Michael B. Jordan je bojovníkom ako v ringu, tak za kamerou | Creed III RECENZIA

Creed III RECENZIAMichael B. Jordan je späť ako Adonis Creed, no tentokrát je toho v stávke omnoho viac. A to nielen po príbehovej stránke. Jordan sa vôbec po prvýkrát postavil okrem ringu aj za kameru na poste režiséra. Hneď na začiatok musíme uznať, že takto podarený režijný debut vidíme málokedy. Na pleciach mu totiž stála ťarcha kultovej ságy o talianskom žrebcovi, Rockym. Táto úloha tak určite nebola jednoduchá, pretože Sylvester Stallone absentoval úplne. Creed III je jasným dôkazom, že séria dokáže pokračovať aj bez neho.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

Creed III RECENZIA

Donnie Creed (Jordan) sa stal šampiónom ťažkej váhy a odišiel do boxerského dôchodku. Užíva si plody svojej práce, s Biancou (Thompson) sa stará o dcérku Amaru (Davis-Kent) a zároveň vo svojej telocvični vedie novú generáciu bojovníkov. Všetko sa zmení v momente, kedy po osemnástich rokoch vychádza z basy Damian Anderson (Majors), Creedov blízky priateľ z detstva. Spolu s ním sa vracia aj ich zabudnutá minulosť. Dame bol svojho času šampiónom lokálnej ligy v Kalifornii, k profesionálnej kariére sa ale vďaka väzeniu nikdy nedostal.

Teraz chce svojich zameškaných osemnásť rokov naspäť. Od Creeda žiada takmer nemožné – chce nastúpiť priamo na zápas o titul a stať sa ďalším šampiónom ťažkej váhy. Adonis mu dá šancu trénovať v jeho akadémii Delphi, ktorú vedie spolu s mladším Dukeom (Harris). Po slede udalostí dochádza k jedinému východisku. Adonis sa musí vrátiť z dôchodku a bojovať proti Damianovi a zároveň aj svojej minulosti, ktorú už dávno pochoval. Zatiaľ čo v Creed II bojoval za minulosť svojho otca Apolla, teraz ide o jeho vlastný najosobnejší súboj.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

Príbeh Adonisa a Damiana je základným stavebným kameňom filmu, hneď niekoľkokrát je prezentovaný formou flashbackov, teda návratmi do minulosti. Od tejto linky sa odskočí len vo dvoch prípadoch. Jedným z nich je výchova hluchonemej dcérky Amary, ktorá je spracovaná nádherne a so srdcom. Množstvo dialógov sa preto odohráva čisto v posunkovej reči. Druhý prípad je už menej šťastný, a to linka s Adonisovou matkou Mary Anne (Rashad). Jej príbehový tróp bol vlastne úplne zbytočný, emócie preto nezafungovali tak, ako bolo plánované. Zvyšok príbehu je naozaj len medzi Donniem a Damem.

Jonathan Majors si ukradol šou

Ten funguje hlavne vďaka skvelým hereckým výkonom. Kvality Michaela B. Jordana už poznáme, tu ich len potvrdil. Ako režisér dal sám sebe priestor na to, nech sa ukáže aj v iných polohách – v hneve, smútku či vine. No šou si pre seba, očakávane, ukradol Jonathan Majors (Ant-Man a Wasp: Quantumania, Lovecraftova krajina). Herecky aj fyzicky je to absolútna beštia a už v Quantumanii bolo vidieť, že sa naučil hádzať tvrdé údery. Jeho štýl boxovania je jedinečný, často nie úplne fér. Môžeme si len domyslieť, že Damianov špinavý štýl súboja vychádza z jeho rokov strávených v base. Odporúčame si všímať, akým spôsobom vykrýva údery.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

A teraz jasná otázka – chýba vo filme Sylvester Stallone ako Rocky Balboa? Po príbehovej stránke vôbec, jeho absencia dokonca nie je ani vysvetlená. Nebol na to dôvod ani čas, Creed III nemal potrebu sa za Rockym ohliadať. Jeho úlohu prebral Jordan, on je teraz tým šampiónom na dôchodku, ktorý trénuje a manažuje ostatných. V ringu sme ho dokonca videli iba dvakrát, očividne sa naozaj viac zameral na réžiu. Dôležité je, že to tak fungovalo.

