Ako černoch infiltroval známy Ku Klux Klan? | BlacKkKlansman RECENZIA

Film BlacKkKlansman je natočený podľa skutočných udalostí zaoberajúcich sa Ku Klux Klanom a Afroameričanom v utajení, Ronom Stallworthom (John David Washington). Ten sa vďaka jedinému telefonátu infiltruje do Ku Klux Klanu. Keďže Ku Klux Klan (KKK) sa vyznačuje silným rasizmom, tak jeho dvojča hrá kolega Filip (Adam Driver), ktorý je, mimochodom, žid. Pomerne neznámy Spik Lee priniesol príbeh odvážnym, vyzývavým spôsobom, pripomínajúcim Tarantinovku. Dokázal Spike spracovať citlivo hlavnú tému rasizmu?

BlacKkKlansman RECENZIA

Dej filmu sa odohráva v 70tych rokoch minulého storočia. To, že táto dráma sa bude uberať aj humorným spôsobom, nasvedčujú jednotlivé postavy a dialógy, ktoré sú hlavným dejiskom filmu. Štvorica scenáristov – Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel a Kevin Willmott vytvorila vtipné dialógy, ale vážnosť dokázali zachovať na správnom mieste a v správny čas. Rasizmus je hlavným nosníkom filmu. Keďže je to stále aktuálna téma, boli sme zvedaví, ako dokážu s touto problematikou zaobchádzať.

BlacKkKlansman provokatívne približuje problematiku rasizmu

Rasizmus v pravom svetle

Skutočný Ron Stallworth bol v kontakte s Ku Klux Klanom niekoľko mesiacov cez telefón. Jeho dvojčaťom v civile sa stal židovský kolega Filip. Tvorcovia dokázali poukázať na ich proces v KKK a aj rasizmus prevládajúci v policajnom kolektíve. Stále sa vám zdá neuveriteľné, ako sa dokázal černoch dostať do rasistickej „organizácie“? Vďaka spolupráci so skutočným Ronom, tvorcovia dokázali reálne atribúty a priebeh spojenia s klanom využiť aj vo filme. Tvorcovia sa nezamerali len na samotný KKK, ale aj na hnutie černochov, ktoré je filme vo zobrazené nenávistným podtónom voči bielym obyvateľom, ale hlavne sa zameriavali na rasizmus v polícii. Nebáli sa zobraziť rasizmus len na jednej strane ale ukázať tento problém celkovo. Výber vedľajších postáv je tiež vynikajúci a tvoria podstatnú časť filmu.

Silným ukazovateľom vo filme je vyobrazenie jednotlivých členov KKK. Spike sa nebál provokatívne poukázať na vyjadrovanie nie len jednotlivých členov klanu, ale aj ich prezentáciu a myslenie určitých Američanov. Keď si už myslíme, že dramatických scén je viac než dosť, prichádza vyvrcholenie prelínané s KKK a príbehom černocha. Celý dej dopĺňa hudba niekoľko-násobného víťaza Grammy, Terenca Blancharda. Ten sa postaral o premyslené dielo, ktoré dodáva jednotlivým scénam nádych westernu. Čo sa týka kamery, treba povedať, že v jednotlivých scénach pôsobí nezaostrene a na miesto zvýraznenia emócií sa zamerala radšej na okolitý strom, poprípade stenu.

Osobne sa nám ešte nikdy nestalo, že po filme by bolo v kinosále ticho trvajúce takmer minútu. Tak to bolo po záverečných titulkách, ktoré poukazujú, že KKK síce zaniklo, no myslenie za „pravú bielu Ameriku“ sa šíri naďalej. Spike použil skutočné výroky hlavných predstaviteľov KKK, Trumpa a súčasné prípady rasizmu.

BlacKkKlansman je provokatívny skutočný príbeh reagujúci nie len na minulú, ale aj súčasnú problematiku rasizmu. Vynikajúci scenár a ešte lepšie obsadenie prináša dej, na ktorý nik nezabudne. Spik Lee preukázal talent v prinášaní skutočných udalostí v pravom svetle. Film je bez omáčok a prináša pravdivé skutočnosti. S určitosťou sa dá povedať, že si bude zbierať ocenenia rad za radom. Zo všetkých dôvodom dostáva film BlacKkKlansman hodnotenie 8/10.