Gibsonov veľký návrat je tu! Úspešný? | Hacksaw Ridge (recenzia)

Jedinečný príbeh, ktorý si počkal na jedinečnú Gibsonovu réžiu! Dámy a páni, Hacksaw Ridge!

Jeden z najväčších hrdinov vojny a pritom ani raz nevystrelil! Desmond Doss je meno, ktoré si po tomto filme nie len navždy zapamätáte, ale ešte sa aj budete hanbiť, že ste o ňom nepočuli. Výnimočný človek, ktorého príbeh akoby len čakal na sfilmovanie. Krásna myšlienka, v krvavom a ťažkom filme, plného brutálneho násilia. Touto vetou vám možno došlo, že tento film nerobil nikto iný, ako Mel Gibson. Môže ale toto skutočne byť ten comeback, na ktorý sám Gibson čakal?

Tento film nie je len comeback pre Gibsona, tento film je jeho ďalšie majstrovské dielo. Budem sa snažiť písať o filme bez vyzradenia deja. Jediné, čo musíte vedieť je, že Doss bol vo vojne, nevystrelil ani raz a zachránil niekoľko životov. Gibson to veru posledných 10 rokov v Hollywoode ľahké nemal. To bremeno bude so sebou niesť stále a bohužiaľ, asi aj pri tomto filme pri cenách akadémie. Spomenul som už Ceny Akadémie, čiže je to až tak dobré? Veru je. Naozaj dúfam, že Gibsonova minulosť nezatieni tento film, pretože toto dielo patrí medzi nominácie na Oscary.

Nie často počujete ľudí v kinosále, ako sa v prvej tretine filmu smejú a v tej poslednej plačú. Taký počin tu bol naposledy možno s Titanicom. Tento film, je ale skvele napísaný, brilantne zrežírovaný a skvelo zahraný. Gibson je u mňa zatiaľ režisér roka a naozaj dúfam, že sa akadémia už preniesla cez temné časy a ocení ho aspoň nomináciou. Spôsob akým bol celý film urobený je skvelý. Prvých 30 minút sa možno začnete pýtať, či ste na správnom filme. Presne tak, tá vojna, na ktorú ste prišli si dá trošku načas a nie, to vôbec nie je zlý ťah. práve naopak.

Všetko čo sa udeje v prvej tretine filmu ukazuje, v čom boli dávnejšie časy pre film skvelé. Celý úvod je milý a veselý, no a často hádže vtipy, ktoré skoro vždy fungujú. To vytvorí neuveriteľnú atmosféru pre to, čo ešte len príde. Keď sa chceme vydať do pekla, na postavách nám musí záležať. Síce je väčšina postáv vojakov, nedostanú žiadnu veľkú hĺbku pre svoje charaktery, no zvláštnym spôsobom to funguje. Jednak sa na nich Gibson moc nezameriava a jednak sa ich snaží presadiť ako jeden spoločný tím.

No a keď sa konečne dostaneme do vojny, tak vám po celom tele prebehne mráz po chrbte. Film sa vtedy dostane do fázy, kedy vás musí k sedadle priklincovať. No a keď máte režiséra, ktorý sa vyžíva v násilí vo filmoch, priklincovaní ste celým telom. Ak chcete prejsť z milého filmu na krvavú drámu, tu máte majstra, ktorý vám povie ako na to. „Hrôzostrašná“ je asi slovo, ktoré vojnu najlepšie zachytáva vo svete, a platí to aj v tomto filme. Neskutočne realistické scény, ktoré sa vám vryjú do pamäte. Najlepšie prirovnanie asi bude k Spielbergovmu Saving Private Ryan, kde sa na začiatku vyloďujú vojaci.

