Florence Pugh ukradla všetku pozornosť, Scarlett Johansson hrá druhé husle | Black Widow RECENZIA

Black Widow RECENZIA – Sadnúť si po dvoch rokoch do kinosály na Marvel Cinematic Universe film je skvelý pocit. O to lepšie, keď Štvrtú fázu MCU otvára skvelý film. Neustále odkladaná Black Widow konečne dorazila do kín, od pôvodne plánovaného vydania v máji 2020 ubehol dlhý čas. Ako sa hovorí, na dobré sa dlho čaká. Platí to aj v prípade rozlúčky s postavou herečky Scarlett Johansson?

Black Widow RECENZIA

Určite vám neuniklo, že špiónka Natasha Romanoff neprežila udalosti Avengers: Endgame. Ako je teda možné, že roky po premiére dostáva sólový film? Nazrieme totiž do minulosti, príbeh sa odohráva po Captain America: Občianska vojna. Romanoff je na úteku pred vládou a je donútená konfrontovať svoju minulosť. Dozvedáme sa, že jednu rodinu už pred Avengermi mala. A práve rodina je dôležitým faktorom tohto filmu.

Spočiatku som bol skeptický, pretože nakrúcať filmy pre mŕtve postavy nie je vždy najlepším nápadom. Black Widow tak mala pôsobiť ako posledná rozlúčka, ale dopredu vás upozorňujem, že tým nie je. Naopak, byť Scarlett Johansson, tak som trochu naštvaný. Pozornosť si na seba pútajú úplne iné postavy a Johansson hrá druhé husle, dokonca aj po hereckej stránke. Ak chcete vidieť herečku žiariť, znovu si pozrite Endgame.

Black Widow RECENZIA
Zdroj: Marvel

Príbeh nám predstavuje trojicu nových postáv, Yelenu (Florence Pugh), Alexeia (David Harbour) a Melinu (Rachel Weisz). Teda bývalú rodinu hlavej postavy, ktorá tvorí srdce celého filmu. Do kina som prišiel na špionážny triler, no odchádzal som z rodinnej komédie. Ale v tom najlepšom slova zmysle. Black Widow sa podarilo niečo, čo film Rýchlo a Zbesilo 9 nedokázal. Byť kvalitnou akčnou snímkou s veľkým zameraním na rodinu.

Florence Pugh ukradla všetku pozornosť

Zbohom Scarlett Johansson, vitaj Florence Pugh. Marvel podľa všetkého od začiatku nemal v pláne nakrútiť film, ktorý má pôsobiť ako emotívna rozlúčka s Natashou. Namiesto toho predstavuje jej „sestru“ Yelenu Belovu, ktorá si ukradla všetku pozornosť pre seba. A my tak dostávame novú Black Widow, ktorá prichádza s ešte väčšími ambíciami a humorom. Pugh odvádza skvelý herecký výkon a jej kariéra po snímkach Slnovrat alebo Malé ženy naberá nový rozmer.

Takisto aj David Harbour ako Red Guardian (Červený strážca), jediný superhrdina bývalého Sovietskeho zväzu. Tomu leží v žalúdku Kapitán Amerika, s ktorým vedie pomyselnú rivalitu. Jeho závisť voči západnému super-vojakovi prináša hneď niekoľko vtipných dialógov v scenári. Zatiaľ čo Yelena je srdcom filmu, proruský superhrdina nás zabáva každou interakciou s postavami. Black Widow je výborne napísaný film, pričom prvý draft trvalo scenáristovi Ericovi Pearsonovi napísať len 11 dní.

David Harbour ako Red Guardian
Zdroj: Marvel

Rodinu uzatvára Rachel Weisz ako Melina Vostokoff, tiež s väčším hereckým rozsahom ako Johansson. Na jednu stranu je to smutné, na druhú stranu mi to absolútne neprekáža. Máme totiž adekvátnych náhradníkov. Scarlett Johansson tak stojí v tieni svojich hereckých kolegov, no príčinou jednoducho musí byť scenár, ktorý jej nenecháva dostatok priestoru žiariť. Či už to bolo plánované, alebo nie, výsledok dopadol dobre.

