Prečo sa našej recenzie Cyberpunk 2077 od poľského CD Projektu nedočkáte tento rok?

Cyberpunk 2077 a jeho kontroverzia

Nie som človek, ktorý by sa rád vyhováral, prípadne nedokončil začatú prácu. Najmä preto som nad hodnotením azda najviac preberaného projektu posledného roka (možno i rokov) urputne a dlho premýšľal. Hodnotiť alebo nehodnotiť? To jest otázka. Skutočne bude technický stav konzolovej verzie tak žalostný, že ani vo februári nebude titul v stave, ktorý by stál za môj čas? Po náročnom rozhodovaní sa však dospel k jasnému záveru. Ten znel, že recenzia RPG Cyberpunk 2077 od mojich obľúbených poľských autorov nevznikne. Minimálne nie teraz a nie v aktuálnom kalendárnom období.

Nikdy som nemal pocit, že by mali vývojári takpovediac plnú pusu planých sľubov. Hype si prevažne vytvárajú hráči sami a žiadny vývojár nikdy nepovie, že ich hra BUDE najlepšia na svete. Vzhľadom na predchádzajúce tituly tvorcov boli vysoké očakávania na mieste. Tretí Zaklínač je najlepším RPG minulej dekády.

Bravúrnym spôsobom kombinuje jednotlivé prvky hrateľnosti do fungujúceho celku, ktorý spĺňa atribúty naratívne pútavého fantasy, zábavnej akčnej stredovekej hry a vizuálneho kolosu s rozmanitosťou a detailnosťou tých kvalitatívne najrýdzejších hier všetkých čias (pomrkávam po tebe, Red Dead Redemption 2).

Preto sa ani nečudujem, že fanúšikovia očakávali to isté aj pri novinke už ostrieľaných autorov – akurát v neónovom prevedení. I samotné gameplay ukážky sa neraz javili skvostne a sľubovali oku pôvabnú záležitosť, ktorá bude frenetickou strieľačkou s honosnými RPG prvkami. Následne však začali prichádzať odklady a tlak sa zákonite stupňoval. Neskoršie úseky hrateľnosti boli výrazne okresané, aby nepôsobili ako titul, ktorý k nám príde z iného vesmíru. Hype ani napriek tejto facke reality a technologických možností neustával.

Cyberpunk recenzia - bugy
Zdroj: rideapart.com

Aktuálna recenzia na Cyberpunk by bola krátka

Viem si predstaviť, že tlak v interiéroch štúdia musel byť obrovský. Sami vývojári pritom vedeli, že jediná ako-tak hrateľná verzia bude tá počítačová. V záverečných fázach už ale nebolo možné zastaviť sa rútiaci vlak. Každý chcel hrať Cyberpunk a každý ho chcel hrať v roku 2020. Investori očakávali vydanie, vedenie očakávalo dátum vydania a aj hráči očakávali veľký deň D. Len sami vývojári vedeli, že to nedopadne dobre. Myslím, že launch day v kanceláriách autorov nebol žiadnou oslavou.

Snáď nič nakoniec nedopadlo dobre. Hoci osobné počítače sú na tom zďaleka najlepšie, aj tam je science fiction novinka rozbitá a v mnohých ohľadoch nie stopercentná. Staršie platformy spoločností Sony a Microsoft trpia najviac. Sami autori nedávno prezradili, že zámerne v ukážkach nepredstavovali gameplay staršej generácie konzol, pretože vedeli, že nie je čo ukazovať. Minimálne by sme nevideli nič pozitívne, no ak by valná väčšina hráčov uzrela stav PS4 alebo Xbox verzie, myslím, že by ďalší odklad autorom odpustili.

Teraz si však predstavte, že som si zhodou náhodou vybral na recenzovanie verziu pre staršiu generáciu konzol. RPG poľských tvorcov bolo vo vývoji dlhé roky. Dokonca, prvá ukážka sa datuje do dôb, kedy sme ani nemohli vlastniť PlayStation 4, no i napriek tomu sa zdá, respektíve je evidentné, že old-gen verziám bola venovaná minimálna pozornosť. Už počas sťahovania som sa tešil ako malý chlapec, ktorý pod stromček dostane vytúženú hračku. Čoskoro som ale uvidel finálny produkt, ktorý môj úsmev zmrazil v chladnej kryokomore. A potom sa začali vynárať informácie, nad ktorými som smutne a neveriacky krútil hlavou.

Trpké slzy sklamania

Voči tvorcom nepociťujem hnev. Sami priznali, že urobili chybu a dokonca mnohí kritizovali kroky vedenia, za ktoré predsa len bežní vývojári nezodpovedajú. Ide skôr o ľútosť, pretože viem, že poliaci pracovali na niečom kvalitnom a snažili sa zo všetkých síl dodať produkt, ktorý uspokojí všetkých. Nestalo sa tak.

Plány na záplaty sú ale pripravené. Som si istý, že počas najbližších troch mesiacov dôjde na veľký crunch (čo ma úprimne mrzí), ktorý bude opravovať zničené verzie hier. Problémy s uloženými pozíciami, rozbitými questami, vizuálne nedokonalosti a dočítavanie textúr musí zmiznúť. Minimálne to je cieľom štúdia CD Projekt, ktoré urobí všetko preto, aby získalo späť svoju zaslúženú povesť.

Ja osobne ich v tomto snažení sa podporujem a dúfam, že ho dotiahnu do zdarného konca. Potenciál akčného RPG je obrovský a prvky, ktoré som videl, si nepochybne dobré hodnotenie zaslúžia. Sú nadmieru šikovne vsadené do prítomných ulíc a navyše, všetko pôsobí zábavne, funkčne a nenútene.

Akcia je dunivá, dynamická a pocit zo streľby je úderný. Dialógy sú ostré, šikovne odsýpajú a nedoplácajú na strnulosť alebo neskúsenosť scenáristických pier. Prostredia a ich detaily sú dych berúce a to isté by som povedal o stave prítomného sveta, do ktorého sa ihneď chcete ponoriť. Dokonca zájdem až tak ďaleko, že poviem, že by som nemal problém s osemdesiatkou, prípadne deväťdesiatkou, no teraz rozhodne nie.

Wake the fuck up, Samurai

Má to jedno veľké AVŠAK. V stave, v ktorom som Cyberpunk 2077 hral, by si toto ambiciózne RPG vyslúžilo hodnotenie 4/10. A je len pochopiteľné, že by som nerád podobne spracovanému a veľkolepému počinu takéto hodnotenie udelil. Myslím, že som vám v riadkoch dostatočne priblížil situáciu, ktorá nastala. CD Projekt totiž vytvoril výbornú zložku hrateľnosti. Misie vedia byť rozmanité, šikovne kombinujú dialógy, akciu a morálne dilemy. Okrem toho sú prítomné charaktery mimoriadne zapamätateľné a takmer okamžite sa s nimi zžijete. Audio prezentácia je na úrovni a aj vizuál sa s každým ďalším patchom výrazne zlepšuje.

Toto všetko je však vhodené do jednej hnijúcej diery, v ktorej sú akékoľvek kvalitné aspekty pomleté odstrašujúcim technickým stavom, ktorý sa počínajúc dňom vydania musel stať nočnou morou všetkých zúčastnených (a aj niektorých hráčov). Testovať, testovať a následne opravovať. To je jediné, čo môžem autorom odporučiť a dúfam, že sľubované patche v januári a februári prinesú žiadané zmeny. Momentálne som sa nezriedka cítil ako neplatený beta tester, ktorý je externou súčasťou poľského CD Projektu a niečím podobným rozhodne byť nechcem.

Recenzia Cyberpunk 2077 nebude

V prípade, že to bude mať zmysel, o dva mesiace sa s radosťou vrátim do Night City a strávim v ňom dlhé hodiny. Budem sa kochať neónovou žiarou nočného mestečka, užijem si každú jednu prestrelku, jazdu na aute alebo výmenu dialógov, pretože si myslím, že vnútro hry je kvalitné. Nanešťastie, obal, ktorý to vnútro pokrýva, je aktuálne poriadne zatuchnutý.

A to je dôvod, prečo do konca súčasného kalendárneho roka nevyjde oficiálna recenzia na Cyberpunk 2077, ktorá by bola písaná mnou, a na ktorú nám bola poskytnutá kópia. Pevne verím, že poľskí bratia tvrdo pracujú a budú schopní dodať zážitok, ktorý si zaslúžime. Prajem im preto veľa šťastia a snáď si už o šesťdesiat či sedemdesiat dní napravia pošramotenú reputáciu. Ako hlásala posledná hra od nenápadného vývojára menom Hideo Kojima – zajtrajšok je vo vašich rukách.