Čo sa stane, ak duch indiánskeho náčelníka posadne Karla Rodena? | Indián RECENZIA

Ondrej Kačkoš
Ondrej Kačkoš
Volám sa Ondrej, mám 23 rokov a na vysokej škole študujem marketingovú komunikáciu. Filmy, seriály a knihy ma sprevádzajú mojim životom odmalička. Keď netrávim čas v škole, s kamarátmi alebo s rodinou, určite ma nájdete pri pozeraní filmov.

Indián RECENZIAČesko, Slovensko a Poľsko sa tentokrát spojilo, aby vytvorilo film o pôvodných obyvateľoch Ameriky. Avšak nie nejaký dokument alebo historický film. Dostali sme komédiu Indián, ktorá prepojila nie len Indiánov a Európanov, ale aj ľudí s prírodou či s tými, ktorých majú radi. Ako sa toto všetko dá spojiť tak, že sa z toho stane hodinu a pol dlhý film?

Indián – RECENZIA

Ondrej (Karel Roden) je úspešný podnikateľ. Je však workoholik a všetok svoj čas venuje práci a tomu, aby zarábal čo najviac peňazí. V Nebrasce práve dojednal obrovský obchod s investorom, ktorý na okraji Prahy zafinancuje výstavbu luxusných rezidencií. V Amerike, cez ktorú prelietaval, sa zas v tom istom čase koná pohreb indiánskeho náčelníka (Daniel Olbrychski). Jeho duša však neodíde do posmrtného života Indiánov.

Karel Roden Indián
Zdroj: cine-max.sk

Z nejakého dôvodu sa jeho duša prilepí práve na podnikateľa Ondreja. Náčelník sa snaží Ondrejovi ukázať, v čom sú jeho zmýšľanie a hodnoty zlé a snaží sa ho naviesť na nový spôsob života. S tým Ondrej ale často nesúhlasí a je medzi nimi tak vnútorný boj. Aký dopad bude mať táto Ondrejova kríza na jeho rodinu a firmu?  A hlavne na zamestnancov, z ktorých sú nie všetci s novým Ondrejom spokojní?

Film je jednoduchý, no na nič sa nehrá

Indián je film, ktorý nemá veľa vrstiev. Nečakajte nejaké zápletky, ktoré sa z ničoho nič prekvapivo zvrtnú a podobne. Scenár je veľmi jednoduchý, niekedy až rozprávkový (dobro vždy zvíťazí, zlo je potrestané), avšak filmu to vôbec neuberá na čare. Tvorcovia totiž presne vedeli, čo chcú urobiť a že to nebude niečo svetoborné. Avšak to neznamená, že neurobili kvalitný film.

Indián
Zdroj: cine-max.sk

Na druhú stranu, tvorcom išlo o to, aby cez film povedali jednu dôležitú myšlienku – vážme si všetko, čo máme okolo seba. Či už ide o prírodu alebo o ľudí, ktorí sú v našich životoch. V dnešnej dobe sa na to často zabúda. Jedným zo zámerov tvorcov bolo poukázať a silne vypichnúť práve túto myšlienku. Určite sa tam nájde aj mnoho ďalších, no táto bola kľúčová.

Ďalším zámerom tvorcov bolo to, aby sme sa pobavili

Samozrejme, keďže ide o komédiu, bolo vo filme veľa vtipných scén, ktoré častokrát vytvorili práve Ondrej s Indiánom. Režisér Tomáš Svoboda pekne zhrnul humor vo svojom filme v jednom rozhovore: „Humor je to situačný, zároveň by mal byť ale chytrý. Vždy mám rád, keď je komédia bez prívlastkov. Aby nebola ešte napríklad bláznivá, ale stačí, keď je proste a jednoducho vtipná.“

Indián
Zdroj: cine-max.sk

Dominantou filmu je určite aj herecký výkon Karla Rodena. Ten musí zvládať hrať nie len workoholika Ondreja, ale občas aj indiánskeho náčelníka. Pre herca takmer hollywoodskych rozmerov to však vôbec nie je problém. Herci inak podávajú priemerné výkony. Z hereckého obsadenia sme tak ďalej mohli vidieť aj Vicu Kerekes, Martina Myšičku, Lukáša Latináka, Juraja Kemku, Zuzanu Kravárikovú či Martu Żmuda-Trzebiatowsku.

Indián RECENZIA – Zhrnutie

Indián je teda vo výsledku jednoduchou komédiou. Tá sa nás však nesnaží len pobaviť, ale predať nám aj jednu dôležitú, nikdy nestarnúcu myšlienku. Nejde možno o žiadnu prelomovú komédiu, ktorá by zmenila tento žáner, no určite ide o film, pri ktorom si oddýchnete, zabavíte sa a aspoň na chvíľku vypnete hlavu. Filmu preto dávam hodnotenie 7/10.