Síce oba filmy ukazujú rovnakú dávku strachu, teroru a krvi, každý to spravil svojim spôsobom a Hacksaw Ridge je teda ďalší originálny vojnový film. Vo vojne sa Gibson nezameriava len na Dossa, niekedy sa od neho úplne odskočíme, aby sme si vychutnali, ako to vtedy naozaj bolo. Boli by sme tu dlho, keby som mal stále opisovať akciu v tomto filme, preto proste poviem, je naozaj skvelá. Celý tón filmu je skvelý. Od cheesy momentov, ktoré vám ostanú v hlave, ako by ste sledovali film z roku 1960, až po krvavú drámu na bojovom poli.

Emócie sa prirútia, hneď ako prvýkrát vstúpime na pole. Pohľad na peklo bol opäť neskutočný. Záleží vám na tom čo sa stane a fandíte každému amíkovi. No a keď sa dostaneme do bodu „hrdina Doss“, nie jedno oko zostane suché. Môžem to potvrdiť podľa seba a podľa reakcíí ľudí predo mnou v sále. Doss zachraňuje, hudba hrá a oči plačú. Naozaj, tento film môžem len vychvalovať, takže nemá zmysel tu už nič iné písať. Prejdime teda k negatívam. Negatívum bolo za mňa len jedno.

Efekty. Bohužiaľ, keďže je meno režísera Gibson, dostal len 40 miliónov na to, aby niečo predviedol s efektami. Bomby a strely sú skvelé, no niekedy proste zbadáte, že ok, toto bol počítač. Ale ak by som mal tomuto filmu strhnúť body za to, že nemá najlepšie efekty, hanbil by som sa za seba. Rýchlo teda späť k pozitívam. Vec samozrejme, ktorá na toto filme vyhráva asi najviac, sú herci. Od komiksu sa konečne odklonil Andrew Garfield, a že spravil dobre. Nebudem prekvapený, ak sa mu po tomto filme na stole objavia ponuky na filmy od režisérskych legiend.

Garfield sa transformoval na Desmonda Dossa a je to hlavne jeho výkon, ktorý bol vo filme najlepší. Naozaj dúfam, že aspoň nominácia pre neho na Oscaroch príde, pretože rovno by si zaslúžil aj vyhrať. Ďalší výkon, ktorý ma milo prekvapil bol Vince Vaughn. Komické prvky samozrejme zvláda bez problémov, no tentoraz zvláda aj dramatické chvíle. Naozaj skvelý výkon. Ďalej spomeniem ešte Sama Worthingtona, ktorý bol opäť super a aj Teresu Palmer musím pochváliť. Výkon, ktorý ale bol o niečo lepší, ako vyššie dvaja zmienení, priniesol Hugo Weaving, pre ktorého by tiež nominácia vo vedľajšej roli dosť bodla.

Čo by som ešte rýchlo spomenul je to, že film sa zaoberá náboženskou témou. Dôvod, prečo Doss nevystrelil bol jednoducho v jeho viere. Tento film sa vám ju ale nesnaží vôbec núkať do ksichtu ani nič podobné. Nevysvetľuje vám, prečo by sme mali všetci byť ako Doss, pretože aj on samotný to pochopil. No a za toto si film vyslúžil u mňa absolútny rešpekt, pretože my diváci, sme ako tí vojaci vo filme. Neveríme, no veríme v to, akú silnú vieru má on.

Kamera skvelá, hudba skvelá a scenár tiež. Nemôžem tento film už viacej vynachváliť, rozhodne navštívte kino. Tento film rozhodne patrí medzi najlepšie filmy roku a naozaj dúfam, že príde veľa nominácií! Automaticky sa radí medzi najlepšie vojnové filmy, aké sme kedy videli, už je len na vás, či to prekoná Vojaka Ryana, alebo iný vojnový film, ktorý sa vám páčil. Hacksaw Ridge je umocnenie perfektného príbehu v naprosto úžasnom a epickom filme, ktorý sa nevidí len tak. Mel Gibson je späť a priniesol ďalšie majstrovské dielo. 10/10

Súhlasíte s mojou recenziou? Myslíte, že film si pôjde po nejaké ocenenia? Vaše názory nám napíšte do komentárov.