Nový český film o historickej športovej osobnosti Česko-Slovenska | Zátopek RECENZIA

Betka Múcsková
Betka Múcsková
Volám sa Betka, mám 23 rokov a som študentkou žurnalistiky a sociálnej antropológie v Brne. Denne pozerám filmy a seriály. Okrem nich ma baví umenie v rôznych podobách: rada kreslím, maľujem, čítam, vyrábam, píšem,... Verím, že kreativita a tvorenie dokáže človeku dávať viac, než čokoľvek iné.

Zátopek RECENZIA

Zátopek RECENZIA – Filmov o Česko-Slovensku a komunizme je už naozaj veľa. Až ťažko uveriť, že by mohol vzniknúť ďalší. No režisér David Ondříček nás dokázal presvedčiť o opaku so svojím najnovším filmom Zátopek. Ten sa nezameriava na režim ako taký, ako to pri mnohých českých a slovenských filmoch býva, no vybral si jedinečnú a zaujímavú osobnosť, o ktorej tento film vytvoril.

Emil Zátopek

Kto ale bol Emil Zátopek? Mladšie publikum mohlo počuť toto meno prvýkrát až pri vzniku tohto filmu. Tí starší si však ešte budú pamätať talentovaného atléta, ktorý priniesol domov tri medaily z Olympijských hier v Helsinkách v roku 1952. Zvíťazil v behu na 5 kilometrov, na 10 kilometrov a maratón. Vo všetkých troch disciplínach zlomil olympíjske rekordy. Zaujímavé ešte je, že sa maratón rozhodol zabehnúť bez toho, aby sa naň pripravoval a bežal ho po prvýkrát v živote.

Emil Zátopek, recenzia
Zdroj: dennikn.sk

Emil Zátopek patrí medzi najväčšie športové osobnosti Česko-Slovenska. Okrem olympijských úspechov získal niekoľko ocenení aj v Majstrovstvách Európy v atletike a v Majstrovstvách ČSSR v atletike. Za manželku si zobral ďalšiu atlétku Danu Zátopkovú (rodenú Ingrovú), ktorá v Helsinkách taktiež získala zlatú medailu za hod oštepom.

Film Zátopek

Film Zátopek je rozprávaný v dvoch dejových líniách. V jednej sledujeme už staršieho Emila Zátopka (Václav Neužil ml.), ktorého príde navštíviť jeho priateľ a austrálsky bežec Ron Clark (James Frecheville). Ron odpadol na jednom zo svojich posledných pretekov pred návštevou a rozhodol sa vyhľadať u Zátopka odbornú pomoc. Strávil uňho týždeň, počas ktorého sa hlbšie spoznali, trénovali a navzájom si pomáhali.

James Frecheville
Zdroj: reflex.cz

Druhou dejovou líniou je Zátopkov život a jeho cesta ku sláve, a to od prvého behu až po olympiské výhry. Máme možnosť sledovať jeho tréning, prvé úspechy, spoznávanie sa s Danou a mnoho ďalšieho. Okrem toho vidíme aj vplyv komunistického režimu na atlétov a podmienky, ktoré im jeho predstavitelia nastavovali. Je to silná téma, no nezaberá príliš veľa priestoru a neodpútava od hlavnej dejovej línie. Skôr dopomáha divákovi vytvoriť si obraz o Zátopkovom živote a o tom, čím všetkým si musel prejsť.

Ako film dopadol?

Film Zátopek dokázal naplniť všetky body, ktoré by dobrý historický biografický film mal mať. Rozprával o všetkom podstatnom a umožnil nám znovu prežiť (alebo prežiť po prvýkrát) pocit víťazstva a hrdosti. V momentoch ukazujúcich minulosť sme mali pocit, akoby sme sedeli v hľadisku a povzbudzovali spolu s davom. Pri scénach z druhej dejovej línie sme mali zase možnosť nahliadnuť do osobných životov Zátopka a Clarkea.

Zátopek RECENZIA
Zdroj: idnes.cz

Čo treba obzvlášť pochváliť je určite historická presnosť zobrazených udalostí. Tvorcovia sami neraz podotkli, že si na tom dali obzvlášť záležať a vychytali aj také drobné detaily, na ktoré by sa iný filmár možno aj vykašľal. V diskusii po filme dokonca uviedli, že si potrpeli aj na prezentácii výnimočných vlastností postáv, na kostýmoch a rekvizitách z materiálov, ktoré sa používali v minulosti a dokonca napodobňovali aj dobový kamerový spôsob natáčania.

Herci samotní prešli tvrdým výcvikom, aby dokázali odohrať zložité atletické výkony. Žiaden zo záberov nebol zrýchlený a herci nemali kaskadérov, ktorí by dané trate ubehli za nich. Václav Neužil dokonca schudol na takmer rovnakú váhu, ako mal Zátopek.

Zátopek RECENZIA – zhrnutie

Zátopek je jedinečný film, ktorý svojou precíznosťou a témou nadchne väčšinu divákov. Vychutnajú si ho ako športoví nadšenci, tak aj laici, keďže pomer športu a príbehu je skvelo vyvážený. Tvorci skvelo vystihli atmosféru a lámavá Angličtina postáv pri rozhovoroch s Ronom pôsobí veľmi autenticky.

Zátopek
Zdroj: Bontonfilm

Snáď jedinú vec, čo by som vytkla, by bola jedna scéna pri Zátopkovom maratóne. Pri tridsiatom kilometri sa hlavný hrdina ocitá vo svojej hlave a v predstave, že je na púšti. Tam za ním pribehne domorodec, ktorý ho popoženie. Nerozumela som, prečo sa tvorci túto scénu rozhodli do filmu pridať a vôbec nesedela s príbehom a štýlom filmu. Tvorcovia ju vysvetľujú ako odkázanie sa na knihu Born to Run od Christophera McDougalla, ktorá hovorí o kmeňoch v Severnej Amerike.

Bez tohto vysvetlenia je to však iba náhodná scéna, ktorá pôsobí trochu prehnane. Akoby si filmári nemohli odpustiť do už tak dobrého filmu pridať abstraktnú scénu bez vysvetlenia, ako je to teraz moderné, ktorá tam však podľa mňa nemá čo robiť. Okrem nej sa však filmu snáď ani nedá nič vytknúť a preto si zaslúži hodnotenie 8/10.