Strach, beznádej a neistota vládnu v neočakávanom hite. Stačilo to však na to, aby na nás najúspešnejší horor roka zapôsobil? | Uteč (recenzia)

Hoci si film mohli americkí diváci užiť už pred vyše dvoma mesiacmi, Uteč (Get Out) do nášho kraja zavítal až teraz. O hororovom thrilleri sa v poslednom čase veľmi veľa rozprávalo. Zreteľne je totiž označovaný za neočakávaný hit, ktorý má na konte už takmer 200 miliónov dolárov aj napriek maličkému rozpočtu 4,5 miliónov. Okrem finančného úspechu sa však snímka dočkala aj omnoho dôležitejších radostí. Filmovým divákom sa film totižto veľmi páčil. Netradičný horor podľa nich vyniká úžasným technickým spracovaním, na ktoré sa pri mnohých novodobých strašidelných filmoch zabúda. Okrem iného sa Uteč môže pýšiť ohromným 99% hodnotením na Rotten Tomatoes. Čo si však o filme myslíme my? Je preceňovaný, alebo naozaj ide o takmer perfektnú snímku?

Uteč recenzia

Ešte kým začnem chcem poukázať na jeden dôležitý a prekvapujúci fakt. Scenár pre film Uteč napísal Jordan Peele, ktorý si pri ňom aj po prvýkrát sadol do režisérskej stoličky. Je teda naozaj úžasne pozoruhodné, že človeku, ktorý s režírovaním nemá absolútne žiadnu prax sa podarilo natočiť tak nesmierne úspešný film, akým je Get Out. (Film sa pred nedávnom oficiálne stal najzárobkovejším režisérskym debutom vôbec.) Rád vidím, že okrem herectva a písania sa tento talentovaný človek pustil aj do tejto oblasti. Určite nebudem sám, ak poviem, že na jeho budúcu tvorbu sa veľmi teším a som zvedavý, aké skvelé filmy postupom času dokáže natočiť. Úspech mu prajem.

Uteč recenzia
Uteč posunul Jordanovu kariéru na úplne nový level; Zdroj: npr.org

Teraz sa už teda môžeme konečne pustiť do recenzie samotnej. Príbeh nasleduje mladého úspešného fotografa žijúceho vo veľkomeste, ktorý sa cez víkend konečne chystá stretnúť s rodinou svojej priateľky v ich súkromnom statku na vidieku. Následná spleť udalostí je plná strachu, beznádeje a neistoty. O príbehu vám naozaj nechcem nič viac prezrádzať, lebo by som vám skazil naozaj úžasný zážitok. A práve tu sa nachádza krása filmu. Scenár je napísaný perfektným spôsobom. Diváka neustále drží v napätí a z pomyslenia, čo bude nasledovať ďalej sa mu začnú potiť dlane a srdce mu vyskočí až do hrdla.

Ako nezávislý pozorovateľ sa akýmsi záhadným spôsobom až neuveriteľne ľahko stotožníte s hlavnou postavou a vžijete sa do jej nepríjemných pocitov. Film je plný napínavých a mysterióznych scén, ktoré vám z neopísateľných dôvodov napätia navádzajú pocit neopísateľnej zúfalosti a bezmocnosti. Dej sa neustále stupňuje. Príbeh naberá na tempe a každým okamihom ste bližšie hrôzostrašnej pravde. S odkrývajúcim sa tajomstvom cítite, ako bezmocne padáte do temnoty, a aj keď sa naskytne čo i len najmenšia nádej na únik, celá situácia sa iba zhorší.

Uteč recenzia
Zdroj: villagevoice.com

Hrôzostrašne strašidelné spracovanie

Čo sa týka hlbšieho spracovania príbehu a technickej stránky, film je takmer dokonalý. Jordan Peele sa svojím úžasným storytellingom a spôsobom predstavovania nových postáv vysmial elite kinematografie. Dodržal najsvätejšie pravidlo rozprávania príbehu: radšej raz ukáž, ako stokrát povedz. Čisto iba pomocou vizuálnych vnemov nám postavy predstaví a zoznámi nás s ich dôležitými vlastnosťami.

Film je naozaj strašidelný. Nebojíme sa vďaka nadprirodzeným bytostiam či kvôli jumpscareom. V tomto prípade náš nepotlačiteľný strach korene v neustále sa stupňujúcej atmosfére. Hororová časť filmu je hororom práve kvôli jej reálnosti, ktorá nás pri vtipnej stránke zasa naopak upokojuje.

Uteč recenzia
Zdroj: nofilmschool.com

Herecké obsadenie

Hlavnú postavu Chrisa si zahral úžasný Daniel Kaluuya. Svoju rolu zvládol naozaj perfektne a pocity a hlboké emócie beznádeje, ktoré sa vyjadrujú len veľmi ťažko zahral bravúrne. Jeho postava bola realistická a vôbec sa pritom nehrala na niečo, čo by nebola. Jeho priateľku Rose si zahrala krásna Allison Williams, ktorá sa prevažne objavuje iba v seriáloch. Svoju rolu zvládla taktiež skvele a dvaja herci dokázali vytvoriť nesmierne realistický pár. O zvyšku obsadenia vrátane Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Betty Gabriel a mnoho ďalších sa tiež nedá povedať nič negatívne.

Jediná z časti negatívna stránka filmu je jeho samotný koniec. Situácia vyvrcholila do naozaj neuveriteľných výšin a tak trochu sa stala chaotickou. Ak by sme sa možno až príliš zamysleli, aj túto zápornú časť by sme dokázali považovať za pozitívum. Aj napriek chaosu bolo však zakončenie zrozumiteľné a rovnako napínavé, ako prvé dve tretiny filmu. Podľa mňa tomu ale trochu chýbali priamočiare emócie. Je pravda, že tých je vo filme dostatok, no zväčša sú podávané iba symbolikou a často si ich musíte domyslieť.

Uteč recenzia
Zdroj: pathe.nl

Režisérsky počin úžasného scenáristu Jordana Peele sa stal neuveriteľným úspechom. Úžasný príbeh je od začiatku napínavý a jeho ráznosť sa postupom času iba stupňuje. Hororovú stránku nám zabezpečilo bezchybné herecké obsadenie, ktorému sa ani s veľkou snahou nedá nič vytknúť. Po hľadaní chýb až do konca filmu nájdete iba jednu citeľnú – tou je koniec samotný. Nejde však o nič závažné, ide totiž o maličkosť, na ktorú si každý vytvorí vlastný subjektívny názor. Všetko, o čo sa film pokúsil, zvládol takmer perfektne. Preto dostáva Uteč hodnotenie 8,5/10.