Vrátilo sa s Mary Poppins aj čaro Disney muzikálov? | Návrat Mary Poppins RECENZIA

Návrat Mary Poppins RECENZIA

Mary Poppins je v anglicku veľkým pojmom. Najväčšie množstvo fanúšikov si však získala až svojou filmovou adaptáciou z dielne Walta Disneyho v roku 1964. Vtedy si ju strihla krásna Julie Andrews a po boku jej stál Dick Van Dyke, ktorý sa dal označiť za niečo ako hranú postavičku v živej verzii. Mary Poppins však nebola len detskou rozprávkou, aj keď tak nepochybne vyzerala. Disney dokázal svoj animovaný štýl skĺbiť s dospelým storytellingom a muzikálovou formou, ktorú využíval už len ako umeleckú pomôcku. Toto všetko robilo Mary Poppins špeciálnou a vtedajším trinástim oscarovým nomináciám to bolo jasné.

Ako teda pokračovať v niečom tak špecifickom ako bol práve ten film? Nuž, Star Wars nám v roku 2015 dokázalo, že predsa len sa dá vrátiť o 40 rokov neskôr. Len treba vedieť ako na to. Našťastie, Rob Marshall, ktorý sa posadil na režisérsku stoličku nového filmu, muzikálmi jednoducho dýcha a jeho nová Mary Poppins je opäť taká čarovná, taká tajomná a taká krásna, ako bola kedysi.

mary poppins
Zdroj: standard.co.uk

Čaro je späť

Návrat Mary Poppins je totiž presne takým pokračovaním, aké by nepochybne sám Walt Disney chcel vidieť. Pri pozeraní nového filmu som cítil to isté čaro, akým disponoval originál. Po 50 rokoch tu opäť máme hravý, farebný a živý muzikál, ktorý sa spolieha na čistú radosť hercov a dokonalosť orchestrálnej hudby. Film má nádherný dej, ktorý postupuje v rovnakej šablóne ako prvý film. Práve to však môže za to, prečo tak dobre funguje a prečo aj po toľkých rokoch pôsobí tak čarovne.

Tak ako pri prvom filme, aj tu ostanete pri záverečných titulkoch odrovnaní z toho, čo sa to vlastne na tom plátne udialo. Čo ste to práve videli? Je to detský film.. alebo nejaká vážna dráma, čo sa na niečo hrá? Nuž, je to zo všetkého trochu, metafory tu lietajú z každej strany a najkrajšie to opisujú asi len samotné repliky z filmu, teda ako čistý nonsens. Toto je totiž muzikálové čaro využité na 110% ktoré mi opäť dokazuje, že originalita dokáže prichádzať aj z niečoho, čo len opakuje kroky predchodcu.

mary poppins
Zdroj: kinofilms.ua

Prakticky perfektné herecké obsadenie

Mimo nádherných efektov, veľkolepej hudby a krásnych piesní s tanečnými kreáciami tu však nájdete aj fantastických hercov, ktorí sa vžili do svojich rolí tak dobre, že sa budete čudovať, prečo z toho plátna na konci nevyskočili. Pôvodnú Mary Poppins v podaní Julie Andrews muselo byť naozaj ťažké vystihnúť, no Emily Blunt je pani herečka a so svojou neskutočnou charizmou si milovanú opatrovateľku prevtelila do niečoho vlastného a perfektného. Jej úškrn z prvých sekúnd filmu vás jednoducho presvedčí o tom, že toto je Mary Poppins, ktorá asi za ten čas naozaj nezostarla.

Lin-Manuel Miranda naopak priniesol do filmu všetko to, čo ho vo svete šoubiznisu vystrelilo hore. Dokonca aj jeho inovácia v podobe menšieho rapu o kráľoch je tu vítaná a skvelo zakomponovaná. Ben Whishaw tu má tiež veľmi peknú rolu a s asistenciou skvelej Emily Mortimer, hanbu menu Banks rozhodne neurobili. Trojica detí sa vo filme nestratila, no a ďalšie herecké hviezdy sú tu už len na okrasu.

mary poppins
Zdroj: time.com

So silnejšou réžiou

Narozdiel od prvého filmu tu je o niečo ráznejšia réžia, ktorá dáva trošku viac najavo, že film tu rozpráva o niečom väčšom a stavím sa, že nad mnohými metaforami budete ešte pár dní doma rozmýšľať. Opäť sa tu toho deje mnoho, takže tempo nemusí byť každému najpríjemnejšie, to však záleží od toho, ako moc ste ochotní sa do tejto fantázie ponoriť.

Po 50 rokoch sa teda zase muzikál ako umelecká forma spojila s rozprávkovým príbehom alá Disney a vzniklo tak ďalšie perfektné a silné dielo, ktoré vie stáť na vlastných nohách. S prenádhernou hudbou, ktorá vás vezme späť do starých muzikálových čias, s dychberúcimi tanečnými sekvenciami, emocionálnym príbehom a skvelými hereckými výkonmi, Návrat Mary Poppins sa v roku 2018 radí medzi najsilnejšie diela Hollywoodskej produkcie a pevne verím, že tak ako originál, nestratí sa ani na prestížnych oceneniach v čo najviac kategóriách. 9/10

PS: Síce by som bol veľmi rád, keby distribútor začal ponúkať Disneyovky aj v pôvodnom znení, slovenský dabing sa tu tentokrát veľmi vydaril. Krásne obsadenie a skvelo prespievané piesne.

Videli ste film Návrat Mary Poppins? Súhlasíte s mojím hodnotením? Napíšte nám do komentárov.