Vydesil nás na smrť návrat démona Valaka z univerza V zajatí démonov? | Mníška RECENZIA

Pre mnohých najviac desivá postava z hororového univerza V zajatí démonov sa vracia! Po tom, čo sa Valak objavil v druhej časti tejto populárnej série, fanúšikovia jednohlasne povedali, že chcú viac. Odpoveď štúdia v podobe sólového filmu o tomto démonovi práve dorazila! Prepojené univerzum sa tak opäť rozrastá. Otázka teraz znie, či sa naše očakávania naplnili, alebo sme sa jednoducho znova presvedčili o tom, že kvalita upadá. Kde teda leží svätá pravda? Nech sa páči, naša ‚Mníška RECENZIA‘ vám to odhalí!

horor mníška
Zaryje sa pohľad démona Valaka do našich najstrašnejších snov?; Zdroj: bloody-disgusting.com

Mníška RECENZIA

Keď mladá mníška z kláštorného opátstva v Rumunsku spácha samovraždu, priamo z Vatikánu sú vyslaní kňaz a mladá novicka, aby túto udalosť prešetrili. Spoločne odkrývajú príšerné tajomstvo. Riskujú nielen svoje životy, ale aj vlastnú vieru a samotné duše, pretože čelia zlomyseľnej sile v podobe démonickej mníšky, ktorá už predtým terorizovala publikum vo filme V zajatí démonov 2 a opátstvo sa tak stáva hrozivým bojiskom medzi žijúcimi a zatratenými.

Zlovestnou prítomnosťou, okolo ktorej sa točí celý príbeh, je samozrejme už ikonický démon Valak v podobe Mníšky. Ak by sme si univerzum V zajatí démonov zoradili chronologicky, tieto udalosti by boli prvé v rade. Štúdio si teda pre tento film muselo určiť zopár cieľov: predstaviť nám Valaka a jeho pôvod, udalosti priamo nadviazať na sériu V zajatí démonov a popritom natočiť samostatne desivý a kvalitný horor. Čo sa splniť podarilo a čo naopak nie?

mníška recenzia
Štýlový vo svojom vlastnom význame; Zdroj: amazon.com

Dobré alebo zlé prekvapenie?

Horor Mníška, originálnym názvom The Nun, sa dá zhrnúť ako prekvapujúci. Či už ste človek, ktorý vie dopredu povedať, ako bude film prebiehať, alebo si len sadnete do kina a necháte sa unášať, Mníška vás prekvapí. A to vo viacerých veciach. Po rozhovoroch s kolegami každý z nás usúdil, že viacero vecí nečakal. Čo to ale znamená? Asi totižto nemá zmysel hovoriť, že prekvapenia môžu byť extrémne pozitívne, ale zato aj veľmi zlé. Ktoré v prípade Mníšky spadajú kam?

Asi najviac zo všetkého som nečakal, že tento film bude zbytočný. V akom zmysle? Aby sme sa pochopili, určite tým nechcem povedať, že Mníška nemala byť natočená. To, že existuje, mnohí určite ocenia. Čo by som ale chcel podotknú je, že by ste mali zmeniť svoje očakávania. Mníška sa totižto až tak veľmi nezameriava zblízka na samotného Valaka, ale skôr na príbeh troch postáv, ktoré sa ocitnú v Rumunskom opátstve, kde vládne naozaj chladná atmosféra. Nečakajte, že by ste sa niečo šokujúce dozvedeli o pradávnom zrode tohto démona – miesto toho sa pripravte na samostatne desivý príbeh, v ktorom Valak jednoducho vystupuje ako jeden z hráčov.

mníška recenzia
V širokých záberoch môžete zakaždým niečo zbadať za postavou; Zdroj: empireonline.com

Vcelku odlišný štýl

Aj keď rozsiahly príbeh univerza ucelil James Wan, horor Mníška mali s réžiou aj so scenárom na starosti Corin Hardy a Gary Dauberman. A je to vidno. Predovšetkým by som mimochodom rád pochválil spôsob, akým je príbeh Mníšky a postáv, ktoré vo filme vystupujú, zapojený do univerza V zajatí démonov. Nie, naozaj nie je medzi druhým dielom a týmto príbehom jediným spojením samotný Valak. Veľmi kreatívne sú prepojené aj inak, no to by som vás okradol o ďalšie pekné prekvapenie.

