvorcovia zamerali len na skutočné udalosti. Už v predchádzajúcich sériách ju tvorili momenty vytrhnuté z kontextu. Tvorcovia zámerne hľadajú zámienky pre vytvorenie neexistujúcich konfliktov. Svojim počínaním odrádzajú zarytých fanúšikov Formuly 1 túžiacich po neskreslených informáciách zo zákulisia. Seriál si ale s jedným zažmúreným okom dokážu užiť naplno aj oni.

Spracovanie láka hlavne nových „neformulových“ fanúšikov. Tí si zaručene prídu na svoje. Príbehy sú elektrizujúce, neskutočne strhujúce a nabité akciou. Vtiahnu vás rýchlo do deja a nedokážete odtrhnúť oči od obrazovky. Pri sledovaní kolízií a bravúrnych predbiehacích manévrov vám behá mráz po chrbte. Dojem prehlbuje fantastický vizuál a pôsobivé audio. Hlboké farby a dynamické prestrihy umocňujú zážitok z diania na trati. Ohlušujúci rev motorov a veľkolepé hlasy nadšených komentátorov prispievajú k atraktívnosti seriálu.

lewis hamilton mercedes
4. séria Formula 1: Drive to Survive RECENZIA; Zdroj: formula1.com

4. séria Formula 1: Drive to Survive RECENZIA – Zhrnutie

Štvrtá séria Formula 1: Drive to Survive dala peknú bodku za sezónou 2021. Nechýbali v nej tie najdôležitejšie momenty, kontroverzie a drámy. Zostala verná svojmu konceptu vyvolávania vymyslených konfliktov, ktoré pravidelnému divákovi Formuly 1 neulahodia. Určená je predovšetkým širokému diváckemu spektru platformy Netflix. Ak ste Formulu 1 nikdy nesledovali, počas jednotlivých častí vám jej princípy a pravidlá vysvetlia jednotliví piloti, tímoví manažéri, komentátori a žurnalisti. Štvrtá séria Formula 1: Drive to Survive si odnáša hodnotenie 7,5/10.