Chaos okolo kolobežiek na Slovensku: PZP bol začiatok, teraz prídu nové povinnosti

Nenechajte si ujsť

Ak máte e-kolobežku, prídu zásadné zmeny

Majitelia elektrických kolobežiek v uplynulom období čakali, ako sa vyvinie vec s PZP pre kolobežky a e-bicykle. Napokon sa dočkali: povinné PZP pre kolobežky sa v EÚ stáva realitou, avšak iba pre tie výkonnejšie, ťažšie a rýchlejšie.

Nový zákon stanovuje, že PZP musí mať každé vozidlo s vlastným pohonom, ak jeho maximálna konštrukčná rýchlosť presahuje 25 km/h alebo maximálna konštrukčná rýchlosť je vyššia ako 14 km/h (do 25 km/h) a prevádzková hmotnosť presahuje 25 kg.

V prípade jednostopových vozidiel sa prevádzková hmotnosť definuje bez vodiča. Konštrukčná rýchlosť zasa znamená, že elektromotor sa vypne po dosiahnutí danej hodnoty a už viac nepomáha jazdcovi.

Novinky od rezortu dopravy

Teraz Ministerstvo dopravy SR prichádza s ďalšou novou legislatívnou úpravou, ktorá sa týka práve elektrických kolobežiek, bicyklov a samovyvažovacích vozidiel s pomocným motorčekom.

Predbežná informácia k návrhu vyhlášky uvádza, že práve včera skončilo pripomienkové konanie a vec vstupuje do nasledujúcej fázy.

Základné ciele právnej úpravy sú zverejnené v sprievodnej dokumentácii na portáli Slov-Lex

  • úpravy týkajúce sa plnenia niektorých technických požiadaviek pre bicykel s pomocným motorčekom, kolobežku s pomocným motorčekom a samovyvažovacie vozidlo,
  • úpravy vyplývajúce z praxe,
  • zjednotenie požiadaviek týkajúcich sa sprievodných vozidiel pre nadmernú dopravu a nadrozmernú dopravu s technickými podmienkami pri povoľovaní zvláštneho užívania ciest
  • a úpravy vyplývajúce z korigenda k smernici Rady 96/53/ES.

Typové štítky pre e-kolobežky a e-bicykle

Podľa denníka oPeniazoch.sk ide o zavedenie výrobných štítkov, ktoré dnes na týchto prostriedkoch mikromobility chýbajú. Uľahčí sa tým ich sprocesovanie, kontroly a evidenciu.

Typové štítky na kolobežky s nízkym výkonom a nízkymi rýchlosťami dnes povinné nie sú.

Otázkou bude, akých kolobežiek sa bude legislatívna úprava vzťahovať. Nevedno ani to, či budú musieť majitelia elektrických kolobežiek vybaviť svoje vozidlá výrobnými štítkami dodatočne.

Súčasťou novely má byť aj úprava dopravných predpisov pre kolobežky. Majú „vyplývať z praxe“, avšak v rámci pripomienkového konania sme sa o podrobnostiach nedozvedeli.

<yoastmark class=

Vodičák na elektrickú kolobežku

Spoločne s PZP pre výkonné elektrické kolobežky zákonodarcovia zaviedlí aj povinnosť byť držiteľom vodičského preukazu.

Vozidlá, ktoré jazdia rýchlosťou viac ako 25 km/h, už môžeme považovať za mopedy. Na ich šoférovanie sa tiež vzťahuje povinnosť byť držiteľom vodičského oprávnenia aspoň pre skupinu AM.

Pre používateľov bežných kolobežiek bez elektrického pohonu platia podmienky ako pre chodcov.

Jazdci na elektrickej kolobežke sú vodiči nemotorových vozidiel a podliehajú rovnakým pravidlám cestnej premávky ako cyklisti. Avšak pre používateľov kolobežiek s rýchlosťou vyššou ako 25 km/h platia už nové povinnosti, medzi nimi aj povinnosť nosiť prilbu a mať pri sebe doklady, ako občiansky a vodičský preukaz.

Dodajme, že u nás môžu elektrické kolobežky používať iba osoby staršie ako 15 rokov. Toto obmedzenie sa pritom nevzťahuje na chodníky, cyklistické trasy, obytné zóny a poľné cesty.

 

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -