Zaslúži si Renée Zellweger Oscara za Najlepšiu herečku? | Judy RECENZIA

V slovenských kinách si môžete pozrieť životopisný film Judy o jednej z najväčších hollywoodskych legiend, herečke a speváčke Judy Garland, ktorému sa venuje táto recenzia. Snímke by mal venovať svoju pozornosť každý filmový fanúšik, nakoľko na tohtoročnom Udeľovaní Cien Akadémie inkasovala až 2 nominácie na zlatú sošku – z ktorej titulná herečka Renée Zellweger jednu premenila na výhru. Zaslúži si však Oscara za Najlepšiu herečku a celý film takú pozornosť, aká sa mu dostala? Poďme to spolu zistiť.

Judy RECENZIA

V životopisnom filme sa ocitáme v roku 1968, kedy Judy (Renée Zellweger) prichádza do Londýna, aby vystúpila na turné beznádejne vypredaných koncertov. Od začiatku jej slávy v Hollywoode uplynuli už takmer tri dekády, a ona je konečne pripravená odhaliť masku šťastnej hviezdy, pod ktorou sa skrýva krehká žena.

Ikonický Čarodejník z krajiny Oz (1939) katapultoval mladú herečku na výslnie ešte pred dospelosťou. Životopisný film odhaľuje, ako dokáže príliš veľký úspech poznačiť človeka a dohnať ho k skorej smrti.

Práve tu leží najsilnejší a dôležitosťou najpodstatnejší  odkaz filmu Judy. Príbeh je na povrchu šťastný a vtipný, no hneď pod škrupinou pretvárky zábavného priemyslu sa nachádza zlomený človek, ktorého zabil úspech. V tomto zmysle je tento životopisný príbeh celkom tragický, čo je úplne logické, nakoľko aj život legendárnej Judy Garland bol od jej tínedžerských rokov tragický, plný utrpenia a bolesti.

Skutočný príbeh veľkej hviezdy

Keď je reč o ikonickej ére Hollywoodu, kedy vznikli jedny z najviac ikonických príbehov všetkých čias, len málokedy sa rozpráva o tom, aká náročná bola pre všetkých zúčastnených produkcia. Len za posledné roky bolo odhalených mnoho špinavostí ohľadom sexuálneho obťažovania, predstavte si teda, o čo horšie to muselo byť pred vyše 80 rokmi, kedy mladá Judy Garland pracovala na svojom najväčšom filme.

Keď sa začal nakrúcať Čarodejník z krajiny Oz, herečka mala len 16 rokov. Na povrchu rozprávkový príbeh, no v realite živé peklo. Garland bola nútená dodržiavať striktnú diétu, ktorá pozostávala len z polievky a čiernej kávy. Aby nemala hlad a sústredila sa na prácu, nadriadení zo štúdia MGM ju nútili vyfajčiť aj 80 cigariet za deň a popri tom jej dávali tabletky na chudnutie. Kvôli nim onedlho začala trpieť nespavosťou. Na ňu jej začali dávať lieky na spanie a keď si produkcia vyžadovala, aby pracovala celý deň, udržali ju na nohách pomocou ďalších tabletiek.

darci shaw
Darci Shaw ako mladá Judy Garland vo flashbackoch; Zdroj: sensacine.com

Pri nakrúcaní mladej herečke prelepovali prsia lepiacou páskou, aby vyzerala mladšie, musela nosiť korzety, aby vyzerala chudšie a tesné odevy pod kostýmami, ktoré zakryli krivky dospievajúcej ženy. Do toho bola Judy Garland pravidelne sexuálne obťažovaná a mentálne týraná kolegami, ktorí jej závideli, že práve ona má hlavnú úlohu – nie oni.

Nádejná herečka to pretrpela a pokračovala v plodnej kariére. Prešla dokonca aj ku spevu. Negatívne skúsenosti z jej mladosti ju však sprevádzali v podobe psychických problémov, závislosti na alkohole a liekoch či finančnej nestability až do jej skorej smrti vo veku 47 rokov.

Prevedenie príbehu na filmové plátno

Pozrieť si film Judy na vlastné oči určite stojí za to. Možno vám teraz príde kontraproduktívne, že som vám v skratke rozpísal životný príbeh osoby, o ktorej táto biografická snímka vlastne je, no pri tomto žánri to podľa môjho názoru vždy funguje naopak. Skutočná sila životopisného filmu je vidieť príbeh, ktorý si každý mohol prečítať v pár vetách, prevedený do celovečerného počinu. Na striebornom plátne je to 100-krát mocnejšie a emocionálnejšie.

Musím uviesť na správnu mieru to, že film nie je prehnane depresívny a vážny. Je v ňom množstvo zábavy a skutočne príjemného humoru, ktorý dokázal scenárista Tom Edge hravo zakomponovať do dialógov.

Hlavná dejová linka snímky za odohráva takmer 30 rokov po premiére Čarodejníka z krajiny Oz. Vyššie spomenuté zaobchádzanie s mladou herečkou teda sledujeme len v podobe efektných spomienkových scén, z ktorých každá trvá zopár minút. Filmom nie sú roztrúsené náhodne a vždy nejako súvisia s postupným rozoberaním stavu, do ktorého sa hlavná postava dostala. Teda nejde o náhodne, ale relevantné flashbacky – čo je dobré.

judy jessie buckley
Zdroj: playbill.com

Malý príbeh

Príbeh však pôsobí prekvapivo kompaktne. Povedal by som, že to je skôr vec vkusu. Tvorcovia sa rozhodli vychádzať z divadelnej hry End of the Rainbow od autora Petera Quiltera, nie prerozprávať od úplného začiatku až do konca komplexný, aj keď relatívne krátky život.

Hlavnou náplňou stále zostávajú dve najdôležitejšie obdobia hviezdy Judy Garland – jej londýnske vystúpenia na konci 60. rokov a práca na filme Čarodejník z krajiny Oz. Týmito dvoma „udalosťami“ je viac-menej ohraničený jej život. Pri prítomnosti návykových látok sa do šoubiznisu dostala, pričom nakoniec to boli práve ony, ktoré ju zo šoubiznisu kruto vyhnali.

Znie to poeticky, ja viem. Ono to tak aj pôsobí. Sledovať zúfalú hviezdu v pokročilom veku spomínať na mladé časy, kedy sa snažila ujsť pred hrozivým zábavným priemyslom, iba aby sme sa vrátili späť do jej zúfalých časov a ako dýku pocítili fakt, že útek zlyhal, je zdrvujúce. Žiaľ, počas 118 minút to však začne byť trochu repetitívne. Film má naozaj silné jadro, myšlienku, odkaz – volajte to, ako chcete. Jeho najväčšou chybou je však ironicky práve to, že ho opakuje stále dookola, až kým si nezačnete vravieť „Áno, chápem, je to smutné, ale musím to pochopiť znova?“

Možno to bol zámer? Tlačiť do diváka toľko opakujúcich sa emócií, že pochopí, ako sa cíti človek, ktorý je 30 rokov závislý na liekoch, ktoré deň čo deň účinkujú slabšie? Ktovie… Viem vám však povedať, že túto chybičku ďaleko prevyšuje titulná hviezda životopisného filmu o legendárnej hviezde – Renée Zellweger.

royce pierreson
Zdroj: magicbox.sk

Herecké obsadenie, technické spracovanie

Ako vám recenzia prezradila hneď v prvých vetách, titulná herečka Renée Zellweger si za stvárnenie Judy Garland odniesla Oscara za Najlepšiu herečku. Aby som konečne odpovedal na titulok, či si ho zaslúžila, odpoveď je jednoznačné áno. Neuveriteľná charizma pred kamerou, úžasné herecké nadanie a fantastický hlas sú všetko spoločné kvality, vďaka ktorým si Zellweger mohla takýmto nádherným spôsobom uctiť pamiatku Garland.

Ostatní priveľmi nezaostávali, no zároveň ani nevyčnievali. Renée Zellweger jednoducho ukradla všetku pozornosť. Ako keby na ňu v každej scéne svietilo bodové svetlo a iní herci boli tiež viditeľní, no tak trochu v tieni. Avšak takí Jessie Buckley, Finn Wittrock či Royce Pierreson boli nepochybne skvelí. Favoritmi sa z vedľajších postáv určite stali Dan a Stan hercov Andyho Nymana a Daniela Cerqueira.

Čo sa technického spracovania týka, ide o silný priemer. Rozumejte pod tým to, že réžia Ruperta Goolda či kamera Ole Bratta Birkelanda nikoho neurazia, no taktiež nikoho neohromia. Môžeme k tomu pripočítať aj hudbu oscarového Gabriela Yareda, ktorý iba skvelo vystihol éru. Emocionálne sa však hudobné pasáže opierali o skutočný spev titulnej herečky.

renee zellweger judy
Žiadna recenzia na film Judy sa nezaobíde bez pochvaly titulnej herečky Renée Zellweger; Zdroj: womenyoushouldknow.net

ZHRNUTIE – Judy RECENZIA

Judy je životopisná horská dráha, ktorá jazdí dve hodiny bez prestávky po tých istých zákrutách, no ku koncu sa začne stmievať a ešte do toho začne pršať. Emocionálne viac vyčerpávajúca ako silná, dejová línia londýnskych koncertov je skvelo prepojená pomocou spomienkových scén s mladosťou titulnej postavy. Má silný odkaz a poukazuje na opak zábavy, ktorý vrie v epicentre zábavného priemyslu. Herečka Renée Zellweger do toho pridala jednoznačne najlepší ženský herecký výkon za posledné obdobie. 7,5/10.

Zdroj: magicbox.sk, csfd.cz