Budú po Slovensku už čoskoro jazdiť autobusy so solárnymi panelmi na streche?

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 23 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

Budú po Slovensku jazdiť autobusy so solárnymi panelmi na streche?

Prvý autobus so solárnymi panelmi jazdí medzi Dortmundom a Londýnom, ďalšie autobusy by mohli pribudnúť čoskoro. Vyrobená slnečná energia dobíja zariadenie vo vozidle (klimatizácia, USB, Wi-Fi) + Pilotné testy ukazujú úsporu až 7 % nafty v rámci dennej prevádzky (približne 1,7 litra na 100 km) 

Bratislava, 11. februára 2020 – Poskytovateľ autobusovej dopravy FlixBus dnes na odbornej konferencii o autobusovej doprave Bus Show v Nitre zverejnil prvé výsledky testovania medzinárodného autobusu vybaveného solárnymi panelmi. Vyrobená energia sa využíva na prevádzku zariadení, ako sú klimatizácia, USB a elektrické zásuvky na dobíjanie telefónov alebo notebookov, ako aj na prevádzku Wi-Fi.

To prináša preukázateľnú úsporu paliva, a tým aj nižšiu produkciu emisií CO2 do ovzdušia. Testovaný autobus je nasadený na trase medzi Dortmundom a Londýnom prechádzajúcej cez Holandsko, Belgicko a Francúzsko. 

Solárne panely inštalované na streche FlixBusu sú veľmi ľahké a tenké a kladú minimálny odpor vzduchu. Regulátor nabíjania umiestnený na palube FlixBusu riadi na základe výroby energie zo strešných solárnych panelov činnosť funkcie alternátora autobusu.

Za normálnych okolností sa batéria autobusu dobíja práve alternátorom, ten však pri zvýšenej spotrebe elektrickej energie viac zaťažuje motor. To má za následok zvýšenú spotrebu paliva. Pri využití novej technológie sa batéria dobíja priamo slnečnou energiou a čiastočne tak preberá funkciu alternátora. Tým sa docieli nižšia spotreba paliva. 

flixbus logo
Zdroj: seekvectorlogo.com

Sedempercentná úspora nafty, v lete ešte viac

V priebehu skúšobného obdobia sa doteraz potvrdila úspora priemerne 1,7 litra nafty na 100 km. Pri priemernej vzdialenosti 600 kilometrov denne je to úspora paliva okolo 10 litrov za deň. V letných mesiacoch by solárne panely podľa očakávaní mali vyprodukovať ešte viac energie. 

„Batéria so solárnou energiou dodáva elektrinu do zásuviek a zariadení na palube. Ako je pri FlixBuse bežné, autobus je vybavený USB portmi a elektrickými zásuvkami, klimatizáciou, Wi-Fi i palubným zábavným portálom. Vďaka inštalácii novej technológie sa všetky tieto palubné zariadenia napájajú práve solárnou energiou,“
uvádza hovorkyňa FlixBusu Martina Čmielová.

Cestujúci tak svoje mobilné zariadenia dobíjajú elektrinou z obnoviteľného zdroja – konkrétne slnkom, ktoré svieti na zelený autobus. 

flixbus autobus
Zdroj: transport.sk

Pilotná spolupráca v Holandsku a Veľkej Británii

Spoločnosť FlixBus spolupracuje v rámci pilotného projektu s britskou spoločnosťou TRAILAR, ktorá sa zaoberá inovatívnymi riešeniami v oblasti dopravy zameranými na znižovanie vplyvu úžitkových vozidiel na životné prostredie. Flexibilné solárne panely sú určené na použitie špeciálne v dopravnom sektore a používajú ich nákladné vozidlá a doručovacie služby. FlixBus je prvá spoločnosť, ktorá túto technológiu nainštalovala na medzinárodný diaľkový autobus

Do spolupráce sa zapojil i regionálny dopravný partner z Holandska, spoločnosť Kupers Touringscars, ktorá diaľkové autobusy prevádzkuje. Solárne panely sú nainštalované na jednom z autobusov, ktoré jazdia z Dortmundu cez Eindhoven, Antverpy a Bruggy až do Londýna. Keďže na tej istej trase premáva aj totožné vozidlo bez solárnych panelov, je možné porovnať výsledky a efektivitu tohto riešenia. 

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Pilotný autobus so solárnymi panelmi v súčasnosti jazdí dvakrát za týždeň na trase z Dortmundu do Londýna. Od apríla sa frekvencia jázd zvýši, počas letných prázdnin bude jazdiť denne. Spoločnosti TRAILAR, Kupers Touringcars a FlixBus budú pokračovať v pravidelnom vyhodnocovaní výsledkov a v zlepšovaní projektu. Výkon technológie totiž ovplyvňujú aj také faktory, ako je vhodne zvolená trasa či ročné obdobie. 

Zdroj: TS FlixBus

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -