Dopadol čarovný návrat do sveta Harryho Pottera úspešne? | Fantastické zvery a ich výskyt (recenzia)

Fantastické zvery a ich výskyt recenzia

Je to tu. Pohodlne sa usadíte do sedadla v kinosále, a zrazu počujete známu zvučku. Zobrazí sa pred vami logo Warner Bros, a vám naskočia zimomriavky, nastane nostalgia. Prechádzate cez logo WB a dostávate sa ku logu, na ktoré tak dlho čakáte. Nieje to však Harry Potter. Sú to Fantastické zvery a ich výskyt. Po piatich rokoch sa konečne vraciame do čarovného sveta plného mágie. Nie však do doby, ktorá je každému známa. Pozrieme sa do nie-tak-svetlej minulosti ako sa môže na prvý pohľad zdať. Ide teda o prequel seknutý so spin-offom, a zasadí nás do doby, ktorú si každý veľmi užije. Vráťme sa teda o desiatky rokov do minulosti a pozrime sa, ako dopadol návrat mágie a čarov.

Eddie Redmayne ako Newt Scamander
Eddie Redmayne ako Newt Scamander

Kto nahradí milovaného Harryho Pottera?

Vo filme sa vrátime do roku 1926, a nepôjdeme nikam inam, než do New Yorku. Čarovný prútik hlavnej postavy prevezme čarodejnícky zoológ Newt Scamander (Eddie Redmayne), ktorý z Londýna do New Yorku prichádza kvôli pracovnej povinnosti. Je veľmi zaujímavou postavou, jeho plachosť a introvertnosť prináša do série niečo nové, a funguje to dobre. Newt si so sebou zoberie kufrík, ktorý slúži ako klobúk tých menej zaujímavých čarodejníkov, ktorých poznáme. Nevyťahuje z neho však zajace, ale „fantastické zvery„, ktoré zbiera po celom svete a tak je kufrík takou Noemovou archou. Keď mu ale nešťastnou náhodou utečú, a hľadanie „ich výskytu“ sa môže začať. Na tejto ceste steampunkovým a predvojnovým New Yorkom pomôže Newtovi nemág aka No-Maj aka Mukel Kowalski, bývalá vyšetrovateľka Tina Goldstein a jej sestra Queenie. Newt si na dovolenku v tomto meste nevybral zrovna správny čas, pretože v meste vrcholí taká X-Menovská situácia, utláčanie čarodejníkov. Cestu mu teda skrížia ako nemágovia, tak aj čarodejník Percival Graves (Collin Farrell).

Malý kleptoman, ktorý miluje ligotajúce sa veci

Dokáže film zopakovať úspech svojej série?

Začnime mestom a dobou, v ktorej sa nachádzame. Toto hneď jednou z vecí, ktoré na tomto filme milujem. Starý, neohrabaný New York, plný temnej atmosféry toho obdobia. Svet okupuje temný čarodejník Gellert Grindelwald, niečo ako Voldemort tej doby. Pokiaľ ste na film podľa trailerov išli ako na rodinnú farebnú jazdu, pozor. Pred filmom som bol z trailerov skeptický, ale nič nieje tak, ako vyzerá. A to je možno problémom filmu. Nevie sa rozhodnúť, na ktorú stranu hrať. Raz sa roztápame a smejeme na krásnych zveroch, a onedlho vidíme morbídne smrti. Každopádne, tento film nieje smerovaný pre nováčikov, ktorý ešte niesu oboznámení s čarodejníckym svetom. Užijú si ho hlavne starí dobrí milovníci Harryho Pottera, ktorí s ním vyrastali. Staršie publikum si teda na filme pochutí viac. Každopádne, tento film musíme brať s rezervou. Slúži ako „pilotný“ diel, pretože sa z tohto spin-offu stane pentalógia. J.K. Rowling nás so svojím scenáristickým perom pekne uviedla do deja, aj keď nám chýbala väčšia backstory postáv. Do všetkého sa zabrdlo, nuž všetko ostalo otvorené, a máme ešte 4 filmy na to, aby sa to objasnilo. Pokiaľ však čakáte vyslovene novú Potterovku, budete sklamaní.

Katherine Waterston a Eddie Redmayne
Katherine Waterston a Eddie Redmayne

V čom film sklamal, a v čom naopak prekvapil?

