Pokračovanie kultového a vizuálne podmanivého snímku Ridleyho Scotta prichádza v očiach najlepšieho režiséra súčasnosti! | Blade Runner 2049 (recenzia)

Legenda menom Blade Runner sa po tridsiatich rokoch vracia! Ide len o zbytočný ťahač na peniaze, alebo pokračovanie hodné svojho mena?

Ak ste ho nevideli, počuli ste o ňom. Film tak známy svojím menom, že ste ho vo svojom živote nemohli minúť. Ridley Scott v plnej kráse. Akčne tváriace sa dielko, ktoré nie každý bol schopný dopozerať, no predovšetkým, nie každý bol schopný ho naplno pochopiť. Dnes vnímané ako majstrovské dielo, predtým nepochopené umenie. Taký bol Blade Runner z roku 1982, také bolo Scottove veľdielo. Naozaj muselo mať pokračovanie?

Nuž, keď začujete prvé tóny Zimmerovej hudby a zazriete nádherne nakrútené snímky Rogera Deakinsa, vaša myseľ nad všetkým prestane rozmýšľať. Dve a pol hodiny ste totiž prikovaný k vášmu sedadlu a jediné čo sa hýbe, sú vaše oči. V mojom prípade aj ústa, keďže som ich mal naozaj veľakrát otvorené. Od prvej scény, až po tú poslednú, žijete najnovším dielom z fantastického sveta Blade Runnera.

Ryan Gosling sa predstavuje ako Agent K.; Zdroj: Warner Bros. Pictures

Novodobé majstrovské dielo, ktoré neťahá zo svojho mena!

Keďže som z mladej generácie, nemal som možnosť sedieť na Kubrikovej Vesmírnej Odysei, na Coppolovom Godfatherovi, ani na Spielbergovom Shindlerovom Zozname. No včera som sedel na Villeneuvom Blade Runnerovi 2049, a tento deň si zapamätám tak, ako si kinematografia zapamätá tento snímok. To čo som včera videl, je veľmi jednoducho povedané, novodobé majstrovské dielo.

Toto sa nesnaží byť pokračovanie, ani akčný film. Toto je samostatný film od Denisa Villeneuva, tak ako jeho predošlé diela. Jeho jedinečné oko sa stretlo s futuristickým vyzobrazením o replikantoch a ľuďoch. Pridáva do nami známeho sveta svoje čaro a zaujímavý príbeh, nad ktorým s radosťou premýšľate aj po jeho skončení. Po tomto filme nám Villeneuve naozaj sťažil otázku ohľadom toho, kto je najlepším režisérom súčasnosti. Lebo tento chlap je neskutočný v tom čo robí.

Jeho spôsob storytellingu je jeden z najúžasnejších aký som mal kedy možnosť vidieť. A pritom sa nehrá s flashbackmi, ani poprehadzovaným strihom. On to jednoducho nepotrebuje. Po niekoľkých minútach pozerania jeho filmu si poviete, že vás má chytených. Pri Blade Runnerovi 2049 sa taktiež nedá vravieť inak.

Vizuál v pokračovaní druhé husle nehrá; Zdroj: Warner Bros. Pictures

Chytí vás ako žiadne iné sci-fi posledných rokov!

Toto je temný, pomalý film, plný tej najkrajšej kinematografickej radosti. Toto je film, ktorý prichádza raz za 30 rokov. Toto je film, ktorý znova zadefinuje žáner. Presne toto totižto nový Blade Runner robí. Asi sa už pýtate, nech idem k veci, k deju. Nuž, prišli ste na zlé miesto a na zlý film. Veľmi vás prosím, vyhýbajte sa všetkým komentárom k tomuto filmu a už nepozerajte žiadne ukážky. Kúpte si lístok a zažite ho.

Celý film je totižto jeden veľký spoiler, ktorý nechcete mať skazený. Od silného úvodu, po ešte silnejší koniec. Buď si vás získa, alebo nie. Je originálny, prepracovaný a pohlcujúci. Moje prirovnania vás však už určite nudia. Žiaľ, inak sa o tomto diele písať nedalo. Poďme teda na vizuálnu stránku. Potešenie pre oči, je asi najlepším prirovnaním. Vizuál tu nehrá druhé husle, a Avatar bude mať čo robiť, aby nás o pár rokov uchvátil ešte viac.

Herecky úžasne zvládnutý; Zdroj: Warner Bros. Pictures

Dôležité detaily

Či už ide o detail v pozadí, alebo hýbajúcu sa reklamu, dávate tomu všetku vašu pozornosť. Hudba od Hans Zimmera. Asi veľa z vás tu bolo unesených z jeho Dunkirk motívov. Nuž, ja som medzi nich nepatril. Iróniou však je, že takmer rovnakým štýlom si ma získal práve tu, no a myslím, že konštatovanie „soundtrack roka“ bude v tomto prípade na mieste. Znie ako pôvodný film a zároveň nie. Cítite Zimmera a vďaka nemu aj celý film. Plieskajú sa vlny o stenu? Zimmer vám pomôže ich precítiť. Bol som veľmi prekvapený, ako moc ma hudba v tomto filme udrela.

No a poďme na to hlavné. Herci. Vracia sa Ford, no štafetu preberá Gosling. A to bravúrne. Gosling je známy tým, že hrá jedným výrazom. Ten mu v tomto prípade vyformoval naozaj zaujímavú postavu, ktorá sa vám vryje pod kožu. Jeho hranie „ostatných emócií“ bolo už len vrcholom takto skvelo napísanej postavy. Gosling ťahá celý film, úžasne a charizmaticky. Harrison Ford svoju iskru ešte stále má, i keď už nie tak výraznú, ako pri jeho návrate v Star Wars univerze. Jared Leto bude otázka, na ktorú si dokážete odpovedať len vy sami. No ja som bol veľmi spokojný.

Ďalších 30 rokov sa bude rozprávať práve o tomto filme; Zdroj: Warner Bros. Pictures

Záver

Predstavte si teda dielo, ktoré jednoducho všetko čo v sebe má, vyšperkuje na najvyššiu úroveň. Technologické predpovedanie, fantastickú hudbu, neskutočnú kameru, strih, réžiu a dychberúci scenár. Toto všetko Blade Runner 2049 má. Vyzerá inak ako prvý diel, znie inak ako prvý diel, no pôsobí rovnako.

Jedinečnosť a prekombinovanosť prvého diela sa spája s fantastickým režírovaním Dennisa Villeneuva. Je to perfektný mix, ktorý latku prvého majstrovského diela posúva na ešte vyššiu hranicu. Budete ho musieť vidieť viackrát, no na ten prvýkrát nezabudnete. Vyberte si najhlučnejšie kino aké môžete a ponorte sa do toho. Tak ako sa o jednotke vraví doteraz, tak sa bude vravieť o dvojke ďalších 30 rokov. No a Villeneuve? Ten si môže začať vyberať, medzi koho sa postaví v sieni slávi. Pre mňa je toto dôvod, prečo existujú filmy a prečo som nimi neustále inšpirovaný. Každopádne, záležať bude len na vašom názore, keďže všetky recenzie, trailery a hodnotenia, sa pre vás v kine vytratia presne tak, ako slzy v daždi. Odo mňa však Blade Runner 2049 s plným vedomím dostáva 10/10!

Tešíte sa na nového Blade Runnera? Máte radi pôvodný film? Čo vravíte na prácu Denisa Villeneuva? Napíšte nám do komentárov.