Dojemný príbeh o ľudskom priateľstve a krave | First Cow RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

First Cow RECENZIA

First Cow RECENZIA – Zakaždým, keď štúdio A24 vydá nový film, tak je to pre filmových nadšencov taký malý sviatok, udalosť, prísľub niečoho špeciálneho. Niečoho, čo sme možno ešte predtým nevideli. Niečoho, čo nie je zviazané reťazou bezduchých producentov, túžiacich po čo najväčšom zisku na úkor výslednej kvality. Je to jednoducho prísľub dobrého filmu.

Najnovším prírastkom do ich knižnice je film First Cow režisérky Kelly Reichardt. Reichardt je renomovaná režisérka, ktorá má už pár výborných filmov za sebou. Okrem réžie a scenáru, si svoje filmy aj strihá, čo nie je výnimkou ani pri jej poslednom projekte. First Cow je adaptáciou knihy The Half-Life, spisovateľa Jonathana Raymonda. Ako teda dopadla filmová verzia tohoto dojemného príbehu?

First Cow
Zdroj: ssl.com

„Vtáci budujú hniezda, pavúky pavučiny, ľudia priateľstvá“

V príbehu zasadenom do 18. storočia sa skúsený kuchár Cookie Figowitz (John Magaro) vydá na západ, kde sa pridá na nebezpečnú výpravu k lovcom kožušín v Oregone, do ktorého ešte história neprišla. Krásu týchto doposiaľ neprebádaných amerických lesov prevyšuje len nebezpečenstvo, ktoré sa v nich ukrýva. Cookie narazí na svojich cestách na ambiciózneho čínskeho prisťahovalca Kinga-Lu (Orion Lee).

Z tejto dvojice sa rýchlo stanú obchodní partneri a neskôr dobrí priatelia. Kolonizátori nie sú jediní, ktorí do tejto zatiaľ záhadnej krajiny prichádzajú. Na pobrežie Oregonu sa totižto vylodila prvá krava. Cookie a King vidia v tomto zvierati obrovský potenciál, čo ich dovedie k ich nelegálnemu plánu – kradnutie mlieka a následná výroba a predaj koláčov. Biznisu sa darí, avšak ich americký sen delí od nočnej mory jeden neopatrný krok.

John Magaro a Orion Lee
Zdroj: ssl.com

Ľudské priateľstvo uprostred nemilosrdnej Americkej divočiny

Z prostredia osídľovania Ameriky až tak veľa filmov nenájdeme, preto je First Cow sviežim prekvapením. A to nie len prostredím samotným, ale spôsobom, akým nás do neho vezme. Práve uvoľnenú atmosféru a zobrazenie tohoto miesta považujem za jednu z najsilnejších stránok tohto filmu. Preto je škoda, že sa ho nedočkáme na veľkom plátne.

Označiť First Cow, ako oddychový film by bolo možno podcenením, avšak tento film je skutočne veľmi príjemným a relaxačným zážitkom. Sledovať „dojenie amerického sna“ na pozadí Oregonských lesov vás zaručene zbaví stresu. Tomuto zážitku výrazne pomáha na sile jedinečná audiovizuálna forma, ktorou sa film First Cow oddelil od bežnej filmovej produkcie.

Film je natočený vo formáte 4:3 (takmer dokonalý štvorec). Kameraman Christopher Blauvelt si takto po svojom predošlom projekte Mid90s udržal svoj štýl a spojením tohto formátu s krásnymi obrazovými kompozíciami vytvoril hneď niekoľko pôsobivých sekvencií. Režisérka, scenáristka strihačka v jednom – Kelly Reichardt, im následne našla to správne tempo, ktoré možno niekomu príde pomalé, avšak nevyhnutné pre dosiahnutie spomínanej uvoľnenej atmosféry.

First Cow
Zdroj: cdn.com

Dojenie amerického sna

Nezaostáva ani debutový soundtrack Williama Tylera, zložený prevažne z gitár, ktorý taktiež výborne dotvára atmosféru. Po projekcii si ho máte chuť pustiť, aby ste sa ešte na chvíľu udržali v tom meditatívnom stave, ktorý vám film navodil. Teda za predpokladu, že vás First Cow po dopozeraní emocionálne nezničil. Avšak všetka táto audiovizuálna nádhera by nefungovala nebyť srdca, ktoré tvorí ústredná dvojica.

Herci John Magaro a Orion Lee priniesli do príbehu ľudskosť, ktorú tento príbeh potreboval. Ich spoločné scény pôsobia veľmi prirodzene a realisticky. Nemajú tu síce priestor na žiadne veľké herecké výlevy a prejavy, ale o to tu vôbec nejde. First Cow sa nesnaží hrať na veľkú drámu plnú pátosu a nenaplnenom americkom sne. Svoje témy podáva divákovi veľmi stroho a na konci vás až prekvapí, ako sa vám film nenápadne dostal pod kožu.

A aby som nezabudol na jednu z hlavných hviezd filmu, krava predviedla veľmi presvedčivý herecký výkon. Priveľa „nemúkala“, nebola vystrašená a nechala sa pred kamerou podojiť. Čo sa kritiky týka, vo filme chýba viac momentov, v ktorých vidíme priateľstvo medzi hlavnými postavami mimo ich obchodného života. Záver filmu by tak bol ešte oveľa silnejší. Príbeh je taktiež možno až príliš jednoduchý a pomalý, čo môže veľa ľudí odradiť a nudiť.

John Magaro a Orion Lee

First Cow RECENZIA – Zhrnutie

First Cow je ďalším ambicióznym projektom štúdia A24, ktorý za ich predošlými titulmi rozhodne nezaostáva. Film je akousi meditatívnou baladou o ľudskom priateľstve, prírode a zmarenom americkom sne. V srdci Oregonských lesov sa zrodila snímka, ktorá vás najprv pohladí po duši, no na konci vám vytrhne srdce. Avšak ak nemáte radi filmy s pomalým tempom a jednoduchým dejom, radšej sa mu vyhnite. Ale konieckoncov, kto by nechcel vidieť film, ktorý sa volá First Cow? 8/10.