Porušovatelia pravidiel | Air: Zrodenie legendy RECENZIA

David Zahradníček
David Zahradníček
Volám sa David, mám 23 rokov a aktuálne študujem žurnalistiku v Bratislave. Obľubujem šport a kultúru v akejkoľvek podobe.

Air: Zrodenie legendy RECENZIA – Pravidlá sú na to, aby sa porušovali, však? Nie vždy to dopadne ideálne, no v tomto prípade to zásadne zmenilo športový marketing a nariadenia NBA. Prvýkrát v histórii platil basketbalista pokuty za nosenie zakázaných tenisiek, ktoré ich výrobca s radosťou uhradil. Ako vzniklo spojenie medzi Michaelom Jordanom a značkou Nike? Čo všetko predchádzalo vzniku legendárnych topánok? To sa dozviete vo filmovej novinke s názvom Air: Zrodenie legendy.

Scenár Alexa Converyho režisérsky oživil Ben Affleck, ktorý si do kresla s klapkou v ruke sadol po dlhšom čase. Do hlavnej úlohy obsadil svojho kamaráta Matta Damona (Marťan, Dobrý Will Hunting). Po jeho boku sa predstaví Viola Davis (Farba citov), Jason Bateman, Chris Tucker (Križovatka smrti), Chris Messina a aj samotný Ben. Už len tieto mená prezrádzajú, že pôjde o naozaj neopakovateľný zážitok.

Air: Zrodenie legendy RECENZIA
Air: Zrodenie legendy RECENZIA, Zdroj: Continental film

Tenisky sú len tenisky, kým si ich neobuje môj syn

Leto roku 1984. Ulice hrajú Run-D.M.C. a Bruca Springsteena, neónové logá sa bijú s tmou na bulvároch a vo firme Nike v meste Beaverton, Oregon si kompetentní lámu hlavy nad tým, ktorých basketbalových nováčikov podpíšu. Gigantovi s bežeckou obuvou, paradoxne, utiekli prví dvaja draftovaní ku konkurentom. Tretím v poradí je chlapec zo Severnej Karolíny, ktorého preslávil víťazný kôš vo finále univerzitného šampionátu. Tak ho má zafixovaného väčšina predstavenstva, no nie Sonny Vaccaro (Matt Damon). Chlapík vo vyťahanej polkošeli a s pejdžerom za opaskom je odhodlaný riskovať celú svoju kariéru, len aby videl „fajky“ na Jordanových topánkach.

Rozhodne sa preto konať na vlastnú päsť. Porušuje nariadenia šéfa Phila Knighta (Ben Affleck) a viceprezidenta marketingu Roba Strassera (Jason Bateman) a vycestuje za Jordanovcami. Bez premysleného plánu či žiarivej ponuky, no s nepriestrelným presvedčením, že ich syn je výnimočný, sa zjaví pred ich domom. U otca Jamesa (Julius Tennon) si svojou neodbytnosťou získa sympatie rýchlo, no matka Deloris (Viola Davis) je tá, ktorá v rodine diriguje biznis. Prisľúbi Sonnymu, že navštívia centrálu značky Nike a vypočujú si ich návrh. Ten sa s nadšením bleskovo vráti na svoje pracovisko. Zavrie sa v ňom na pár dní s Robom a dizajnérom Peterom Moorom (Matthew Maher). Ich prebdené noci priniesli svetu rad tenisiek Air Jordan. A úspešný koniec príbehu už poznáte.

Air v kinách
Zdroj: Continental film

O Jordanoch bez Jordana?

Vo filme AIR sa nám jeden z najslávnejších športovcov všetkých čias neukázal. Aspoň nie priamo. Ben Affleck ho do celého príbehu zasadil rafinovane, aby nebral pozornosť hlavným hrdinom, ktorí sa zaručili o zrod legendárnych tenisiek. O nich to celé v konečnom dôsledku je. Mladému Michaelovi (Damian Young) vidíme iba chrbát, sem-tam ho počujeme prehovoriť, no jeho prítomnosť v snímke je nespochybniteľná. Divákom absencia basketbalovej hviezdy nemusí vôbec prekážať, keďže na filmovej „palubovke“ hviezdia ikony hereckého sveta.

