Je prvý komiksový film o čiernom superhrdinovi naozaj taký úžasný? | Black Panther RECENZIA

Čierny Panter prichádza vo svojom prvom filme!

Tak takýto hype tu nebol asi od roku 2015, kedy sa na plátna vracala siedma epizóda masívneho Star Wars sveta. Ide o vskutku historický moment a to sme tu pritom už pár čiernych superhrdinov vo vlastných filmoch videli (Hancock, Blade). Obe sa však nedajú brať ako poriadne komiksovky, skôr ako nejaké pokusy. Toto je teda šampión, a veru aj má byť prečo.

Marvel vedel do čoho ide a nenechal si nič na náhodu. Do režisérskeho kresla dosadili fantastického Ryana Cooglera, ktorý už pred dvoma rokmi s filmom Creed dostával oscarové ovácie. No a všetko ostatné okrem príbehu už nechali na ňom. Hlavného hrdinu si po filme Captain America: Civil War zopakoval bravúrny Chadwick Boseman, a nasledujúce obsadené mená sú už len ukážkou perfektného hereckého umenia: Michael B. Jordan, Andy Serkis, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Danai Gurira, Lupita Nyong’o, Letitia Wright a Forest Whitaker.

Čierny Panter sa predstavuje vo vlastnom filme
Čierny Panter sa predstavuje vo vlastnom filme; Zdroj: binx.news.com

Herci a postavy

S hercami teda musím rovno začať, lebo presne tak ako znejú ich mená, presne tak aj hrajú. Každý do filmu priniesol zo seba len to najlepšie a každý mal poriadny čas na predvádzanie. Fantastickí záporáci v podaní Serkisa a Jordana, charizmatickí profíci Boseman a Lupita, ale aj nováčikovské prekvapenie menom Letitia Wright. Ak už teda chcete vidieť film len kvôli hercom, výjdete z neho aboslútne spokojní.

Čo ale diváci, ktorí sem prišli na niečo viac? Je to predsa Cooglerov film, no zároveň aj jasná Marvelovka. Bohužiaľ, hneď ako sa film dostane ku koncu, táto kombinácia prestáva fungovať. Prečo? Poďme najprv na to skvelé. To, čo Coogler jednoducho vie, priniesol aj sem a práve to je dôvod, prečo ste o tom možno počuli ako majstrovskom diele. Postavy, myšlienka filmu, réžia, kamera a hudba.

Michael B. Jordan je rozhodne jeden z najzujímavejších a najprogresívnejších Marvel záporákov
Michael B. Jordan je rozhodne jeden z najzujímavejších a najprogresívnejších Marvel záporákov; Zdroj: multikino.pl

Cooglerove čaro

Toto všetko v Cooglerovom filme očakávate na jednotku s hviezdičkou a vďaka bohu, aj tu to dostanete. Neuveriteľná práca vo všetkých vymenovaných smeroch. Réžia sa pohráva so strihom, neberie diváka ako niekoho, kto si sem prišiel vypnúť mozog. Kamera zase zachycuje všetko veľkolepo a zároveň uzemnene, no a hudba Ludwiga Goranssona je taká veľkolepá, že pri absolútnom tichu ju chcete späť (a vravieť toto pri Marvelovke ma neskutočne teší, konečne vytiahli Zimmerov level pri Mužovi z Ocele).

Coogler teda vie miešať hudbu s tichom a prekvapivo aj akciu s postavami. Ako som však povedal, každá jedna postava tu má vlastnú hĺbku a dušu, no a bohužiaľ, nie všetky dokážu byť vďaka času a forme filmu naplno využité. A tu už prichádzame k zádrehlu, a ním je to, že sledujeme Marvelovku. Práve vďaka tomu, že film musel sledovať určitú štruktúru, ktorú zadalo štúdio, trpí na celkom vyvrcholení, ktoré Coogler dve tretiny tak dobre budoval.

Cooglerovi ide akcia rovnako dobre, ako vyvíjanie postáv
Cooglerovi ide akcia rovnako dobre, ako vyvíjanie postáv; Zdroj: collider.com

Marvel a ich šablóna

Síce to spočiatku vyzerá, akoby si Coogler rovno plánoval pokračovania, no je absolútne jasné, že nemohol štruktúru obísť. Ku koncu nedostal volnosť a síce sledujeme skvelú tretiu tretinu plnú úžasne zrežírovanej akcie, emócie a ani ukončenie charakterových árk sa nedočkáme, čo je naozaj veľká smola. Coogler síce nezabudol na hlavnú myšlienku, no to nestačilo.

To, s čím som teda momentálne v Marvelovkách nemal problém, mi teraz vadí ako to najhlavnejšie. Vy ste to už vraveli pri mnohých Marvel filmoch, furt sledujeme rovnakú šablónu. Bohužiaľ, je to tak aj teraz a vadí mi to predovšetkým preto, lebo od začiatku filmu vďaka jedinečnej réžii sledujeme úplne inú kvalitu, ktorá je o triedu lepšia ako pri ostatných MCU počinoch. Využiť ju v tejto šáblóne ale Coogler naplno nevie, a preto film ku koncu rapídne poklesáva, lebo aj spomalenie uprostred filmu vlastne na konci vyplynie do neznáma.

Koniec sa vďaka Marvlovskej šablóne vyšplhá iba na úžasnú akciu a výpoveď skvelej myšlienky
Koniec sa vďaka Marvelovskej šablóne vyšplhá iba na úžasnú akciu a výpoveď skvelej myšlienky; Zdroj: xxxaray.com

Fantázia, ktorá nevyznie naplno

Ešte viac ma to zaráža preto, lebo Disney nám tu minule ukázalo, ako vie robiť veci inak s filmom Star Wars: The Last Jedi. Vedenie Marvelu sa ale očividne do tohto teritória zatiaľ púšťať nechce. Bratia Russovci teda ostávajú zatiaľ jediní, ktorí si danú šablónu vedeli prispôsobiť podľa seba a dokázali priniesť jedinečný zážitok v celkových troch tretinách filmu.

Koniec teda nie je otrasný, prináša stále mnoho dobrého, ale trúsi sa. Keď film uvidíte, pochopíte o čom som celý čas vravel. Inak však ide o Marvelovskú udalosť, ktorú si určite nenechajte újsť. Je tu všetko, čo som si vždy prial aby sa v MCU filme udialo, len to mohlo byť ku koncu lepšie poskladané. Máme tu po dlhšej dobe seriózny Marvel film, ktorý má čo povedať. Má neskutočné efekty, hudbu, akciu, hercov, postavy, kameru, réžiu ale aj to nestačilo. Pri dvojke teda veľmi dúfam, že neustúpi Coogler, ale štúdio, keďže práve vďaka tomu sme teraz dostali len 80% perfektnosti. 8/10.

Videli ste film Black Panther? Súhlasíte s mojou recenziou? Napíšte nám do komentárov.