Ako som už napísal, feeling Harryho Pottera chýbal. Teda pokiaľ ste čakali len na neho. Ak ste zmierení s tým, že nás čakajú nové príbehy v novej dobe, tento film je niečím pre vás. Predsa len, postavy mohli kľudne o pár krát viac vytiahnuť prútik a poriadnymi kúzlami a súbojmi ukázať, v akom vesmíre sa nachádzame. A tak sa tento snímok neťahá na atmosféru Harryho Pottera. Tento film by podľa mňa dopadol lepšie v rukách iného režiséra. Je to tomu tak aj keď na režisérskej stoličke sedí David Yates, človek ktorý sa postaral o posledné štyri diely Harryho Pottera. Yates a Rowling majú spolu ešte veľké plány, filmy budú točiť build-up spôsobom, uvidíme však či budú cliffhangery vo filmoch pracovať správne. Už len úžasné cameo na konci filmu zaručuje, prečo sa tešiť na nadchádzajúce diely.

Keď teda film nezaujal najviac príbehom, sú tu iné veci, ktoré nám zaistili úžasný filmový zážitok. Uvidíte krásne efekty a akčné boje, na ktoré sme zvyknutí z Harryho Pottera. Film je viac ako dvojhodinový vizuálny zážitok! Fantastické zvery sú naozaj fantastické, uvidíte rozmanité druhy tvorov, niektoré zlatučké, majestátne, ale aj naháňajúce strach. Práve tieto magické tvory sú dôvodom, prečo sa pri filme nebudete vedieť prestať smiať. Aj keď film nesrší atmosférou Harryho Pottera, 20. roky 20. storočia a ich atmosféra vám to z veľkej časti vynahradí. Herecké výkony, ktoré sú zväčša plusom si prejdeme v nasledujúcom odstavci.

Collin Farrell a Ezra Miller
Collin Farrell a Ezra Miller

Dokázala chémia medzi postavami zlepšiť zážitok?

Herecké obsadenie tohto filmu je ako plusom, tak aj mínusom. Chémia medzi postavami, ako kladnými, tak aj zápornými je úžasná. Štyri hlavné postavy spolupracujú tak dobre, že si bez nich neviem predstaviť ďalšie filmy. Súhra postáv, možnosť rýchleho obľúbenia si charaktery, to tvorí tento film. Ale čo herecké výkony jednotlivcov? Oscarový Eddie Redmayne si zahral hlavnú postavu, Newta Scamandera. Zahral vynikajúceho introverta, zdá sa mi však, že v tom filme znova hral Stephena Hawkinga. Za jeho rolu získal vo filme Theory of Everything oscara, a podľa mňa to bude mať vplyv na jeho budúce filmy. Spôsob rozprávania, gestikulácie, všetko mi pripomína jeho osudovú rolu. Každopádne Newta, v slovenskom preklade M.L.O.K.a, zahral bravúrne. Čo ale sestry Goldsteinové, hrané Katherine Waterson a Alison Sudol? Queenie Goldstein film okorenila, pridala doň ženskosť a Tina, ako jedna z hlavných postáv zabodovala. Potom je tu človek, ktorý „ukradol show“. Dan Fogler aka Jacob Kowalski, postava ktorú si zamilujete prvých 10 minút filmu, a nebudete sa s ňou chcieť rozlúčiť.

Čo tento film však brzdilo, bol nevyužitý potenciál hlavného záporáka Percivala Gravesa, ktorého si zahral Collin Farrell. Je nevýrazný, nudný, taký obyčajný každodenný záporák, z ktorého sa dalo vyšťaviť viac. Nakoniec tu máme Credensa, ktorého si strihol Ezra Miller, náš nový Flash. Jeho postavu kvôli spoilerom rozoberať nemôžem, ale svoju rolu zahral výborne. Tešte sa aj na herecké cameo, ktoré bude pre túto sériu veľmi dôležité.

Hlavná štvorica filmu
Hlavná štvorica filmu

Celkové hodnotenie filmu

Keďže som bol ohľadom filmu veľmi skeptický, tak ma film naozaj potešil. Pocit Harry Pottera však vo mne nadobudol iba v intre filmu, potom sa posúval vlastnou cestou. Výborná atmosféra mesta, krásny vizuálny zážitok, proste dobre strávené dve hodiny v kine. Malé chyby v réžii, slabý bad-guy, to sú veci ktoré tomuto filmu uškodili. Fantastické Zvery však majú výborný a originálny nápad, doplnený hudbou, ktorú som doposiaľ nespomenul. Pár krát sme počuli staré známe témy, ale nová hudba nijak moc neohromila. Proste pekne ladila s filmom, aj keď som čakal niečo viac. Keby som film porovnával v kategórii fantasy, dal by som mu viac, ale v porovnaní s ostatnými filmami tento rok dávam filmu 7.5/10. Veľmi sa však teším, ako bude séria napredovať.