Michael B. Jordan je bojovn├şkom ako v ringu, tak za kamerou | Creed III RECENZIA

Nenechajte si ujs┼ą

M├ím 22 rokov, vy┼ítudoval som medi├ílnu komunik├íciu a som milovn├şkom filmov, seri├ílov, hier a popkult├║rneho obsahu. Zauj├şmam sa aj o technol├│gie, hudbu, m├│du ─Źi ┼íport ÔÇô celkov├Ż rozh─żad je u m┼ła na prvom mieste.

Creed III RECENZIA ÔÇô Michael B. Jordan je sp├Ą┼ą ako Adonis Creed, no tentokr├ít je toho v st├ívke omnoho viac. A to nielen po pr├şbehovej str├ínke. Jordan sa v├┤bec po prv├Żkr├ít postavil okrem ringu aj za kameru na poste re┼żis├ęra. Hne─Ć na za─Źiatok mus├şme uzna┼ą, ┼że takto podaren├Ż re┼żijn├Ż debut vid├şme m├ílokedy. Na pleciach mu toti┼ż st├íla ┼ąarcha kultovej s├így o talianskom ┼żrebcovi, Rockym. T├íto ├║loha tak ur─Źite nebola jednoduch├í, preto┼że Sylvester Stallone absentoval ├║plne. Creed III je jasn├Żm d├┤kazom, ┼że s├ęria dok├í┼że pokra─Źova┼ą aj bez neho.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

Creed III RECENZIA

Donnie Creed (Jordan) sa stal ┼íampi├│nom ┼ąa┼żkej v├íhy a odi┼íiel do boxersk├ęho d├┤chodku. U┼ż├şva si plody svojej pr├íce, s Biancou (Thompson) sa star├í o dc├ęrku Amaru (Davis-Kent) a z├írove┼ł vo svojej telocvi─Źni vedie nov├║ gener├íciu bojovn├şkov. V┼íetko sa zmen├ş v momente, kedy po osemn├ístich rokoch vych├ídza z basy Damian Anderson (Majors), Creedov bl├şzky priate─ż z detstva. Spolu s n├şm sa vracia aj ich zabudnut├í minulos┼ą. Dame bol svojho ─Źasu ┼íampi├│nom lok├ílnej ligy v Kalifornii, k profesion├ílnej kari├ęre sa ale v─Ćaka v├Ązeniu nikdy nedostal.

Teraz chce svojich zame┼íkan├Żch osemn├ís┼ą rokov nasp├Ą┼ą. Od Creeda ┼żiada takmer nemo┼żn├ę ÔÇô chce nast├║pi┼ą priamo na z├ípas o titul a sta┼ą sa ─Ćal┼í├şm ┼íampi├│nom ┼ąa┼żkej v├íhy. Adonis mu d├í ┼íancu tr├ęnova┼ą v jeho akad├ęmii Delphi, ktor├║ vedie spolu s mlad┼í├şm Dukeom (Harris). Po slede udalost├ş doch├ídza k jedin├ęmu v├Żchodisku. Adonis sa mus├ş vr├íti┼ą z d├┤chodku a bojova┼ą proti Damianovi a z├írove┼ł aj svojej minulosti, ktor├║ u┼ż d├ívno pochoval. Zatia─ż ─Źo v Creed II bojoval za minulos┼ą svojho otca Apolla, teraz ide o jeho vlastn├Ż┬ánajosobnej┼í├ş s├║boj.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

Pr├şbeh Adonisa a Damiana je z├íkladn├Żm stavebn├Żm kame┼łom filmu, hne─Ć nieko─żkokr├ít je prezentovan├Ż formou flashbackov, teda n├ívratmi do minulosti. Od tejto linky sa odsko─Ź├ş len vo dvoch pr├şpadoch. Jedn├Żm z nich je v├Żchova hluchonemej dc├ęrky Amary, ktor├í je spracovan├í n├ídherne a so srdcom. Mno┼żstvo dial├│gov sa preto odohr├íva ─Źisto v posunkovej re─Źi. Druh├Ż pr├şpad je u┼ż menej ┼í┼ąastn├Ż, a to linka s Adonisovou matkou Mary Anne (Rashad). Jej pr├şbehov├Ż tr├│p bol vlastne ├║plne zbyto─Źn├Ż, em├│cie preto nezafungovali tak, ako bolo pl├ínovan├ę. Zvy┼íok pr├şbehu je naozaj len medzi Donniem a Damem.

Jonathan Majors si ukradol šou

Ten funguje hlavne v─Ćaka skvel├Żm hereck├Żm v├Żkonom. Kvality Michaela B. Jordana u┼ż pozn├íme, tu ich len potvrdil. Ako re┼żis├ęr dal s├ím sebe priestor na to, nech sa uk├í┼że aj v in├Żch poloh├ích ÔÇô v hneve, sm├║tku ─Źi vine. No ┼íou si pre seba, o─Źak├ívane, ukradol Jonathan Majors (Ant-Man a Wasp: Quantumania, Lovecraftova krajina). Herecky aj fyzicky je to absol├║tna be┼ítia a u┼ż v Quantumanii bolo vidie┼ą, ┼że sa nau─Źil h├ídza┼ą tvrd├ę ├║dery. Jeho ┼ít├Żl boxovania je jedine─Źn├Ż, ─Źasto nie ├║plne f├ęr. M├┤┼żeme si len domyslie┼ą, ┼że Damianov ┼ípinav├Ż ┼ít├Żl s├║boja vych├ídza z jeho rokov str├íven├Żch v base. Odpor├║─Źame si v┼í├şma┼ą, ak├Żm sp├┤sobom vykr├Żva ├║dery.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

A teraz jasn├í ot├ízka ÔÇô ch├Żba vo filme Sylvester Stallone ako Rocky Balboa? Po pr├şbehovej str├ínke v├┤bec, jeho absencia dokonca nie je ani vysvetlen├í. Nebol na to d├┤vod ani ─Źas, Creed III nemal potrebu sa za Rockym ohliada┼ą. Jeho ├║lohu prebral Jordan, on je teraz t├Żm ┼íampi├│nom na d├┤chodku, ktor├Ż tr├ęnuje a mana┼żuje ostatn├Żch. V ringu sme ho dokonca videli iba dvakr├ít, o─Źividne sa naozaj viac zameral na r├ę┼żiu. D├┤le┼żit├ę je, ┼że to tak fungovalo.

T├Żm sa dost├ívame k tomu, pre─Źo na Creedov chod├şme do kina v prvom rade. D├┤vodom s├║ epick├ę s├║boje v sprievode podmaniv├ęho vizu├ílu a hudby. A┼ż tu sa uk├ízali skuto─Źn├ę kvality re┼żijn├ęho debutu Michaela B. Jordana. Ten prin├í┼ía do s├ęrie nie─Źo ├║plne nov├ę, nie─Źo, ─Źo sme doposia─ż nevideli v ┼íiestich Rocky filmoch a dvoch Creed filmoch. Pri ka┼żdom ÔÇ×tanciÔÇť v ringu vid├şme origin├ílne prvky, ─Źi u┼ż m├║dro vyu┼żit├ę spomalen├ę z├íbery, dynamick├Ż pohyb kamery alebo ve─żk├ę detaily na tv├íre, ktor├ę vlastne sprev├ídzaj├║ cel├Ż film. Skuto─Źn├║ ─Źere┼íni─Źku na z├íver si samozrejme nechal pre fin├ílny s├║boj.

