Zaslúži si tento nenápadný príbeh Oscara za najlepší film? | Malé ženy RECENZIA

Malé ženy RECENZIA – Najnovší film režisérky Grety Gerwig zožal medzi kritikmi veľký úspech. Dokopy bola snímka nominovaná na 6 Oscarov. Už 10. februára si Malé ženy zabojujú o Cenu Akadémie v kategóriách Najlepší film, Najlepšia herečka, Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe, Najlepší adaptovaný scenár, Najlepšie kostýmy a Najlepšia filmová hudba. Avšak, zaslúži si počin niektoré z ocenení, alebo kritici preháňajú? Poďme to spolu zistiť.

Malé ženy RECENZIA

Jo (Saoirse Ronan), Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh) a Beth (Eliza Scanlen) sú štyri sestry z rodiny Marchovcov. Od detstva sú neodlučiteľné. Teda až do obdobia, kým nie sú jedna za druhou vhodené do skutočného sveta, ktorý bez varovania ovládol ich život počas ich dospievania. Všetky štyri „malé ženy“ sú odhodlané žiť si podľa svojho. Otázkou však ostáva, či sa im to podarí a či si pritom nebudú stáť v cestách.

Film je nakrútený podľa rovnomenného románu Louisy May Alcott, ktorá svoje úspešné dielo vydala ešte v roku 1868. Príbeh režisérky Grety Gerwig, ktorá naposledy zaujala počinom Lady Bird (2017) s 5 nomináciami na Oscara, celkom verne kopíruje pôvodný dej spisovateľky. Tá pred vyše 150 rokmi vytvorila celkom nový žáner – kombinácia romantickej fikcie pre deti a iných sentimentálnych románov – ktorý je stále plný ponaučení, zábavy a silných emócií.

Ten najnudnejší príbeh

Je až zarážajúce, ako môže byť tak veľmi obyčajný príbeh tak nesmierne plný života. Zdá sa však, že práve v tom je sila Malých žien – podobne ako kniha (ktorú som nečítal, iba o nej niečo málo viem), film je voľným prerozprávaním života jeho tvorkyne, samotnej spisovateľky. Označovaný ako polo-autobiografický, dej nie je plný šialených náhod, prekvapení či niečoho, čo pôsobí príliš umelo. Ide len o zobrazenie dospievania, akým si v období po Americkej občianskej vojne prešli milióny dievčat.

male zeny jo march saoirse ronan
Saoirse Ronan ako Jo March; Zdroj: filmdaily.co

Film možno označiť aj za rodinnú drámu. Hranie a nevyhnutné handrkovanie medzi štyrmi sestrami, ich pozícia rešpektu a lásky voči ich matke Marmee (Laura Dern), prepletené vzťahy so sympatickým susedom Lauriem (Timothée Chalamet) a jeho otcom pánom Laurenceom (Chris Cooper) nie sú ničím príliš neobyčajné, no v tom je ich krása. Ukazujú, ako poetický vlastne život je.

Gerwig a jej „niečo navyše“

Scenáristka/režisérka Greta Gerwig s príbehom taktiež spravila niečo zaujímavé, vďaka čomu je ešte úžasnejší. Počas celých 135 minút preskakujeme medzi rokmi celkom bez oznámenia. Je na nás, na divákoch, aby sme si udalosti poskladali do súbežného reťazca. Popri tom má divák pocit, ako keby celú fázu dospievania prežíval so samotnými postavami a iba si spätne spomínal, aké to kedysi bolo.

Ďalšou vecou, ktorou sa tvorkyňa vyhla mantinelom predlohy, sú maličké „meta“ momenty. Obzvlášť ten na konci samotného filmu.

male zeny timothee chalamet
Laurie (Timothée Chalamet) a Amy (Florence Pugh); Zdroj: vox.com

Jo March od prvej scény sníva o tom, že raz z nej bude úspešná spisovateľka. Jej príbeh v samotnom filme viac-menej kopíruje skutočný život Louisy May Alcott, ktorá previedla príbehy zo svojho dospievania do románu Malé ženy. No a samotná Jo vo filme píše román o príbehoch jej sestier. Je to trochu na zamyslenie, no samotný film vzdáva poctu skutočnej spisovateľke, ktorá je vyobrazená v podobe jednej z postáv, ktorá sama žije príbeh, ktorý spisovateľka napísala, no ona sama o ňom píše tiež. Ak sa chápeme.