Tým sa dostávame k tomu, prečo na Creedov chodíme do kina v prvom rade. Dôvodom sú epické súboje v sprievode podmanivého vizuálu a hudby. Až tu sa ukázali skutočné kvality režijného debutu Michaela B. Jordana. Ten prináša do série niečo úplne nové, niečo, čo sme doposiaľ nevideli v šiestich Rocky filmoch a dvoch Creed filmoch. Pri každom „tanci“ v ringu vidíme originálne prvky, či už múdro využité spomalené zábery, dynamický pohyb kamery alebo veľké detaily na tváre, ktoré vlastne sprevádzajú celý film. Skutočnú čerešničku na záver si samozrejme nechal pre finálny súboj.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

Inšpiráciou Michaela B. Jordana bolo anime

Jeho spracovanie je na tej najvyššej úrovni choreografie aj vizuálu. Postavy sa totiž po niekoľkých kolách prebíjajú do nazvime to „snovej sekvencie“, v ktorej existujú len Adonis a Dame. Všetko okolo nich sa rozplynie, presne ako pre skutočných fighterov, ktorí v ringu vnímajú len seba a svojho protivníka. Tu prichádza originálna súbojová scéna, ktorá sa hrá s rôznymi vizuálnymi prvkami a efektmi. Bolo vidieť, že Jordan dostal maximálnu kreatívnu voľnosť. Ako veľký fanúšik anime sa inšpiroval práve japonskými animovanými súbojmi. Pri druhom zhliadnutí som si všímal všetky inšpirácie anime, ktoré sú zreteľné naprieč celým filmom. Už len v samotnom začiatku, v prvej scéne, visí mladému Adonisovi na stene portrét Naruta.

Práve z tohto anime využil hneď niekoľko prvkov. Či už pri tréningu, kedy opakovane triafal do stromu, alebo ten jeden epický moment v záverečnom súboji, na ktorý si musíte počkať. A potom je tu už klasická tréningová montáž, ktorá divákom vyhodila poistky. V jej bode zlomu naskočili zimomriavky po celom tele, opäť za sprievodu skvelej hudby. Rovnako ako jeho predchodcovia, aj Creed III vyšiel spolu s vlastným rapovým albumom, výber hudby teda zas a raz na jednotku. Možno škoda, že na soundtracku nepracoval Ludwig Göransson, ktorý venoval svoj čas Oppenheimerovi od Nolana. Skladateľom bol Joseph Shirley, ktorý je ale Göranssonovým častým spolupracovníkom (Tenet, The Book of Boba Fett).

Michael B. Jordan
Zdroj: MGM

Creed III RECENZIA – Zhrnutie

Michael B. Jordan priniesol ukážkový režijný debut. Do série vnáša veľa nového, hlavne po stránke vizuálu, kamery a súbojov samotných. Jeho inšpirácia anime je očividná a perfektne do filmu pasuje. Vlastne takmer všetko tu funguje perfektne, až na pár výhrad voči príbehovým voľbám a spôsobu vyrozprávania hlavného rozuzlenia zápletky. Jonathan Majors dominuje na plátne a jeho postavu určite nechceme vidieť naposledy. Creed III sa tak stáva jedným z najlepších častí celej série, a to vrátane Rockyho. Od nás si odnáša hodnotenie 9/10 a už teraz sa nevieme dočkať, čo ďalšie vytvorí Jordan na pozícii režiséra. Napríklad aj pokračovanie ságy.

PS: Creed III je prvý športový film snímaný IMAX kamerami. Pre čo najlepší vizuálny aj hudobný zážitok je tak návšteva IMAX sály povinnou jazdou.