Creed III RECENZIA
Zdroj: MGM

Inšpiráciou Michaela B. Jordana bolo anime

Jeho spracovanie je na tej najvy┼í┼íej ├║rovni choreografie aj vizu├ílu. Postavy sa toti┼ż po nieko─żk├Żch kol├ích preb├şjaj├║ do nazvime to ÔÇ×snovej sekvencieÔÇť, v ktorej existuj├║ len Adonis a Dame. V┼íetko okolo nich sa rozplynie, presne ako pre skuto─Źn├Żch fighterov, ktor├ş v ringu vn├şmaj├║ len seba a svojho protivn├şka. Tu prich├ídza origin├ílna s├║bojov├í sc├ęna, ktor├í sa hr├í s r├┤znymi vizu├ílnymi prvkami a efektmi. Bolo vidie┼ą, ┼że Jordan dostal maxim├ílnu kreat├şvnu vo─żnos┼ą. Ako ve─żk├Ż fan├║┼íik anime sa in┼ípiroval pr├íve japonsk├Żmi animovan├Żmi s├║bojmi. Pri druhom zhliadnut├ş som si v┼í├şmal v┼íetky in┼ípir├ície anime, ktor├ę s├║ zrete─żn├ę naprie─Ź cel├Żm filmom. U┼ż len v samotnom za─Źiatku, v prvej sc├ęne, vis├ş mlad├ęmu Adonisovi na stene portr├ęt Naruta.

Pr├íve z tohto anime vyu┼żil hne─Ć nieko─żko prvkov. ─îi u┼ż pri tr├ęningu, kedy opakovane triafal do stromu, alebo ten jeden epick├Ż moment v z├ívere─Źnom s├║boji, na ktor├Ż si mus├şte po─Źka┼ą. A potom je tu u┼ż klasick├í tr├ęningov├í mont├í┼ż, ktor├í div├íkom vyhodila poistky. V jej bode zlomu nasko─Źili zimomriavky po celom tele, op├Ą┼ą za sprievodu skvelej hudby. Rovnako ako jeho predchodcovia, aj Creed III vy┼íiel spolu s vlastn├Żm rapov├Żm albumom, v├Żber hudby teda zas a raz na jednotku. Mo┼żno ┼íkoda, ┼że na soundtracku nepracoval Ludwig G├Âransson, ktor├Ż venoval svoj ─Źas Oppenheimerovi od Nolana. Skladate─żom bol Joseph Shirley, ktor├Ż je ale G├Âranssonov├Żm ─Źast├Żm spolupracovn├şkom (Tenet, The Book of Boba Fett).

Michael B. Jordan
Zdroj: MGM

Creed III RECENZIA ÔÇô Zhrnutie

Michael B. Jordan priniesol uk├í┼żkov├Ż re┼żijn├Ż debut. Do s├ęrie vn├í┼ía ve─ża nov├ęho, hlavne po str├ínke vizu├ílu, kamery a s├║bojov samotn├Żch. Jeho in┼ípir├ícia anime je o─Źividn├í a perfektne do filmu pasuje. Vlastne takmer v┼íetko tu funguje perfektne, a┼ż na p├ír v├Żhrad vo─Źi pr├şbehov├Żm vo─żb├ím a sp├┤sobu vyrozpr├ívania hlavn├ęho rozuzlenia z├ípletky. Jonathan Majors dominuje na pl├ítne a jeho postavu ur─Źite nechceme vidie┼ą naposledy. Creed III sa tak st├íva jedn├Żm z najlep┼í├şch ─Źast├ş celej s├ęrie, a to vr├ítane Rockyho. Od n├ís si odn├í┼ía hodnotenie 9/10 a u┼ż teraz sa nevieme do─Źka┼ą, ─Źo ─Ćal┼íie vytvor├ş Jordan na poz├şcii re┼żis├ęra. Napr├şklad aj pokra─Źovanie s├így.

PS: Creed III┬áje prv├Ż ┼íportov├Ż film sn├şman├Ż IMAX kamerami. Pre ─Źo najlep┼í├ş vizu├ílny aj hudobn├Ż z├í┼żitok je tak n├ív┼íteva IMAX s├íly povinnou jazdou.