V konečnom dôsledku vám to ako divákovi nedovolí nepátrať po ďalších maličkostiach, ktoré z tohto úplne všedného príbehu robia životnú, priam epickú ságu. Ak začnete pátrať hlbšie, Malé ženy sú o dospievaní, áno, ale okrem toho sú o snoch, nutných obetách pri realizácii týchto snov, strate, láske, veľkých životných momentoch, sociálnej nevyrovnanosti a perspektíve pohľadu na život a smrť.

To naj za posledný rok?

Vďaka dôvodom vyššie by som sa nebál predpovedať, že Malé ženy vyhrajú Oscara za Najlepší adaptovaný scenár. Greta Gerwig doňho predstavila skvelé prvky navyše. Okrem toho priniesla dialógy, ktoré sú ako dobové a verné 19. storočiu, tak aj plné silných názorov. Konkrétne často poukazujú na rovnosť medzi ženami a mužmi v spoločnosti. Príbeh je síce starý cez 150 rokov, no ide o tému, ktorá je stále relevantná.

beth little women
Beth (Eliza Scanlen); Zdroj: ew.com

Dobovosť, ktorú vyššie spomínam, pomohli dodať aj neuveriteľný produkčný dizajn pľacov a skvelé kostýmy, za ktoré bol film taktiež nominovaný Akadémiou filmových umení a vied. Tej skvelo zahral do karát kameraman Yorick Le Saux, ktorého pozadie v umeleckých počinoch malých rozmerov je citeľné. S pocitmi vizuálneho štýlu a príbehu sa taktiež skvelo zosúladila nominovaná hudba Alexandra Desplata, ktorý už má na konte 2 Oscary.

Za svoje herecké úlohy boli nominované Saoirse Ronan – Jo (hlavná úloha) a Florence Pugh – Amy (vedľajšia úloha), ktoré jednoznačne zabodovali. V príbehu ako tento je okrem emócií ťažké zobraziť aj dobový prízvuk. To sa štvorici titulných herečiek jednoznačne podarilo, pričom rád by som bol, keby sa nezabudlo ani na Lauru Dern a Timothéeho Chalameta. To, ako je dej nenápadný no zároveň silný by malo poslúžiť ako dôkaz toho, že výkony boli perfektné.

Nakoniec sa dostávame k najväčšej nominácii – najlepší film. V tejto kategórii Malé ženy bojujú proti kvalitnej konkurencii, neodvážim sa teda predpovedať, kto si sošku Oscara nakoniec odnesie. Môžem vám však bez akýkoľvek výčitiek potvrdiť, že tento film si nomináciu určite zaslúži. Jednoznačne ide o jeden z najlepších počinov za posledný rok.

little women emma watson
Meg (Emma Watson); Zdroj: wallpapersden.com

ZHRNUTIE – Malé ženy RECENZIA

Malé ženy sú niečo viac ako adaptácia knihy. Greta Gerwig pretavila úspešný román do filmového príbehu, ktorý je o knihe samotnej. Okrem toho, že vzdáva hold spisovateľke Louise May Alcott, je príbeh hravo prestrihaný, vďaka čomu ani pri dĺžke 2 hodiny a 15 minút nestratí tempo. Technické spracovanie je takmer perfektné, čo sa dá povedať aj o hereckom obsadení.

Obyčajný dej je vďaka skvelo spracovaným momentom naozaj silný a plný emócií všetkých druhov. Dajú sa pri ňom preplakať slzy šťastia i smútku, a to len v rozmedzí niekoľkých minút. Je to skutočná jazda, nie v zmysle akčnom, ale v zmysle takom, že príbeh pôsobí skutočne a život vie byť poriadna jazda – keďže koniec koncov aj je založený na ozajstných životoch rodiny spisovateľky. Malé ženy sú jedným z najlepších filmov za posledné obdobie, vďaka čomu si zaslúžia hodnotenie 9/10.

Zdroj: imdb.com, csfd.cz