Ďalšia typická marvelovka, alebo úplne nový koncept plný prekvapení? | Eternals RECENZIA

Ondrej Kačkoš
Ondrej Kačkoš
Volám sa Ondrej, mám 23 rokov a na vysokej škole študujem marketingovú komunikáciu. Filmy, seriály a knihy ma sprevádzajú mojim životom odmalička. Keď netrávim čas v škole, s kamarátmi alebo s rodinou, určite ma nájdete pri pozeraní filmov.

Eternals RECENZIA

Eternals RECENZIA – Človek by si myslel, že po dvadsiatich piatich filmoch nám už Marvel nemá čo ponúknuť alebo odhaliť. To však nie je pravda a dvadsiaty šiesty projekt s názvom Eternals je toho dôkazom. Okrem predstavenia novej skupiny hrdinov sme dostali aj skupinu Celestials, tvorcov vesmíru, či skupinu Deviants, ničiteľov inteligentných rás. Splnil ale celkovo film očakávania?

Snímku ešte pred vydaním videlo niekoľko kritikov, ktorí tento projekt pomerne dosť potopili a na niektorých webových stránkach sa z neho stal dokonca najhoršie hodnotený MCU film. Po pozretí filmu s nimi ale nesúhlasím. Avšak to je v poriadku, pretože Eternals sa vážne pomerne dosť vymykajú typickému konceptu Marvel filmu a prinášajú niečo nové. To nové ale nie je úplne pre každého.

Eternals recenzia
Eternals recenzia; Zdroj: Marvel Studios

Príbeh je nečakaný a plný zvratov

Jednoznačne musím pochváliť príbeh. Z trailerov a oficiálnych popisov filmu totiž môžete mať nejakú predstavu, no príbeh naberá v skutočnosti poriadne na obrátkach a je plný nečakaných zvratov, nie úplne typických pre marvelovky. Pre tých, ktorí sem zablúdili náhodou, pripomeniem, o čom film je. Zameriava sa na božskú rasu zvanú Eternals, podľa ktorej sa volá film, a ktorá je povolaná do boja s rasou menom Deviants.

Ide o predátorov, ktorí chcú zničiť ľudstvo. Eternals ich pred nimi chráni 7 000 rokov a po dlhšej odmlke sa musia znova spojiť, aby im čelili poslednýkrát. Znie to jednoducho, no po pozretí filmu som si uvedomil, aký som bol prekvapený jeho prepracovanosťou. Nejde v konečnom dôsledku o nič komplikované, no bolo fajn už na začiatku dopredu nevedieť, čo sa vo filme bude diať.

Tým totiž trpí v dnešnej dobe viacero komiksových filmov. Taktiež veľmi oceňujem prechody medzi minulosťou a súčasnosťou. Minulosť i súčasnosť sa vo filme striedali, no vôbec to nebolo rušivé. Práve naopak, snímka získala viac na originálnosti a zvláštnosti a bolo fajn vidieť postupne rozpovedaný príbeh v dvoch rovinách, ktoré boli rovnako dôležité a dozvedeli sme sa vďaka nim celý príbeh Eternals.

Richard Madden ako Ikaris

Herci odviedli skvelé výkony pod rukou oceňovanej režisérky

Režisérka filmu Chloé Zhao dostala pri tvorbe pomerne voľnú ruku, keďže film je viac menej samostatnou snímkou. Je to vidieť a táto sloboda priniesla ovocie. Réžiu filmu zvládla skvelo a určite bola oporou aj pre hercov. Tí totiž nezaostávali. Vypichnem hlavne skvelú Angelinu Jolie, z ktorej sila a moc bohyne vojny priam sršala a svojej role sa zhostila perfektne.

Skvelý bol aj herec Kit Harington, ktorý vo filme ale nemal veľa scén. Tie, v ktorých bol, si však ukradol pre seba, a to hlavne humorom. Teším sa už teraz na vývoj jeho postavy v MCU a na to, ako sa jej zhostí. Nestarnúca Salma Hayek svoju úlohu tiež z časti splnila. Keď hrala „mamičku tímu“, tak jej to šlo, ale keď už mala byť líderka vzbudzujúca rešpekt, vtedy s tým bol trošku problém.

Eternals recenzia

Richard Madden bol pre Ikarisa skvelou voľbou a dal tomuto vojakovi emocionálnu hĺbku. Takto by som menovite mohol ísť ďalej, pretože všetci boli skvelí, aj keď vyššie spomenutí boli o niečo lepší ako zvyšok. Zas ale nemôžem povedať, že by Gemma Chan, vtipný Kumail Nanjiani, Lia McHugh, Brian Tyree Henry, Lauren Ridloff, Barry Keoghan a Don Lee svoje úlohy nesplnili.

