Slovenský fotograf hviezd | Dežo Hoffmann – fotograf Beatles RECENZIA

David Zahradníček
David Zahradníček
Volám sa David, mám 23 rokov a aktuálne študujem žurnalistiku v Bratislave. Obľubujem šport a kultúru v akejkoľvek podobe.

Dežo Hoffmann – fotograf Beatles RECENZIA Opona východného bloku zakryla existenciu mnohých Slovákov v zahraničí. Jedným z nich je aj chlapík s cigaretou v ústach a čiernymi okuliarmi nad objektívom. Dezider „Dežo“ Hoffmann je v našich končinách málo skloňované meno, no vo svete zanechali jeho snímky nezmazateľnú stopu. Režisér Patrik Lančarič (Válek) nám v jeho najnovšom dokumentárnom filme Dežo Hoffmann – fotograf Beatles približuje život „ľudského“ fotografa, pre ktorého umenie vždy prevažovalo nad honbou za slávou a peniazmi.

Dežo Hoffmann
Zdroj: Continental film

Z Banskej Štiavnice až do španielskej občianskej vojny

Písal sa rok 1912. V malebnej Banskej Štiavnici uzrel po prvýkrát svetlo sveta Dezider Hoffmann. Narodil sa do židovskej rodiny. Otca poznal krátko, keďže emigroval a ďalej už o ňom nepočul. Spoločne s mamou Kornéliou sa presťahovali do Žiliny. Tu sa prostredníctvom časopisov, ktoré jeho mama predávala, nechal očariť fotografiami. Vzbĺkla v ňom vášeň pre fotografiu a po vojenskej službe sa vydáva do Prahy študovať žurnalistiku. Popri štúdiu sa prepracoval do štábu Otta Hellera a foťák vymenil za kameru. Krátko na to absolvoval stáž v parížskej pobočke štúdia 20th Century Fox.

Dežovou prvou veľkou filmárskou úlohou bolo zachytenie Mussoliniho invázie v Etiópii. Neskôr zamieril do horúceho Španielska, v ktorom zúrila občianska vojna. Počas tohto búrlivého obdobia sa spoznal so svetoznámym spisovateľom Ernestom Hemingwayom a americkým fotografom s maďarskými koreňmi,  Robertom Capom. V tom čase sa stihol aj oženiť s neznámou Španielkou, no jej život vyhasol vo vojnovom konflikte. Vojna v Španielsku ho citeľne psychicky a fyzicky poznačila, pretože sa neraz ocitol na hrane života a smrti.

Londýn, The Beatles a svet šoubiznisu

Po tom, čo ho v Španielsku postrelili, sa mu podarilo uniknúť až do Anglicka. To sa mu stalo druhým domovom. Tu sa opäť oženil a s manželkou Lilly mali dcéru Dolores a syna Davida. Po španielskej a druhej svetovej vojne, keď už výstrely utíchli, chytil opäť fotoaparát do rúk a v Londýne sa stal fotoreportérom pre Record Mirror. A to že bola spolupráca! Dežovi sa ako jednému z mála z takzvanej „Stratenej generácie“ podarilo úspešne vrátiť do bežného života. Fotil najväčšie hviezdy terajšej doby,  akými boli Marylin Monroe, Charlie Chaplin, Jimi Hendrix, Frank Sinatra, Elton John, David Bowie, Stevie Wonder, Cliff Richard, kapely The Rolling Stones, The Animals, Pink Floyd a samozrejme The Beatles.

Mladá liverpoolska skupina sa začiatkom šesťdesiatych rokov prebíjala na scénu. Šéfredaktor Record Mirror po vyše polročnom presviedčaní dovolil Dežovi vycestovať za kapelou do ich rodného mesta. Od prvého momentu sa medzi nimi vytvorilo silné puto. „Cítim sa pri nich ako sedemnásťročný“, spomína v dokumente Dežo. Stal sa pre nich mentorom, monitoroval ich progres a zachytával bujaré momenty na film. Žiaden iný fotograf na svete sa nemôže pýšiť väčšou zbierkou fotiek tejto legendárnej kapely. Množstvo ikonických fotografií pochádza práve z Dežovej dielne, najznámejšie sú práve fotky v skoku, ktoré boli Slovákovou špecialitou.

Hodnotenie

Dokumentárny film Dežo Hoffmann – fotograf Beatles veľmi dôverne a autenticky zobrazuje životný príbeh jedného z najznámejších fotografov 20. storočia. Je až smutné, že sme dlhé roky netušili, aká veľká osobnosť so slovenskými koreňmi sa schovávala za našimi hranicami. O to vítanejší je práve filmový počin Patrika Lančariča a produkčnej spoločnosti Trigon Production. Oceníte hlavne množstvo archívnych záberov, skvelý výber respondentov (rodina, priatelia, kolegovia a najmä Sir Paul McCartney) a aj prehovory producenta, ktoré celé dielo spájajú do jedného krásneho uceleného celku. Počas deväťdesiatich minút sme spoznali Deža ako priekopníka popovej fotografie v 60. rokoch, ako skromného kamaráta s veľkým srdcom, ako „nosiča“ kultúry do ČSSR prostredníctvom Bratislavskej lýry, či ako láskavého podivného cudzinca.

Našli sa aj drobné chybičky krásy. V dokumente sa viackrát opakovalo niekoľko záberov. Tvorcovia pomocou nich chceli apelovať na dôsledné zapamätanie si určitých udalostí, no v konečnom dôsledku to pôsobilo pri takej častej frekvencii únavne. Taktiež, v niektorých častiach bol sled informácií v nelogickom poradí a snímka tak skákala zo 60. rokov do raného detstva, potom k Beatlesákom a tak dookola. Z tohto dôvodu môže celá dejová linka vyvolávať pocit chaosu.

Dežo Hoffmann
Dežo Hoffmann – fotograf Beatles RECENZIA; Zdroj: Continental film

Dežo Hoffmann RECENZIA – Zhrnutie

V zahraničí osobnosť, u nás cudzinec. Dokument Dežo Hoffmann – fotograf Beatles chce svojou existenciou zasvietiť svetlo na „zabudnutého“ významného fotografa, ktorého tvorba inšpirovala mnoho jeho kolegov z brandže. Rozpráva príbeh od úplných začiatkov cez úskalia španielskej občianskej vojny a zakončuje ho oslavou naplnenej vášne a zapísaním mena Dežo Hoffmann do kroník svetovej fotografie. Svetlo svieti jasne a pamiatka na nášho umelca dostala obdivuhodnú dokumentárnu podobu. Najviac vás upúta svojimi podrobnosťami o Dežovom živote, kvalitným strihom a jedinečnými archívnymi zábermi. Čo trošku kolísalo bolo miestami nelogické poradie udalostí a repetitívne opakovanie niektorých záberov. Zhrnuté, podčiarknuté. Klasické záverečné bodovanie nebude súčasťou recenzie na znak vyjadrenia úcty k Dežovi Hoffmanovi.