Je komunita kresťanov po smrti Ježiša odsúdená na smrť, alebo dokáže s nepriateľom vyriešiť otázku Boha? | Apoštol Pavol RECENZIA

Na úvod by som chcel podotknúť, že dnes tu nie sme kvôli otázke náboženstva a nikto by nemal spochybňovať kohokoľvek vieru. Zišli sme sa tu kvôli filmu. Filmu, ktorý rozpráva historický príbeh o jednej z najväčších osobností kresťanstva. Keďže je toto náboženstvo s našimi dejinami prepletené, pozrieme sa na snímku o mužovi známom ako Apoštol národov. Ako komunita kresťanov a ich viera vzdorovali celej ríši? A pre nás dôležitejšie, podarilo sa filmárom tento príbeh úspešne preniesť na plátno? Nech sa páči, toto je recenzia na snímku Apoštol Pavol!

apoštol pavol recenzia
Zľava: Lukáš (Jim Caviezel), Pavol (James Faulkner); Zdroj: itafilm.sk

Apoštol Pavol RECENZIA

Tento film je navonok veľmi jednoduchý. Čo tým myslím? V prvom rade tým chcem naznačiť, že produkčný rozpočet predstavoval skromných 5 miliónov dolárov, čo na dnešné pomery vo filmovom priemysle vôbec nie je veľa. Ako sme sa už mnohokrát na vlastné oči presvedčili, výška investície samozrejme nehovorí nič o kvalite. Na druhú stranu to však znamená, že produkcia nemohla byť nijako veľkolepá. Ja som ale presvedčený o tom, že Apoštol Pavol práve z toho vyťažil.

Veľmi by ste pochybili, ak by ste od tejto snímky čakali biblickú epiku veľkých rozmerov. O nič podobné sa film ani nesnaží. Namiesto toho môžete očakávať príbeh, ktorý sa nezačal ani nekončí na plátne – vychádza však z vašej hlavy. Dej nám ukazuje uväzneného Pavla (James Faulkner) na konci svojich síl a oddaného Lukáša (Jim Caviezel), ktorý riskuje vlastný život, aby jeho múdro odovzdal aj ďalším nasledovníkom Krista. Nejde tu o akciu ani drámu. Apoštol Pavol práve naopak divákov nabáda spytovať svet a osudy, ktoré pre nich Boh vybral.

apoštol pavol recenzia
Zdroj: itafilm.sk

Nekonečná bázeň

Film nie je so stopážou 1h a 48min žiadnym rekordérom. Ako som však vyššie písal, nie je taktiež nijako epický ani akčný, čo má za následok nesmierne pomalé a tiché scény uvalené do temnoty kamennej cely. Samozrejme, že sa nájdu ľudia, ktorí uprednostňujú živé, hlučné a farebné počiny – sám ich milujem. Niekedy je však dôležité na chvíľu spomaliť ubúdajúci čas (rovnako, ako Pavol) a nebyť pasívnym konzumentom filmu, ale myšlienkovo aktívnym účastníkom danej snímky. Apoštol Pavol túto úlohu zvládol na perfektnú.

Režisér/scenárista Andrew Hyatt dáva každej vete opatrne premyslený priestor, čím môže ľahko ovplyvniť naše myslenie. Dokonalým prípadom je situácia, kedy vodcovia komunity kresťanov ukrývajúcej sa v Ríme diskutovali o dvoch možnostiach: Buď odídu z mesta ďaleko do bezpečia, alebo v Ríme ostanú aby pomáhali bezvládnym ľudom na uliciach, zatiaľ čo riskujú vlastné životy. Čo je dôležitejšie? Prežitie komunity za vedomia, že iní trpia? Alebo pomáhanie ostatným na úkor vlastného bezpečia? Samozrejme, správna odpoveď neexistuje. Vo filme sa však tento problém rieši tak dlho a takým spôsobom, že máme pocit, akoby sme taktiež boli zahrnutí do diskusie.

apoštol pavol recenzia
Zľava: Priscilla (Joanne Whalley), Aquila (John Lynch); Zdroj: itafilm.sk

Nejde o konflikt a vyvrcholenie

Objektívne môžem zhodnotiť, že práca s kamerou nebola ničím špeciálna, ale pôsobila zmyselne. Hudobný podklad Jana A.P. Kaczmareka bol taktiež krásny, ale nie extrémne zapamätateľný. Apoštol Pavol však ku mne ako neveriacemu človeku prehovoril tichým, ale stále prítomným podtónom. Neistota, zúfalstvo, nenávisť, strach, ľútosť – to sú emócie, ktoré zažíva každý z nás. Výnimky v tomto svete neexistujú, nech už ide o najvplyvnejšieho apoštola Ježiša Krista, Pavla, verného Lukáša alebo veliteľa väznice Mauritiusa (Oliver Martinez).

Práve Mauritius, akokoľvek všedne môže toto meno pôsobiť, bol pre mňa vo filme dôležitý. Ako väzniteľ Pavla v tomto príbehu predstavuje viditeľného antagonistu, ktorý je v Nerovom Ríme hrozbou. Nič na svete však nie je tak jednoduché, tak čiernobiele. Ako správny Riman sa Mauritius v ťažkých časoch obracal na rímskych bohov, rovnako, ako prakticky celá ríša. Tiež však bol len hlboko trápený človek.

apoštol pavol recenzia
Zdroj: itafilm.sk

Dlhé momenty, v ktorých sa Mauritius a Pavol ocitajú v spoločnej scéne a slovami si vymieňajú názory na svet a ich vieru, pôsobia neprijateľne, ale akoby prirodzene. Človek a človek sa vždy líšil a vždy sa líšiť bude. Film Apoštol Pavol nám to dôverne ukazuje. Nezabúda však aj na to, že väčšina z nás nehľadá pomstu, neteší sa na násilie ani nevyhľadáva porážku – jednoducho len hľadáme pochopenie a lásku. Vo mne snímka vyvolala tieto myšlienky. Hlboké scény sú však niekedy tak nedefinovateľné a vágne, že vy si celý obrazec môžete podať vcelku inak, no práve v tom je krása tohto filmu.

apoštol pavol recenzia
Zdroj: itafilm.sk

Keď sa jedná o biblické filmy, mám jedno jednoduché pravidlo. A to také, že na danú snímku sa nepozerám ako na filmársky výjav odvodený z biblie, ale skôr na samostatné dielo patriace do väčšieho celku. Ak sa teda chápeme, Apoštol Pavol je nedramaticky, ale zato precízne a opatrne natočený film, na ktorý by sme sa mali pozerať len a iba ako na film. Množstvo negatívnych ohlasov si vysvetľujem tak, že niekto jednoducho nedokázal prekúsnuť nezhody s Novým zákonom. Snímka je však hlboká, nabáda otázky o živote a smrti, dôležitých rozhodnutiach, minulosti a prekonáva obyčaj. Z mnohých dôvodov dostáva nadpriemerný biblický film Apoštol Pavol hodnotenie 8/10.

ZDROJitafilm