Údery, švih meča či cválanie koní. Ako vznikajú zvukové efekty tých najznámejších filmov?

Nenechajte si ujsť

Adam Martiš
Adam Martiš
Mám 24 rokov, vyštudoval som mediálnu komunikáciu a som milovníkom filmov, seriálov, hier a popkultúrneho obsahu. Zaujímam sa aj o technológie, hudbu, módu či šport – celkový rozhľad je u mňa na prvom mieste.

Najčítanejšie za 7 dní

Ako vznikajú zvukové efekty do filmov?

Rozmýšľali ste niekedy už nad tým, ako vznikajú zvukové efekty vašich obľúbených hollywoodskych filmov? Pokiaľ si totižto myslíte, že sa tak deje rovno na natáčaní, ste na omyle! Väčšina všemožných zvukov vo filme sa totižto samotne nahráva v štúdiu, a neskôr sa tieto zvuky do snímky pridávajú v postprodukcii. Práve túto reprodukciu každodenných zvukov majú na starosti „Foley“ umelci, o ktorých veľa divákov ani nevie, že vôbec existujú. Títo ľudia majú na starosti to, aby ste si ani nevšimli, že bol zvuk dotvorený mimo natáčania. Ich zvuky sú totižto ako šité na mieru pre daný film, pretože by sa na pľaci jednoducho nedali nahrať.

Foley umelci reprodukujú takmer všetky bežné zvuky, ktoré môžeme vo filmoch počuť. Či už údery v bojovej scéne, šušťanie kríkov vo vetre, cválanie koní alebo lámanie kostí. Všetky tieto zvuky vznikajú v nahrávacom štúdiu, a pri ich vzniku sú používané každodenné predmety alebo veci vyhodené na skládku odpadu. Napríklad, pri spomínanom šušťaní kríkov vo vetre používajú Foley umelci pásky z VHS kaziet. A čo taký zvuk žuvania jedla? Pri ňom drvia umelci vlhký popcorn v rukách. Pokiaľ chcete vidieť vznik všemožných zvukov v praxi, určite si pozrite nižšie priložené videá!

Povolanie Foley umelca má dlhú históriu!

Počiatky toho, čo dnes voláme „Foley“, siahajú až do 20. rokov minulého storočia. Pôvodne sa tieto zvukové efekty dorábali do živých vysielaní rádií po celom svete, keď sa rozprávali rôzne dramatické príbehy. Samotné umenie je však pomenované po mužovi menom Jack Donovan Foley, ktorý začal v roku 1914 pracovať pre štúdio Universal. Samozrejme, vtedy ešte išlo o éru nemých filmov. A práve Foley stál na prelome nemých a ozvučených filmov. Vôbec prvým celovečerným filmom so zvukom bol muzikál The Jazz Singer (1927), o ktorý sa postaralo štúdio Warner Bros. Universal tak nemohol pred konkurenciou zaostávať, a tak si našli zamestnancov so skúsenosťami z rádia.

V tých časoch však ešte mikrofóny nedokázali zachytiť nič iného, ako zvuk dialógu, a tak museli byť ostatné zvuky pridané až po natočení filmu. A práve na to tam bol Foley a jeho malý štáb. Ich zvuky museli byť perfektne načasované, aby presne sedeli s filmom. Dôležitý bol každý krok či zatváranie dverí. Jack Foley vytváral zvuky až do jeho smrti v roku 1967. Jeho základné metódy sú však používané dodnes. Samozrejme, umenie Foley pokročilo spolu s vývojom doby a techniky. Dnes už nemusia byť všetky zvuky nahrávané naživo a do jednej audio stopy. Môžu byť zachytené oddelene na individuálne stopy a neskôr synchronizované s vizuálom v postprodukcii.

Foley je veľmi dôležité aj pri dabingu filmu

Určite ste sa niekedy čudovali tomu, že dabing neprekrýva zvuky z filmu. A práve na to je tu Foley. Aj po predabovaní filmu sa tak v akejkoľvek krajine môžu neskôr pridať zvukové efekty, ktoré sú teda nahraté samostatne. Inak by jednoducho dabing prekryl všetky zvukové efekty. Za vytvorením filmu sa tak skrýva oveľa viac práce, než ste si mohli myslieť! Medzi najznámejších Foley umelcov tak patria mená ako Gary Hecker (Divoký Django, 300), Dawn Lunsford (Hry o život, Transformers), Shaun Brennan alebo Stefan Fraticelli.




Mohlo by sa ti páčiť

Pridaj komentár

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -