Poradil si Marky Mark s publikom rovnako dobre ako s ropou? | Deepwater Horizon (recenzia)

Deepwater Horizon, udalosť, ktorú si po tomto filme zaryjete do pamäti!

Neviem ako vy, no osobne som túto tragédiu zaregistroval až po pozretí prvého teaseru. No a už z neho som mal zimomriavky, takže nad návštevou kina som rozmýšľal prakticky od začiatku. Potom som si pozrel meno režiséra a bolo vybavené. Peter Berg a jeho Lone Survivor (Na život a na smrť) u mňa rezonuje medzi najlepšími vojnovými filmami aké som kedy videl. Vedzte teda, že tento film budem so Survivorom dosť porovnávať. O čom ale Deepwater Horizon je?

Ako je už povedané na začiatku, film pojednáva o tragédii, ktorá sa odohrala v roku 2010. Ropná plošina Deepwater Horizon vybuchla a tragicky na nej zahynulo niekoľko ľudí. My film sledujeme prevažne očami Mika Williamsa (Mark Wahlberg), Jimmyho Harrella (Kurt Russell) a Caleba Hollowaya (Dylan O’Brien). Ďalšie známe mená vo filme sú ešte napríklad Gina Rodriguez a Kate Hudson. Film sa nám snaží povedať, čo všetko bola príčina výbuchu, no a hlavne, čo sa stalo s danými ľuďmi, ktorých od začiatku sledujeme.

Tak ako to Berg spravil v Na život a na smrť, tak to spravil aj teraz. Celý film je od začiatku až do konca napínavý, a nedá vám pauzu na nádych. Či už sú to scény, v ktorých sa dvaja ľudia dohadujú, alebo utekanie pred hrozivými plameňmi. Tento špičkový scenár vo forme tituliek sa nám mihá pred očami rýchlosťou svetla, no a síce deju chápete, zároveň ho nechápete (ak teda nepracujete na ropnej plošine). Všetky rozhovory sú zahrané a napísané na jedničku a každá scéna pôsobí dôveryhodne a realisticky. No a keď už sme pri realizme…

Realizmus, je naozaj to, čo sa mi na Bergových filmoch veľmi páči. Myslím tým samozrejme tento počin a Lone Survivor. V Survivorovi ten svet vidíme naozaj hrdinovými očami, tak ako aj tu. Film vystihol aj to, ako má pôsobiť, je to proste len ďalší deň v práci. Cítiť každú myšlienku sa nepodarí len tak v hocakom filme, no tu sa darí bravúrne. V Survivorovi cítime každý pád a nádych vojaka. To isté vidíme aj tu. Postava vie, že sa to už nedá, aj tak to urobí, no a divák vtedy nedýcha vo svojom kresle.

Film sa ale hrať na oscary nesnaží, čo je aj dobre aj zle. Dobre, lebo tí čo vidia akčný trailer, sa tej pekne vybuchujúcej akcie skutočne dočkajú. Čoho sa však nedočkáme, sú vety, ktoré sami hrajú o nomináciu na oscara. Čo je svojim spôsobom naozaj dobre, lebo hovoriť komplikovane o komplikovaných veciach je niekedy veľmi mätúce. A odchádzať z toho filmu s pocitom, ako keď som odchádzal zo Stávky na neistotu by bolo dosť na škodu.

Spomenul som trocha tú akciu a spomeniem ju znova. Film ma uchvátil svojimi efektami. Realizmus vo filme a realizmus aj v efektoch. Keď plošina buchla tak buchla, keď horela horela. Či už to boli pomaly zo zeme vychádzajúce bublinky alebo horiaca ropná plošina za večera. Efekty pôsobili veľmi reálne a pár snímkov mi dokonca v hlave utkvelo. 156 miliónov teda bolo využitých naozaj dobre a na nomináciu za efekty pomýšlať môžu.

Kamera ale až tak šikovná nebola. V podstate iba klasika, ako pri každom akčnom filme. No pár záberov je naozaj úchvatných, takže v celku fajn. Z kamery v Survivorovi som mal ale oveľa lepší pocit, cítil som sa priamo s vojakmi v akcii, tu som mal pocit, že hrdinov jednoducho sledujem. Čo je opäť len môj vkus a žiadna chyba to nie je. Na koniec ešte spomeniem hudbu Steva Jablonskeho, ktorá naozaj pridáva na emóciach, ale hlavnej témy sa bohužiaľ nedočkáme.

Ľudia, film je naozaj skvelý, jediný problém u mňa asi je len ten, že to v mojich očiach neprekonalo Lone Survivor. O to sa pravdepodobne pokúsi Bergov ďalší film podľa skutočnej udalosti, s Wahlbergom opäť v hlavnej úlohe. Či by s ním chcel nejakého oscara, to uvidíme. Ten ale príde začiatkom budúceho roku a Berg si v podstate ukončí svoju „Real Heroes with Mark Wahlberg“ trilógiu. Tento je film je ale spravený dokonale a aj keď vám v ňom niečo chýbalo, asi nezistíte čo, lebo sú to fakt len zbytočnosti. Survivorovi som dal 9, tuto nám to kleslo o malinký bodíček. Kino ale rozhodne odporúčam! 8/10