Stal sa príbeh o mladom Hanovi Solovi ďalším neuspokojivým doplnkom do série? | Solo: A Star Wars Story RECENZIA

Solo: A Star Wars Story RECENZIA

Sme späť v Star Wars ére. Odteraz sa budeme s praďalekou galaxiou stretávať každý rok. Disney má teraz jedinú šancu rozšíriť túto sériu, no nemôže ani raz zaváhať. Zasahovať do niečoho tak krehkého musia robiť s istotou. Aj preto sa od klasických epizód radšej rýchlo odtrhli k samostatným Star Wars príbehom. Tam sa môžu hrať so všetkým čím chcú, ako chcú… napríklad, vyrozprávať začiatočný príbeh milovaného pilota, Hana Sola.

Načo? To sme sa aj my pýtali. Nenechajte sa však oklamať štúdiom. Nerobia to len pre peniaze. Film o Hanovi Solovi chcel totižto ešte kedysi urobiť samotný George Lucas. Ten sa však neskôr začal venovať prequelom o Anakinovi. Disney na tento nápad ale nezabudlo a keď to nestihol Lucas, dali to niekomu rovnako dôležitému. Ako scenáristu teda najali Lawrencea Kasdana, chlapíka, ktorý napísal filmy ako Star Wars: Epizóda V – Impérium vracia úder alebo Dobyvateľov stratenej archy. Pre nás zbytočný príbeh sa teda dostal do pevných rúk, lebo ak je tu človek, ktorý vie písať pre Lucasfilm, je to nepochybne Kasdan. Aký príbeh teda venoval Hanovi Solovi? Ide o jeho novú klasiku pre tento vesmír?

Ako začal lúpežný príbeh Hana a Chewieho?

Han a Chewie opäť spolu v ďalšom filme; Zdroj: starwars.com

Prekvapivo, príbeh filmu je skutočne celkom dobrý, povedal by som, že na žáner až klasický. Avšak vec čo zlyháva je jeho prevedenie. Toto je zatiaľ najviac George Lucasovský Star Wars film aký štúdio Disney zatiaľ urobil, avšak, nie len v tom dobrom, ale aj v tom zlom. Solo síce začína ako čerstvé, zaujímavé a zábavné dobrodružstvo, no postupne sa vyčerpá a výsledný verdikt už bude mať každý divák iný.

Čo je však hlavné je nepochybne to, že aj napriek všetkým pochybnostiam cítite, že ide o príbeh, ktorý tvorcovia predsa len chceli povedať, a nejde len o ukážku všetkých referencií z predošlých filmov. Je to zbytočný Star Wars prequel? Určite, avšak to boli aj Anakinove filmy a rovnako ako tie, aj Solo nám tu ponúka zaujímavý príbeh, ktorý je celý založený na veciach, ktoré v tejto sérii máme radi.

Dobrý príbeh ale v nie najlepšom prevedení

Všetko staré je nové
Všetko staré je nové; Zdroj: starwars.com

Avšak musím začať negatívami. Film začne a vy sledujete skvelú prvú tretinu, ktorá sa má už čoskoro ešte viac nakopnúť… avšak to sa stane a zároveň nestane. Prečo? Pretože film sa nikdy v druhej polovici poriadne nespustil. Rozbehne sa akcia, začnú sa navštevovať rôzne lokácie, postavy pribúdajú a dejové linky preplietajú. No a nič z tohoto nedostane vo filme toľko času koľko by malo. Navyše si to ani neželáte, keďže nič tu nie je také extra zaujímavé. Naskočila totižto veľká nekonzistentnosť, kedy film nevedel, čo vlastne chce a iba kolísal medzi rôznymi scénami. Postupne vás strácal a v pár prípadoch aj kompletne prestal zaujímať. Balanc medzi akciou a rozprávaním vďaka premotanému a hrozne „novému“ scenáru jednoducho v druhej tretine dobre nefungovala.

Teraz to asi znie, že to redaktor s filmom rovno počas druhej tretiny zalomil. Z časti už veru išlo do tuhého (začali sa mi vynárať spomienky na epizódu I), no z nejakého dôvodu vás film nikdy nestratí. To preto, lebo tvorcovia vedia, aká pestrá vlastne paleta sveta Star Wars je a využívajú to na plno. Každých 5 minút sa jednoducho „prebudíte“ lebo sa spustí niečo zaujímavé a vy chcete vedieť, ako to pokračuje. No a vysvetlenie je veľmi jednoduché.

Dva filmy v jednom

Nové postavy nemajú ako zaujať
Nové postavy nemajú ako zaujať; Zdroj: saturn.sk

Toto mal byť príbeh o mladom Hanovi Solovi, no v skutočnosti je ním iba z časti. Sledujeme tu totižto dva filmy. Jeden o Solovi a jeho príhodách a druhý o džobe s novou partičkou, ktorá sa snaží niečo ukradnúť. No a keď dochádza k mixu oboch, tak je to práve uprostred filmu. Prvá polovica sa teda venuje najmä Hanovým príhodám a je úžasná, tretia zase vyvrcholeniu toho džobu – opäť skvelo, iba v tej druhej máme taký mix, čo funguje len pri vybraných scénach. Lepšie vám to asi bez spoilerov vysvetliť neviem.

