Súboje gladiátorov, mučenie, verejné popravy… ľudia odjakživa radi sledovali utrpenie ostatných. V dnešnej dobe, našťastie, máme k dispozícii už len filmy ako tie zo série Saw a im podobné diela. Ostalo ešte v dnešnej kinematografii miesto pre ďalší napínavý počin s touto tematikou, alebo nás táto premisa už jednoducho nenasýti? Poďme sa spolu pozrieť na záhadu menom Escape Room a rozlúšťme spolu hádanku, ktorá znie: oplatí sa vám na tento film zájsť do kina?

escape room recenzia
Zdroj: ew.com

Escape Room RECENZIA

Vo filme Escape Room sa šiesti cudzí ľudia zapoja do populárnej aktivity s rovnakým názvom. Čo si mysleli, že bude nevinná zábava, za rýchlo zmení na teror. Spoločne zistia, že neúspech v tejto escape room neznamená len prehru, ale aj zväčša bolestivú smrť. Podarí sa im vylúštiť všetky záhady a odhaliť najväčšiu hádanku zo všetkých: prečo vybrali práve ich?

Priznávam sa, že keď som o tomto filme prvýkrát počul, len som nad ním mávol rukou a predčasne ho zaradil medzi B-čkové napodobeniny série Saw. Tuším, že nie som sám. To však Escape Room dalo veľkú výhodu. Už veľakrát sme sa presvedčili o tom, že čím menej od filmu čakáme, tým ľahšie nás prekvapí. Aby sme teda tento titul zaradili do kategórie hlúpych oddychoviek, veľa sa toho podariť nemuselo, no teraz vám rád vravím, že je toho omnoho viac, čím Escape Room prekvapuje a zabáva!

escape room recenzia
Zdroj: screenrant.com

Čaro v jednoduchosti

Ako sa ukazuje, hlavnou náplňou filmu je naozaj sledovanie šiestich postáv, ktoré sa snažia prebojovať cez niekoľko veľmi nebezpečných miestností plných hádaniek. S veľkou istotou hovorím, že toto si užije každý divák. Escape Room síce nekonkuruje príbehom, pri ktorých musí aj divák zapojiť svoju hlavu, no oceňuje tých, ktorí hľadajú len hlúpu a jednoduchú zábavu.

Mimochodom, viacerým fanúšikom tohto žánru to bude znieť povedome. Filmov s podobným príbehom existuje naozaj veľa, no to nezabraňuje tomu, aby Escape Room vzal starý koncept a prerobil ho v modernejšom a stále zábavnom štýle. Tento počin však najviac prekvapuje tým, že nie je plytký. Nemyslite si teda, že ide o 100 minút behania z rohu do rohu izby a vyhýbanie sa šialeným nástrahám, ktoré si tvorcovia filmu vymysleli. Tu na scénu prichádzajú postavy a ich príbehy, ktoré tento počin vyzdvihujú do nového teritória.

escape room recenzia
Zdroj: rottentomatoes.com

Je šťastie skutočné?

Nikdy by som to pri tomto type filmu nečakal, no vám nebudem môcť veľa prezradiť z príbehu a jeho postáv. Celkom šokujúce je, že Escape Room vôbec nejaký príbeh má – no naozaj je to tak. Hlavným “motorom” scenára je skupinka šiestich cudzích ľudí, z ktorých je každý iný. Nenájdu sa medzi nimi dve postavy, ktoré by mali podobné motivácie, alebo vôbec podobné zmýšľanie. Práve to pomáha budovať stiesnený pocit diváka, ktorý pozoruje osobnosti bojujúce o svoj život. Vďaka tomuto faktu možno Escape Room označiť ako naozaj napínavý.

Samozrejme, ani vcelku dobre prevedený a veľakrát odskúšaný nápad sa nevyhne klasickým prvkom klišé, ktoré terorizujú každý podobný film. Je tu viacej prípadov a okamihov, kedy jednoducho musíte vypnúť mozog – čo znie pri sledovaní príbehu o hádankách celkom nelogicky. V tomto prípade bola kvôli kreativite obetovaná práve logika, nad ktorou si bude lámať hlavu aj šampión escape rooms.

escape room recenzia
Zdroj: fdb.pl

Všetko to má význam

Pokiaľ ste ako ja a nevideli ste trailer, môžem vás uistiť, že Escape Room obsahuje viacero zvratov a odhalení – či už príjemných alebo prehnaných. Ako tomu bolo pri dizajne jednotlivých hádaniek, aj v tomto ohľade sa kreativita obetovala na úkor jednoducho dosiahnuteľného pocitu šoku. Tieto malé aj masívne chybičky sa však neoplatí rozpitvávať, pretože v konečnom dôsledku vôbec nekazia celkový zážitok zo sledovania skupinky ľudí, ktorí bojujú o život.

Všetko sa to teda dá vyjadriť omnoho jednoduchšie. Escape Room funguje preto, lebo sa nechal odviazať, no zároveň nepresiahol svoje hranice. Držať šialenstvo na uzde znamená, že je omnoho uveriteľnejšie, čím sa stáva desivejším. Plytká zábava funguje aj z filmárskeho hľadiska, a to kvôli jej kombinácii s príbehmi jednotlivých postáv. To reťazovým efektom v dôsledku dovolilo hercom sa odviazať a prvky svojho charakteru odhaľovať v každej jednej vete dialógu.

escape room recenzia
Zdroj: filmoria.co.uk

Režisér katastrofálneho hororu Insidious: Posledný kľúč sa síce ani tentokrát nedržal pri zemi, no našťastie stavil na overený nápad, v ktorom je kreativita omnoho dôležitejšia ako logika. Dizajn hádaniek a prekážok je zaujímavý, pretože je hlavnou náplňou filmu, no zároveň stojí na podpere, ktorú vytvára všadeprítomný príbeh. Jednotlivé postavy sú živým klišé, no kvôli rozmanitosti a odviazaným hereckým výkonom neprekážajú tak, ako zabávajú. Pokiaľ dokážete vypnúť hlavu a chcete si užiť jednoduchú aj šialenú zábavu, Escape Room vám jednoznačne odporúčam. Z tohto dôvodu dostáva hodnotenie 6,5/10.

Aká je vaša reakcia?

LOL LOL
3