Čo by som vám však rád prezradil je to, že Mníška je ešte odlišnejšia, ako som čakal. Zápletka o Otcovi Burkem, Sestre Irene a Frenchiem, ktorí idú vyšetrovať samovraždu mníšky, je ešte klasická. Do univerza sa hodí. Aby tých prekvapení však nebolo málo, fanúšikovia, ktorí očakávajú podobnú atmosféru, ako bola vo filme V zajatí démonov 2, ostanú zarazení. Nemyslím to však zlým spôsobom. Teda nie úplne. Dovoľte mi, aby som vám vysvetlil, prečo Mníška viac zaujme tých, ktorí sa o sériu predtým nezaujímali.

Mníška RECENZIA
Valak má na háku aj kresťanské kríže; Zdroj: imdb.com

B-čkový horor so štýlom a precíznosťou

Ak si odmyslíte predchádzajúce časti V zajatí démonov a nebudete očakávať niečo, čo sa vyrovná príbehu Eda a Lorraine Warrenovcov, budete spokojní. Mníška je veľmi rozličná, no zato veľmi zábavná. Sólový film sa netvári byť ničím iným, než čím je – sólovým filmom, spin-offom, v ktorom vystupuje ikonický démon. Pri tvorbe si to zjavne uvedomoval scenárista, ktorý sa nebál aj v najdesivejších chvíľkach využiť komickú postavu Frenchieho (Jonas Bloquet), akoby nám stále chceli pripomínať, že to nemáme brať až tak vážne.

Miesto psycho-teroru to Mníška zahrala na relatívne živý a opäť prekvapivo akčný horor, v ktorom sa stále niečo deje. Postavy majú jasný začiatok a cieľ, samotný film je len to v strede. Keď sa tvorcovia zamýšľali nad tým, čo to má byť, veľmi jednoznačne sa rozhodli nápad pojať ako štýlovú snímku s gotickou atmosférou a kvalitami zombie filmov. Čakajte teda veľa škriekania, jumpscareov a hlasných scén. Nie že by tento štýl bol podradený viac atmosférickým hororom, to určite nie. Je však veľmi rozdielny, a preto je možné, že fanúšikom série sa až tak veľmi nezapáči. To už je ale veľmi subjektívne a nezistíte to inak, ako návštevou kina.

mníška recenzia
Horor je tak rýchly, že by ste ani nemali žmurkať; Zdroj: pursuenews.com

Sú späť a preč sa nechystajú

Aby som ešte znova podpichol myšlienku scenára, musím upozorniť na to, že príbeh je vo viacerých ohľadoch absurdný. Hlavne okato neprirodzené spôsoby, ktorými sa posúva vpred. Postavy nekonajú ako postavy, ale len prostriedky, ktoré nasilu nasledujú zbeh udalostí. Pôsobia priveľmi jednoducho. Otec Burke (Demián Bichir) je skúsený „lovec zázrakov“, takmer nič ho neprekvapuje. Frenchie (Jonas Bloquet) je mašina na tolerantné one-linery, ktorý na pohľad na stelesneného démona reaguje ďalším vtipom. Jediná Sestra Irene (Taissa Farmiga) si uvedomila, že v takomto príbehu by dávalo zmysel, keby boli aj samotné postavy na smrť vydesené.

Mníška RECENZIA
Nádherná Taissa Farmiga je najlepšou stránkou filmu; Zdroj: bloody-disgusting.com

Po zombíkoch a divných postavách sa však s hrozivým tónom objavuje Valak. Filmári si uvedomili, že aby sme sa ho naozaj báli, musia ho použiť len zriedka. Keď sa potom konečne objaví, má to naozaj silný efekt. Ako v scenári tento démon vystupuje len v pozadí deja, aj v hororovej stránke zaujal pozíciu hrôzostrašnej prítomnosti, ktorá sa ukrýva v čiernych tieňoch. K tomu dopomáha práca s kamerou, ktorá nijak kreatívne, no veľmi efektívne odrádza vašu pozornosť a ukazuje nám presne to, čo bolo zamýšľané. Precízne a priemerne.

mníška recenzia
Dlhé tmavé chodby už nikdy nebudú vyzerať tak, ako predtým…; Zdroj: thejakartapost.com

Film Mníška nie je až takou katastrofou, ako budú mnohí fanúšikovia V zajatí démonov 2 predstierať. Ide o horor s priemernou kvalitou, priemerným dejom, priemerným faktorom strachu. Najväčším prekvapením nakoniec je to, že Mníška je vcelku priemerný film. A na tom nie je nič zlé. Je jednoznačne stvorený na nenáročné pozeranie, pri ktorom je ako doma. Dostatočne veľa krát poskočíte v sedadle a občas sa dokonca aj zasmejete. Nie je až tak desivý, no viac sa zahráva s myšlienkami thrilleru. Zo všetkých týchto dôvodov dostáva film Mníška hodnotenie 6/10.