Baby Driver je štýlová akčná jazda s výborným rytmom. Trafil Edgar Wright na správnu nôtu? | Baby Driver (recenzia)

Je viac než pravdepodobné, že ste o tomto filme už pár dobrých správ započuli. Vo svete je totižto Baby Driver už nejaký ten piatok vonku a zo všetkých strán sa hrnú pozitívne názory a recenzie. Na Slovensku sa môžete sami presvedčiť už 27. júla a teraz je ten správny čas, aby sme svoj názor vyjadrili aj my. Na Rottentomatoes si snímka drží hodnotenie krásnych 94% a my môžeme iba pokojne potvrdiť, že ide o najcoolovejší film leta. Dokázal však režisér Edgar Wright zaujať celkovou kvalitou filmu, čo sa týka ako akcie, tak aj humoru? Poďme sa na to spolu pozrieť!

Ansel Elgort ako Baby
Ansel Elgort ako Baby, Zdroj: i0.wp.com

Aký príbeh nám priniesol Edgar Wright tentokrát?

Baby je skúsený a talentovaný vodič, ktorý svoje nadanie nevyužíva pre TAXI služby. Namočil sa do jedného problému a spláca si ho tým, že robí vodiča zlodejom a zločincom, ktorí utekajú z miesta činu. Pri jeho práci mu pomáha hudba, ktorá ho však sprevádza celým jeho životom. Musíte mať šťastie, aby ste Babyho stretli bez sluchátok v ušiach. Je to totižto jediná možnosť, ako prehlušiť neustály šum v jeho ušiach, jeho sluchovú poruchu. Ako všetci dobre vieme, veta „Posledný job a môžeš skončiť“ nikdy nieje pravdivá a podobne je na tom aj Baby. Jediné čo ale chce, je skončiť so zločinom a vydať sa s dievčaťom, ktoré práve spoznal, do neznáma. Podarí sa mu to?

Baby Driver toho sľuboval veľa. Štýlový príbeh, úžasnú jazdu a strhujúcu akciu doprevádzanú neustále hrajúcou hudbou. Klobúk dolu, toto všetko nám film aj priniesol. Dostali sme niečo ako akčnú automobilovú operu, ktorej nechýbal humor. Edgar Wright našiel tú správnu rovnováhu a z každého smeru toho predstavil akurát. Príbeh a scenár sú slabšou stránkou filmu, netreba v nich hľadať žiadnu hĺbku, ide predsa o letnú akčnú jazdu. Akcia tvorí s hudbou symbiózu a tak sme sa dočkali výborného a intenzívneho zážitku. Podobne je na tom aj výborné herecké obsadenie. Pozrime sa na to bližšie.

Dočkali sme sa bravúrneho hereckého obsadenia
Dočkali sme sa bravúrneho hereckého obsadenia, Zdroj: film.ru

Hudba ako ťahúň filmu

Baby Driver si je v pár bodoch veľmi podobný filmu Strážcovia Galaxie 2. Za prvé, obe snímky mali bezchybnú úvodnú sekvenciu, ktorá je založená na hudbe. Zatiaľ čo si Groot tancoval v rytme hudby, Baby predvádza excelentné choreografie za volantom. Pokiaľ niečo dokáže zaujať už v prvej minúte, je to záruka kvality. Za druhé, celý film je založený na úžasnom a precízne vyberanom playliste plnom nestarnúcich klasík. Väčšinou sa soundtracky riadia podľa filmu, no tu sa deje pravý opak. Celý film je riadený hudbou. Iba Baby Driver nám dokáže ponúknuť zladenú jazdu a dokonca aj samotné výstrely s piesňami. Z tejto jazdy by si mala brať príklad aj samotná séria Rýchlo a Zbesilo.

Film predstavil zdravú rovnováhu medzi humorom a serióznosťou, nečakajte teda čistokrvnú komédiu. Príbeh je pomerne plytký, jednoduchý a predvídateľný. Film sa nevyhol ani typickému cliché, ktoré v komédiach nachádzame. Bezpochyby tam však bolo vložené naschvál, vidieť je to hlavne na kriminálnom páriku Buddym a Darling alebo Babyho vysnívanej priateľke Debore. Celá snímka je založená na výborných hláškach, ktoré si užijú hlavne tí, ktorí vedia dobre po anglicky. Týmto pádom vzdávam hold aj prekladateľom, ktorí to určite nemali ľahké.

Najcoolovejší film leta
Najcoolovejší film leta, Zdroj: daily-journal.com

Výborné, no nevyužité herecké talenty

Tento film mal priam nepriestrelný herecký káder, ktorý bohužiaľ nebol využitý naplno. Samozrejme, Ansel Elgort (Na Vine sú Hviezdy) ukázal ako Baby svoj pravý herecký talent. Tento chlapec naozaj vie hrať a stáva sa z neho hviezda Hollywoodu. Nevyužité však boli Oscarové herecké talenty Jamieho Foxxa a Kevina Spacieho. Foxx si zahral bezcitného gangstera Batsa, ktorý bol výnimočný maximálne nikdy nekončiacimi vtipnými hláškami. Líder tímu Doc (Spacey) bol nepredvídateľný, no dostal pomerne málo priestoru. Zahriať sa nestihol ani Jon Bernthal (Daredevil). Klišovitý párik Buddy a Darling si zahrali Jon Hamm a Eiza Gonzáles. Krásnu a nevinnú priateľku Babyho, Deboru, si strihla Lily James.

Pokiaľ by sme si od filmu Drive (2011) odčítali jeho retro štýl, výsledok by bol podobný Baby Driverovi. Režisér Edgar Wright sa presadil práve filmami ako Scott Pilgrim proti celému svetu, Súmrak Mŕtvych alebo Jednotka príliš rýchleho nasadenia. V Baby Driverovi použil z každého trošku, a tak je v ňom cítiť jeho rukopis. Práve to, že odstúpil od Ant-Mana viedlo k tomu, že sa mohol zrodiť tento film. Výborné rozhodnutie.

Jeden z najlepších filmov tohto leta
Jeden z najlepších filmov tohto leta, Zdroj: slate.com

Ako som už napísal, Baby Driver spája všetko, čo poriadna letná akčná jazda potrebuje. Štýl, rytmus a rýchlosť. Nepochybne sa radí medzi 3 najlepšie filmy leta a je najcoolovejším z nich. Škoda iba slabého príbehu a scenáru, nahrádza to však svižná akcia a kultová hudba. Pokiaľ sa chcete zabaviť a vyblázniť, šlapnite na plyn a namierte si to kina. 8/10