Prekvapivá kritika spoločnosti, alebo len podpriemerný slovenský film? | Amnestie RECENZIA

Amnestie RECENZIA – Príbehy z prostredia Slovenska či Česka (al. Česko-Slovenska), ktoré nie sú stopercentne fiktívne, by sme mali analyzovať hlbšie ako bežné príbehy. Sú tiež omnoho atraktívnejšie pre bežného diváka. Často totižto odkazujú na našu spoločnosť ako takú, pričom terčom býva politika resp. systém, ktorý ju sformoval, aby vyzerala tak, ako vyzerá. O niečo podobné sa svojským štýlom pokúša aj novinka s názvom Amnestie. Vaše otázka teraz znie: Podarilo sa im to? Nuž, poďme to spolu zistiť…

juraj bača slovenský film amnestie
Amnestie RECENZIA; Zdroj: continental-film.sk

Amnestie RECENZIA

Film Amnestie sa okrem príbehu troch rodín, zasiahnutých komunistickou perzekúciou, venuje aj vzbure väzňov v Leopoldove, ktorá si vyžiadala vojenský zákrok. Vzbure predchádzali široké amnestie Václava Havla, ktoré udelil v januári 1990, len pár dní po svojom zvolení za československého prezidenta.

Príbeh má vcelku pomalý spád a pôsobí prekvapivo menej veľkolepo, ako sa snažili komunikovať ukážky a trailery. Čo je výhoda. Tematika intríg určite funguje lepšie v komornejšom prevedení, kedy nejde ani tak o oheň, výbuchy a hlasné zvuky, ale skôr o slová, ktoré jednotlivé charaktery vyslovujú. A, samozrejme, kontext medzi nimi.

Amnestie sú teda konverzačná dráma, ktorá sa, ako ste si už mohli prečítať v oficiálnom popise príbehu, zameriava na príbeh troch rodín. Dokopy je to celkom veľké množstvo postáv, s ktorými by obyčajný lineárny príbeh pracoval len ťažko. Scenáristi Maroš Hečko, Beata Grünmannová a Marek Janičík preto udelili titul hlavnej postavy hercovi Jurajovi Bačovi, ktorý stvárnil Drahomíra Lupka.

amnestie

Postavy

Lupko nie je obyčajný hrdina komunistického režimu, keďže je väzeň. A práve preto je skvelým hlavným hrdinom príbehu, ktorý sa odohráva pred a po Nežnej revolúcii. On totižto nie je zlý človek, no režimom bol donútený k činom, ktoré ho dostali za mreže. Aj vo väznici Leopoldov si zachováva integritu a slušnosť. Tam sa dostal za krádež vzácnych obrazov, z ktorých chcel zarobiť dostatok peňazí, aby mohol so svojou manželkou Karin (Natália Germani) utiecť na západ.

Karin o svojho manžela vo väzení nejaví záujem, dokonca ho ani nenavštevuje. Je totižto zamilovaná do herca Richarda Kelemana (Marek Majeský). Do ich vzťahu čoskoro bizarným spôsobom vstúpi aj Richardova manželka Miriam (Anna Geislerová). Nad nimi všetkými akousi záhadnou aurou pôsobí kresťan Judr. Čierny (Marke Vašut), manžel Marty (Jana Oľhová), priateľky rodiny Kelemanových, ktorého komunisti zavreli do Leopoldova za jeho hlbokú vieru, čo bolo v onom režime neprístupné.

Judr. Čierny si vo väzení dopisuje cez odkazy s našim hlavným hrdinom Lupkom, čím sa uzatvára kruh.

<ĎALŠIA STRANA>