Poďme teda na Hana. V traileroch moc nerozprával, ako Ford nevyzerá a ani neznie. Nič som vlastne od neho nečakal a teda stále neverím, že idem napísať túto vetu. Han Solo v prevedení Aldena Ehrenreicha bola najlepšou časťou filmu. Síce sa budete musieť presvedčiť na vlastné oči, verte mi, Alden sa s touto rolou jednoducho zžil. Perfektne podáva (skvelo napísané) repliky, je zasadený do typických Hanových situácií v ktorých vidíte mladého Forda a má úžasnú chémiu s Chewbaccom. Ehrenreich si to jednoducho urobil po svojom. Zobral všetky vlastnosti, čo na Solovi milujeme a podal ich svojím mládeneckým a trochu detským šarmom. Vytvoril kvázi novú postavu s menom: Mladý Han Solo, ktorú bolo radosť sledovať. Nie len, že to vďaka nemu budete chcieť vidieť znovu, no budete si želať viac Hana a Chewieho. Garantujem vám, že malí chlapci sa budú opäť hrávať na Hana Sola!

Sklamanie od nových postáv

Scenár v druhej tretine kolísa
Scenár v druhej tretine kolísa; Zdroj: saturn.sk

Z vedľajších postáv som však bol už pomerne sklamaný. Každá z nich je zaujímavá, no určite nie na celú stopáž filmu. Woody Harrelson, Emilia Clarke, Paul Bettany a Donald Glover jednoducho hrajú postavy, ktoré vás neskôr zaujímajú len vďaka tomu, že ich hrajú práve tieto mená. Pár z nich je pomerne dobre vybudovaných, no nestačí to. Oni sú tiež veľkým dôvodom, prečo druhý akt bol aký bol. Nemáte dôvod ich sledovať ďalej, chcete sa len vrátiť k Hanovi a Chewiemu.

Ďalšia postava ku ktorej sa musím dostať je L3, droidia kopilotka lode Millenium Falcon. Poviem to na rovinu, už dlho som nevidel tak otravnú postavu v Star Wars filme. Netuším, či si ju presadili vyhodení režiséri filmu Christopher Miller a Phil Lord, no L3 bola len kúsok od toho, aby z nej bol druhý Jar Jar. Jej repliky sú absolútne nevtipné a nevychádzajú absolútne v ničom, aj napriek veľkej snahe herečky. Toto bolo jednoducho veľké fiasko, ktoré sa stať nemalo.

Akcia bola aj taká… aj taká

Niektoré akčné scény sú svižné a pamätné, iné zase chaoticky natočené
Niektoré akčné scény sú svižné a pamätné, iné zase chaoticky natočené; Zdroj: saturn.sk

Réžia Rona Howarda teda bola veľmi kolísavá. A platí to aj pri akčných scénach. Niekedy tu máme fantastické a zapamätateľné scény, ktoré sa hrajú s efektami, kamerou aj strihom a inokedy zase tmavé, hlučné a chaoticky nakrútené akčné sekvencie, kde sa vám len chcelo klipkať očami. Ak sa napríklad niekto z vás teší na Millenium Falcon akciu, práve tú si kvôli dôvodom vyššie nevychutná, čo je nehorázna škoda, keďže Howard nám pred pár rokmi priniesol dychberúcich Rivalov.

Celkový nádych a strih filmu je však skutočne jedinečný. Niekedy to naozaj bolo ako znovu sledovať pôvodný Star Wars film. Situácie s Hanom a Chewiem boli jednoducho natočené, napísané, prevedené a zostrihané tak ako pred 40 rokmi a ja som sa celý čas iba škeril. Dopomáhala k tomu aj fantastická hudba Johna Powella, ktorá do tohto hudobného sveta prináša nový, praveký a aj nádherne romantický štýl.

Lepší Star Wars prequel

Dobrý Star Wars prequel
Dobrý Star Wars prequel; Zdroj: starwars.com

Rýchlo sa chcem ešte dostať k tretej tretine. Tu sa budeme mnohí líšiť. Vstupujete do nej všelijako a vďaka niektorým scenárovým rozhodnutiam, bude záležať na každom z vás, či sa film ešte zdvihne alebo padne. Pre mňa bola tretia tretina osviežujúca. Aj tými rozhodnutiami aj tou akciou a aj miernym westernovým nádychom. Zrazu som bol jednoducho zaujatý ako na začiatku filmu. Dokonca mám taký pocit, že po tom, čo som ju videl sa mi v mysli aj tá druhá mierne vylepšila.

Solo je teda presne to, čo sme čakali. Nepotrebný Star Wars film. Z čoho som ale veľmi prekvapený je, že stále ide o naozaj dobrý a zaujímavý príbeh, ktorý pekne funguje aj ako prequel a aj ako samostatný film v ságe. Necítite nasilu ukázané scény kvôli referenciám, sledujete dobrý príbeh o tejto postave, so skvelým začiatkom a veľmi dobrým koncom. Navyše ho ťahá skvele zahraný Han Solo s Chewiem, s ktorými by som si veľmi rád dal aj pokračovanie, i keď to už asi nie je možné. Film má scenár a strih, z ktorého cítiť krásny nádych pôvodnej trilógie a sem tam prihodí aj dobrú akciu. Len tá vata v druhej polke, stále neviem, čo si o nej myslieť, asi len nič extra pozitívne. Každopádne, Solo si stojí na vlastných nohách, vytvoril si taký vlastný prequel svet a ako Star Wars dobrodružstvo jednoducho funguje. Keby ale uzemnili pár postáv, pridali na komédii a ešte viac potlačili Chewieho a Sola, možno by prišli aj nejaké emócie a dokonalý, originálny Star Wars zážitok. Teraz ide len o dobrý Star Wars prequel. 7/10

Súhlasíte s mojou recenziou? Mali ste už možnosť film vidieť? Kam by ste si ho vo svojom Star Wars zozname zaradili? Napíšte nám do komentárov.