Spoznáme život, rozpad a smrť najpopulárnejšej speváčky? | Whitney RECENZIA

Keď hodnotíme dokumentárne filmy, nemal by nás zaujímať obsah či tematika. Či si niekto dokument pozrie, to záleží len na jeho vzťahu k téme. Pri hodnotení sa teda budem pozerať na fakty a príbehy samotné, no hlavne spôsoby, ktorými ich samotný film podáva. Dnes vám odhalím, či nám dokument Whitney odhalil niečo nové o živote a smrti legendárnej speváčky, a taktiež akým spôsobom nám jej príbeh vyrozprával. Či už teda fanúšik alebo nie – stojí tento film za váš čas?

Whitney
Zdroj: vulture.com

Whitney RECENZIA

Pri pozeraní tohto dokumentárneho filmu budete mať nutkanie Whitney vytrhnúť z plátna a poslať ju správnym smerom. Pozmeniť príbeh jej života a tragickej smrti. Tak to však v živote nefunguje. Dokument Whitney je tu preto, aby sme ocenili legendárnu speváčku a porozumeli dôvodom a príčinám, ktoré vyústili jej utopením vo vani v roku 2012. Speváčka mala vtedy 48 rokov. V jej tele sa po smrti našli stopy kokaínu a marihuany. Nový dokument Kevina Macdonalda ju však za to nedémonizuje, ale snaží sa nám ukázať démonov, ktorí ju k tomu dohnali.

Pred začiatkom tohto dokumentárneho filmu som nečakal, ako veľmi (oproti ostatným) sa zameria priamo na utrápenú osobu Whitney Houston, obzvlášť v jej neskorších rokoch. Ako ale jej život, aj dokument sa stupňuje a k týmto ostrým faktom sa dostáva až postupne. Film popravde začína na relatívne pozitívnej vlne nálady. Monológy jej blízkej rodiny a priateľov striedajú vystúpenia z jej mladosti, spolu s jej prvou čarovnou šou v televízii, kedy mala len 19 rokov. Ako každý iný dokument, aj tento skúma jej najlepšie a najsvetlejšie momenty. Najznámejšie piesne, zlomový film The Bodyguard (1992), vystúpenie na Super Bowl 1991 – to všetko vám Whitney ukáže.

Whitney
Zdroj: smoothradio.com

Temné odhalenie

Čoraz častejšie začínajú byť veselé montáže poprestrihované krutými a reálnymi faktami. Z prvej hodiny a pol popri tom vychádza pocit pátrania. Ako keby tu niečo nesedelo. Prečo sa Whitney správala tak, ako sa správala? Prečo jej ostatní nepomáhali? Prečo to nakoniec zašlo až tak ďaleko, že musela tragicky zomrieť?

Nie až tak dlho pred koncom dokumentu prichádza odôvodnenie. Vyriešenie záhady, ktorú film celý čas budoval pred divákmi. Dlhoročná asistentka Mary Jones pred kamerou odhaľuje, že Whitney bola v detstve zneužívaná svojou sesternicou. A práve tu to klapne a tento dokument dostáva novú dimenziu. Už to viac nie je len lineárny príbeh ženy od jej narodenia po smrť.

Načasovaným odhalením režisér dokázal to, že ako divákom nám naozaj všetko začne dávať zmysel, obzvlášť všetky predchádzajúce zábery speváčkinho rozpadu. Je to zrazu tak zreteľné. Z dokumentu potom vychádza pocit, že sme riešili záhadu až do jej konečného vysvetlenia, s poriadnym pocitom zadosťučinenia.

Whitney
Zdroj: variety.com

Démoni vnútri láskavého dievčaťa

Po definujúcom momente filmu sa spätne pozeráme na dievča, ktoré chcelo silou-mocou vyzerať slušne a obyčajne. Radšej ako by svoju bolesť vypustila do sveta, uzavrela ju dnu, čo ju nakoniec zničilo. Pochopiteľne že keď sa z nej stala medzinárodná hviezda, možnosť riešiť to drogami bola stále lákavejšia. Sláva je dvojsečná zbraň.

Ľudia riešili hlavne to, prečo jej nikto z blízkych nepomohol. Fanúšikovia členom rodiny vyčítajú, že všetko mohlo dopadnúť inak, keby ju len podporovali. A to obzvlášť preto, lebo jej bratia Michael a Gary odhalili, že ich skoré experimenty s drogami zahŕňali aj ju. A v ešte horšej miere pokračovali aj počas svetových turné. Ako nám dokument ukazuje, množstvo opory, ktorú Whitney mala v živote, bolo klamlivé.

Navonok Whitney vždy zastávala úlohu obyčajnej ženy, ktorá je len náhodou slávna. Pravda je ale taká, že jej matka Cissy ju ku nevyhnutnému úspechu dochovala. Z jej otca Johna sa stal dôležitý manažér náhlej hviezdy menom Whitney Houston. Speváčka dostala rany do srdca od tých, od ktorých si to zaslúžila najmenej. Jej matka mala aféru s kňazom, čo viedlo k traumatickému rozvodu rodičov. Otec od nej zasa počas úspešnej kariéry kradol milióny dolárov. Ako ukazuje dokument, rany na duši Whitney sa nikdy nezahojili.

Whitney
Zdroj: nexter.org

Spracovanie života do dĺžky 122 minút

Samotné technické spracovanie dokumentu je špičkové. Skvele ale funguje hlavne z toho dôvodu, že svoje si povedalo veľké množstvo rodinných členov a priateľov. Obzvlášť keď sa rozpráva o jej problémoch s drogami a dôvodom jej smrti, sú jednotlivé rozhovory až neskutočne intímne. To je niečo, čo sa dokumentárnym filmom podarí len občas.

Blízke zábery na tváre, v ktorých sa nachádza zármutok a ľútosť, sú srdcervúce. Zábery sú schválne príliš dlhé – práve krátke hluché miesto za ústrižkom rozhovoru tomu dodáva ešte väčšiu váhu. Keď speváčkin bývalý manžel popiera to, že drogy nemohli za jej smrť, kamera sa neponáhľa. Taktiež sa neponáhľa ani v záberoch, kedy jej bratia hovoria o tom, že dogy faktor boli. Obzvlášť dlho nás podrží aj pri tom, keď nám blízky človek Whitney odhalí, že v mladosti ju sexuálne zneužívala členka rodiny.

Strih dodáva správne tempo. Záber na člena rodiny strieda záber z koncertu, po ktorom ďalej nasleduje živá krátka montáž, čo ďalej vystriedajú tragické momenty Whitney mimo pódia. Dokument nemá až tak ideálnu dĺžku, no pri jeho sledovaní to nepocítite – to až po konci. Pozorovať príbeh života, rozpadu a smrti hviezdy menom Whitney Houston je srdcervúce a odvážne. Preto si zaslúži pozornosť.

Whitney
Zdroj: storeboard.com

Whitney pri jej posledných rokoch takmer nikto nepomohol. Či už od vlastných bratov, rodičov, manžela alebo prezidenta vydavateľskej spoločnosti – dostávala iba nátlak, pretože nikdy by nechceli narušiť základy ich zdroja peňazí a slávy. Kvôli rešpektu ku ranenej duši a legendárnej umelkyni sa návšteva dokumentu v kine určite oplatí. Aj vďaka kvalitnému spracovaniu a zaujímavým montážam dostáva film Whitney hodnotenie 8/10.