Okorenená klasická šablóna Marvel filmov

Príbeh je postavený na základnej šablóne MCU filmov, čo je dobre. Marvel opäť dokazuje, prečo vo svojom obore nemá konkurenciu. Mix špionážneho trileru a rodinnej komédie funguje, dokonca je okorenený o temné a politické podtóny. Black Widow síce neprichádza s krvavým hodnotením R, no napriek tomu patrí medzi najtemnejšie filmy Marvel Cinematic Universe. Naznačuje to už úvodná titulková sekvencia, ktorá mi nahnala zimomriavky.

Od unášania malých dievčat pre projekt Čiernej vdovy, až po vyslovene nechutného záporáka Dreykova (Ray Winstone) – Black Widow sa toho nebojí. Dokonca niektorými prvkami pripomína film Kapitán Amerika: Zimný vojak. Či už politickými témami, alebo epickým záverečným súbojom vo vzduchu. Film si ide svoj vlastný príbeh, takmer vôbec nerozvíja rozšírený vesmír MCU a ani skrytých easter eggov som nepostrehol veľa. Bez problémov by tak mohol fungovať ako samostatný film mimo MCU.

Florence Pugh ako Yelena Belova
Zdroj: Marvel

Najväčším sklamaním bol Taskmaster

Prvé dve tretiny sú takmer bezchybné, odsýpajú ako hodiny. Už v slabšom nasadení prichádza posledná tretina, ktorá prináša klasické marvelovské vyvrcholenie. Finálny súboj je síce vizuálne epický, no tak lenivé využitie záporáka Taskmastera by malo byť trestné. A tu prichádzame k najväčšiemu problému filmu, ktorým je práve Taskmaster. Tvorcovia začínali s úplne prázdnym hárkom papiera, mali otvorené dvere akýmkoľvek možnostiam.

Bohužiaľ zvolili tú najstupídnejšiu, čím úplne zabili potenciál a mytológiu tak úžasnej postavy. Viac do hĺbky zájsť nemôžem, pretože o Taskmasterovi nemožno nič prezradiť bez spoilerov. Omnoho viac dokázal ponúknuť generál Dreykov, dôstojník sovietskych ozbrojených síl a riaditeľ programu Red Room. Scény s ním naháňajú hrôzu a nebojím sa povedať, že sa jedná o najnechutnejšieho antagonistu v Marvel vesmíre. Naozaj, taký Thanos po zabití vlastnej dcéry aspoň dostal depku…

Taskmaster
Zdroj: Marvel

Black Widow nezlyháva ani po audiovizuálnej stránke. Ide o štandard Marvelu, či už po stránke vizuálnych efektov alebo hudby. Pochváliť však treba nádherný výber scenérií naprieč Nórskom, Marokom alebo Budapešťou. Ach, áno, aby som nezabudol. Budapešť. Už od prvých Avengers nám Natasha a Clint Barton pília uši s misiou v hlavnom meste Maďarska. Po rokoch sa konečne aspoň čiastočne dozvedáme, čo sa udialo v Budapešti.

Black Widow RECENZIA – Zhrnutie

Aj napriek svojim muchám je Black Widow skvelý film. Očakávate od neho veľkolepý letný blockbuster, ako bonus dostanete rodinný film plný emócií. Nechýba mu humor, akcia, temnota, ani veľká emocionálna cesta postáv. Florence Pugh a David Harbour absolútne kradnú všetku pozornosť, Scarlett Johansson nechávajú v úzadí, čo pre niekoho môže predstavovať problém. Rovnako ako slabšia tretia tretina a nevyužitý potenciál Taskmastera.

Mimo toho je Black Widow úžasným návratom MCU filmov do kín. Preto si ho aj napriek vydaniu na streamovacej službe Disney+ treba pozrieť na veľkom plátne. Režisérka Cate Shortland síce nepriniesla adekvátnu rozlúčku s Natashou, naopak predstavila novú Black Widow, na ktorej budúcnosť sa veľmi teším. Black Widow prekonala moje očakávania, preto si odnáša hodnotenie 7.5/10.

PS: Ak ste za tie dva roky vyšli z cviku, tak nezabudnite na zaujímavú potitulkovú scénu.