Môžu byť aj ženy drsné gangsterky? | Kráľovné zločinu RECENZIA

Kráľovné zločinu RECENZIA – V každom filme o mafiánoch je to o tom istom. Muži sú hlavy rodiny, gangu, biznisu – jednoducho sú vždy tí, ktorí o veciach rozhodujú. No a ženy, tie sú vyobrazené len ako bytosti, ktoré mužom dávajú deti, o ktoré sa potom aj starajú. Novinka celý tento koncept príbehov o gangsteroch stavia na hlavu tým, že dáva do popredia ženy – mafiánky. Dopadol tento pokus úspechom, alebo nás akurát olúpia o drahocenný čas?

Zdroj: dccomics.com

Kráľovné zločinu RECENZIA

Kriminálna dráma Kráľovné zločinu sa odohráva v 70. rokoch v New Yorku v štvrti nazývanej Hell’s Kitchen. Hviezdne herečky Melissa McCarthy, Tiffany Haddish a Elisabeth Moss, sa predstavia v úlohách manželiek newyorských gangstrov. No potom, ako ich manželov zatkne polícia, preberajú ich špinavé kšefty do vlastných rúk. Podarí sa im prevziať ich biznis? Ako budú nové vedenie brať manželia, keď ich pustia z väzenia?

Ako vám už napovedá samotný príbeh, tento film je o odkazoch na spoločnosť ako takú. Je plný silných a nesmierne dôležitých zdelení, ktoré, ako dúfam spolu s tvorcami, môžno pomôžu pretransformovať zmýšľanie istých divákov, pre ktorých môže byť gangster iba mužom. Ironicky však najsilnejšia stránka filmu – sociálny komentár – úzko súvisí s jeho najväčšou slabinou.

Kráľovné zločinu RECENZIA
Zdroj: usatoday.com

Tri, dva, jeden…

Našu trojicu hlavných hrdiniek tvoria Kathy (McCarthy), Claire (Moss) a Ruby (Haddish). Ich spojenie je od začiatku príbehu pevne ustanovené. Už na samotnom začiatku filmu sa poznajú a držia spolu, narozdiel od niektorých iných gangsteriek tak tento príbeh nie je o tom, ako zločinecká skupina vzniká. Dej tým preskočil krok, vďaka ktorému má divák väčší dôvod súcitiť s protagonistmi a tým, na čom pracujú.

Kráľovné zločinu sú miesto toho o tom, ako trojica žien, ktoré sa veľmi dobre poznajú, preberajú vedenie, pričom musia zubami-nechtami bojovať so všetkými vonkajšími vplyvmi, ktoré sa ich snažia rozdeliť.

Aby ste si predstavili, v čom sú priority príbehu, môžeme sa na to pozrieť takto. Kráľovné zločinu nie sú o trojici gangstrov, ktorí sú navyše aj ženami. Miesto toho je dej v prvom rade o trojici žien, pričom fakt, že popri tom sú aj gangstermi, v scenári nedostáva tak veľa priestoru, aby mohlo ísť o plnohodnotnú žánrovku.

Kráľovné zločinu RECENZIA tiffany haddish
Zdroj: cheatsheet.com

Priveľa cieľov

Výsledok vznikol neucielenou víziou scenáristky a režisérky Andrey Berloff, ktorá sa toho pokúsila stihnúť priveľa. Je mi jasné, že povedať o tvorkyni, že bola príliš ambiciózna, v kontexte myšlienky tohto filmu začína pôsobiť až nebezpečne protichodne. Žiaľ, tak to ale je. Scenár sa zameriava na priveľké množstvo postáv, zvláštne tempo občas rozhodí a dezorientuje diváka a akékoľvek príbehové zvraty pôsobia nezaslúžene, pretože ani neboli nijakým spôsobom naznačené.

Čo sa týka samotných postáv, ktorým sa film venovať mal, charakterizácia je úžasná. Trojica hlavných hrdiniek je vcelku rôznorodá, ich postavy sú rozličné, vďaka čomu to medzi nimi začne škrípať. No a práve to je niečo, vďaka čomu sú gangsterky tak neskutočne zaujímavé a napínavé. Potenciálne zrady, vraždy či únosy medzi členmi tej istej kriminálnej rodiny sú princípy, na ktorých boli postavené legendárne filmy ako Krstný otec, Mafiáni, Špinavé ulice atď.

Kráľovné zločinu RECENZIA melissa mccarthy
Zdroj: theblast.com

Žiaľ, ku podobným príbehom sa novinka v ostatných aspektoch prikráda len okrajovo. Zatiaľ čo tie vyššie spomenuté pracujú s prekvapeniami a tempom len veľmi opatrne a rozvážne (vďaka čomu sú tieto momenty silnejšie a viac šokujúce), Kráľovné zločinu s tým starosť nemajú. Scenáristka akoby nahádzala do mixéra 10 najznámejších filmov o gangsteroch či mafiánoch a z mixu uvarila horký čaj.

Spomaľ, máš privysokú rýchlosť

Pre mňa osobne je najväčší problém novinky v tom, že príbeh je vymyslený ako ťažká 3-hodinová temná dráma, no natočený je ako ľahká komédia s dĺžkou 102 minút. Odrezať z príbehu polovicu nepodstatných vecí, spomaliť tempo a dať priestor budovaniu dôležitých postáv a očakávaní na príbehové zvraty by filmu nesmierne prospelo. A najväčšia škoda je, že aj dostávame náhľad toho, ako to mohlo vyzerať.