Každá prináša do AIR niečo svojské. Chris Tucker je číra radosť, láskavosť a pochopenie v ľudskej podobe. V uvoľnených scénach dokáže svojou prítomnosťou vyčariť úsmev na tvári. Keď však atmosféra vo filme zhustne a sranda ide bokom, jeho kolegovia sa môžu na neho spoľahnúť a on im to opláca rovnakou mincou. Rob Strasser je v podaní Jasona Batemana prísnym a tvrdohlavým „markeťákom“. Rola mu sadla fantasticky, dodal korporátnemu viceprezidentovi charizmu a srdce na pravom mieste.

Ben Affleck je veľmi presvedčivou podobizňou Phila Knighta. Bosého šéfa jazdiaceho na hroznovo-fialovom Porsche od neho nerozoznáte. Obdivujete, s akou ľahkosťou dokázal podať skvelý výkon pred aj za kamerou. Nemôžeme zabudnúť ani na Chrisa Messinu, ktorého dialógy s Mattom Damonom sú highlightom tejto športovej drámy. Celková chémia z tejto All-Star zostavy hercov vo vás zanechá hlboký dojem aj dávno po dopozeraní filmu. Jamu nadšenia ešte o to viac prehlbujú výkony Matta Damona a Violy Davis.

Air v kinách
Zdroj: Continental film

D&D si ukradli šou pre seba

AIR vyťažil z oboch hereckých velikánov absolútne maximum. Neviditeľná šachová partička medzi Sonnym a Deloris prelieva napätie z jednej strany na druhú, chápete motívy oboch protihráčov a nedokážete si vybrať favorita. Chcete, aby si Vaccaro splnil svoj sen, aby dokázal, že má najlepší zmysel pre výber mladých talentov. Zároveň podporujete Michaelovu matku, prajete jej, aby svojho jedinečného syna „predala“ za čo najvyššiu cenu.

Táto fáza príbehu by bez ich bezchybného hereckého umenia nefungovala. Damonovo čaro zobraziť „obyčajnosť“ neobyčajného charakteru je obdivuhodné. Sonnyho vytrvalosť je aj vďaka nemu uveriteľná a autentická. Viola Davis ovládla každú scénu svojou ráznosťou, repliky zasadzuje úderne a srší z nej sebavedomie. Vie, že Deloris má v rukách všetky tromfy, a podobne ako jej náprotivok, neberie nie ako odpoveď.

Air
Zdroj: Continental film

Air: Zrodenie legendy RECENZIA – Zhrnutie

Kto by to bol povedal, že príbeh o vzniku topánok môže byť takým pútavým dobrodružstvom. Od začiatku zaujme fanúšikov basketbalu, priaznivcov teniskovej kultúry, ale aj ľudí, ktorí o revolučnej spolupráci medzi Jordanom a Nikom nikdy nepočuli. AIR, podobne ako slávny basketbalista, skáče do výšin, krídla sa mu nelámu vďaka úžasnému scenáru, úchvatným hereckým výkonom a hravej réžii Bena Afflecka. Po dlhej dobe sme sa dočkali kvalitnej zákulisnej športovej drámy, ktorá rozpráva o neznámych porušovateľoch pravidiel.

Najsilnejšou stránkou AIR-u je nabitá herecká zostava. Aj napriek množstvu zvučných mien si navzájom hviezdy spotlight nekradnú, práve naopak, vytvorili symbiotické zoskupenie plné dobre vyzerajúcich interakcií. Matt Damon a Viola Davis svojimi výkonmi budú isto patriť do širšieho okruhu favoritov na zisk nominácie Ceny Akadémie. Zhrnuté, podčiarknuté. Skoro dvojhodinová reklama na Nike (sarkazmus) si od nás vyslúžila 9/10.