Trošku problémom bol samotný počet hlavných postáv. Bolo ich naozaj dosť. Napriek veľmi dlhej minutáži filmu, ktorú ale nebolo počas filmu cítiť, lebo bola správne vyplnená každá minúta, nie všetky postavy dostali toľko priestoru, koľko potrebovali. Bolo preto ťažšie vžiť sa do nich, keďže ich povahy nám odhalili len povrchovo. Snáď sa o nich ako o jednotlivcoch dozvieme viac v budúcnosti.

Lauren Ridloff ako Makkari

Eternals ukazujú krásne scenérie a snažia sa búrať predsudky

Režisérka si dosť stála za tým, aby sa zeleného plátna používalo čo najmenej. A naozaj je to zo scén cítiť. Človek či chce, alebo nie, podvedome vidí, keď je niečo skutočné a keď dorobené v počítači. Eternals nás ale ohuruje krásnymi scenériami, ktoré sú naozajstné a skutočné a do ktorých sa graficky zabŕdalo minimálne. Všetky preto lahodia diváckemu oku.

Samozrejme, vizuálne dobré to je aj vďaka CGI scénam, bez ktorých by sa sci-fi superhrdinský film nezaobišiel. CGI umelci ich spravili kvalitne, lepšie ako v niektorých superhrdinských filmoch možno aj z tohto roka. Scenériám (a aj príbehu) dodáva hĺbku veľmi dobre dopasovaná hudba, ktorú zložil hudobný skladateľ Ramin Djawadi. Ten zložil hudbu aj pre film Iron Man alebo seriál Game of Thrones.

Eternals recenzia

Eternals sa snažil pomaly búrať aj predsudky. Členovia tohto tímu sú totiž mixom bežných ľudí – bielych, čiernych, aziatov či hispáncov, no taktiež sme mohli vidieť Eternala s mentálnou poruchou, fyzickou poruchou alebo člena LGBT+ komunity. Osobne mi celkom vadí pasívno-agresívne hollywoodske pretláčanie menšinových skupín do filmov, avšak v tejto snímke to podľa mňa bolo v poriadku.

Eternals totiž mali byť kombináciou všetkých ľudí, takže mi to nepripadalo ako nútená rôznorodosť týchto superhrdinov. Ale chápem, že niektorí ťažšie prijmú bozk medzi dvoma mužmi, či ich manželstvo. Vo filme sa tomu až tak ale nevenujú, ide skôr o okrajovú tému. A ide naozaj o niečo, čo podľa mňa do tohto filmu môže patriť a nebolo to tam len násilne dotlačené podľa hollywoodskych noriem.

Eternals recenzia

Film je dospelejší než iné MCU snímky

Hlavne starší fanúšikovia MCU filmov často vyjadrujú nespokojnosť s tým, že sa filmy robia pre deti. O tomto to ale neplatí a naozaj som bol prekvapený niektorými scénami, ktoré boli na Marvel dosť brutálne. Je teda vidieť, že film je robený práve pre fanúšikov, ktorí vyrástli na tejto filmovej sérii a chce ich konečne potešiť aj tým, že bude viac dospelý. Aj keď nie úplne stále.

Tvorcovia si pre nás pripravili totiž aj dosť vtipných scén, nad ktorými som sa pousmial či dokonca aj zasmial. Občas boli ale zle napasované do vážnejších scén a potom sa celá dramatická atmosféra pokazila. Keď už teda jemne kritizujem, dodám ešte to, že v ňom bolo veľa odkazov na MCU, rovnako ako aj na postavy z konkurenčného DC, čo nebola úplne dobrá vec.

Nevyčítam im to, no podľa mňa to bolo úplne zbytočné. Film by mohol naozaj reálne fungovať bez jedinej referencie na zvyšok MCU. Dokázal by byť úplne samostatným filmom, ktorého postavy by sa neskôr pridali k ostatným hrdinom do MCU. Odkazy teda nie len na MCU, ale aj DC, mi prišli zbytočné, aj keď občas pobavili alebo nám prezradili niečo nové o Avengeroch.

Eternals recenzia

Eternals RECENZIA – Zhrnutie

Azda moja celá recenzia sa niesla v tom štýle, že Eternals je podľa mňa minimálne medzi ostatnými MCU filmami veľdielo. Ide o film, ktorý by pokojne mohol pôsobiť aj ako samostatný projekt. Samozrejme, má aj pár chybičiek krásy ako príliš veľký počet postáv, ktorým sa nedokázali venovať naplno. To filmu ako takému až tak ale veľmi neuškodilo. Určite ich viac prevyšujú pozitívne aspekty.

Tam patrí hlavne skvelá hudba, nádherné scenérie, nečakaný príbeh či výborné herecké výkony. Film sa takmer úplne pod rukami skúsenej režisérky vymyká z marveláckych konceptov a čo viac, dvoma potitulkovými scénami nás pripravuje na ešte zaujímavé a predtým nepreskúmané oblasti MCU. Filmu som sa preto nakoniec rozhodol dať hodnotenie 9/10.