Nocturama je podivný zážitok v negatívnom slova zmysle | Nocturama (recenzia)

Denis Bandura
Denis Bandura
I am Mr. Meeseeks, look at me

Crème de la Crème 2017

Aby som nezačínal zhurta, povedzme si najprv, že tento film mal každý z vás možnosť vidieť na festivale Crème de la Crème 2017 v Bratislave, čo je týždeň francúzskeho filmu. Po celú tú dobu bolo odohraných množstvo francúzskych filmov (21). Crème de la Crème sa na Slovensku konal už po štvrtý krát. Jeho účelom nie je len priniesť Slovákom kvalitnú francúzsku kinematografiu, taktiež sa snaží rozšíriť vzťahy a spolupráce, ktoré sú medzi Slovenskom a Francúzskom. Tak teda, prejdime k samotnej recenzii filmu Nocturama.

Nocturama recenzia

Nocturama je film, ktorý chcete vidieť a zároveň aj nechcete. Je to výsledok toho, že francúzska kinematografie sa naozaj odlišuje od filmov, ktoré chodia na bežných televíznych staniciach. Ale to nemusí znamenať, že bol film dobrý. Takže aký vlastne je?

C7pChm_UwAAVRf6
Zdroj: twitter.com

Kamera/Hudba

Kamera bola výrazná a najmä zvláštna. Taká, ktorú si hneď všimnete a udrie vám do očí. Ale povedzme si pravdu, pri európskej kinematografii to nie je nič obdivuhodné. Je to len o tom, že na východ od Atlantického oceánu vnímajú pojem kinematografia inak než v Amerike. A možno vám kamera príde zvláštna aj kvôli tomu, že u nás je zvykom sledovať buď zlé nezáživne slovenské relácie, alebo otravné a nudné americké komédie. Teda veci, ktoré sa nespoliehajú na dokonalú kameru, pretože sú odsúdené už na počiatku produkcie.

Po hudobnej stránke bol film rovnako zvláštny, ako po stránke divnej perspektívy kamery. Hudobná kompozícia bola úplne od veci a nehodila sa minimálne do polovičky filmu. A to najmä originálna hudba, pretože francúzske popové hity 80′ rokov celkom ušli. Inak to bolo celkom zvrátené. Možno to bude práve tým, že scenárista filmu, Bertrand Bonello, si film zrežíroval a taktiež sa postaral o zvukovú stránku filmu.

maxresdefault (1)
Zdroj: blogs.mediapart.fr

Herci

Herecké obsadenie, ako také je úplne irelevantné. Myslím, že žiaden z hercov, ktorí hrali v tomto filme, nie je natoľko celosvetovo známy, aby ho normálny divák poznal. No prejdem k ich výkonom. Predstavte si, že pracujete v nejakej firme na ponožky a zrazu dostanete nápad, že chcete hrať vo filme. A vy sa naozaj snažíte, a aj keď to sami nevidíte, tak vaše hranie vyzerá zle. Ale to je úplne jedno, pretože ste si povedali, že vy vo filme prosto hrať chcete. A to je presne prípad hereckého obsadenia v tomto filme. Vyzerá to úplne tak, ako keby hercov zobrali rovno z ulice. Sú nesympatickí, nevedia hrať a nehodia sa tam. V takomto prípade môže byť hercom naozaj každý. Aj Tommy Wiseau.

nocturama_01
Herecké výkony boli naozaj rozporuplné. Zdroj: tiff.net

O čom je Nocturama?

Nocturama je film o skupinke mladých ľudí, ktorí sa spočiatku vôbec nepoznajú, no dopredu ich vedie spoločný plán. Všetci ľudia z tejto skupinky si dávajú priveľký pozor na to, čo robia. Akoby mali strach. No a všetci končia na jednom bode. V nákupnom stredisku, kde ich čaká dlhá a nebezpečná noc. Ako dlho vydržia v nákupnom dome? Videl ich niekto? Čo ak áno? Nocturama bol podivný film v tom, že akokoľvek sa snažil dej zachrániť nejakou surrealistickou scénkou, ako z filmov Davida Lyncha, nikdy mu to nevyšlo. Pretože v tomto filme to väčšinou nemalo žiaden zmysel a slúžilo to len na natiahnutie času.

nocturama_03
Zdroj: tiff.net

Pozitíva

Už keď sa zdá, že tento film je nadobro stratený nájde sa jedna vec, ktorá sa mi na ňom celkom páčila. A to sú dialógy. Nejde ani o to, ako ich herci podali, skôr o tú tému. V niektorých scénkach (Napr. na začiatku filmu v kaviarni) hlavné postavy otvorili celkom zaujímavú tému, a dobre sa to počúvalo.

nocturama-trailer
Zdroj: premiere.fr

Nocturama je film, ktorý je podivnejší každým ďalším pozretím. Herecké výkony sú zlé a kamera vyzerá, akoby kameraman ešte len navštevoval základnú školu. Nápad bol neoriginálny a spracovanie tiež. Jediným pozitívom tohto filmu sú občasné zaujímavé dialógy. A preto dostáva Nocturama hodnotenie 2,5/10.