Pivo, rodeo a veľká čierna diera | Outer Range RECENZIA

Outer Range RECENZIA – Rančerský život vyzerá na obrazovkách tak fajn, že ho po ôsmych epizódach len veľmi ťažko opustiť. Jazdenie na žrebcoch, pivko v miestnom bare, zábava na rodeu, … a veľká čierna trhlina na pozemku vo Wyomingu. Aj tak by sa dala v jednej vete opísať seriálová novinka Outer Range, ktorú prináša platforma Amazon Prime Video. Umne kombinuje žánre westernu a sci-fi – toto spojenie nám naháňa strach od vydania filmu Kovboji a votrelci. Tu funguje o triedu lepšie, pretože je z neho cítiť inšpirácia kvalitnými žánrovými projektmi.

Zo strany westernu vidieť vplyv režiséra a scenáristu Taylora Sheridana (Wind River), ktorý na počudovanie nemá s Outer Range nič spoločné. Napriek tomu sa nedá vyhnúť pocitu, akoby ste sledovali seriál Yellowstone doplnený o sci-fi zápletku. Je to pochopiteľné, keďže Sheridan definuje pojem amerického westernu, či rančovej a indiánskej tematiky. Seriál to všetko spája dokopy a do mixu pridáva mysticitu a nadprirodzenosť, ktorá zas pripomína Mestečko Twin Peaks alebo skvelý nemecký seriál Dark. Výsledkom receptu je neo-western, ktorého dejové zvraty vás donútia pustiť ďalšiu epizódu.

Outer Range RECENZIA
Outer Range RECENZIA; Zdroj: Amazon Prime Video

Outer Range RECENZIA

Royal Abbott (Josh Brolin) je rančer s veľkým fúzom a ešte väčším klobúkom, ktorý bojuje o svoju rodinu a zároveň o kus rodinného pozemku na ranči v idylickom Wyomingu. Jeho manželka Cecilia (Lili Taylor) je silno veriaca a pomoc hľadá u Boha, mladší syn Rhett (Lewis Pullman) jazdí rodeo a je neustále pod vplyvom, zatiaľ čo starší syn Perry (Tom Pelphrey) sa stará o dcérku Amy (Olive Abercrombie). Jeho manželka totiž jedného dňa zmizla, s čím sa Abbottovci dodnes vyrovnávajú. Situáciu využíva susedná rodina Tillersonovcov, ktorí sa snažia získať západnú časť pozemku Abbottovcov.

Royal zisťuje, že sa ďaleko na ich pôde nachádza mysteriózna čierna trhlina. Spolu s ňou prichádza na ranč záhadná stopárka Autumn (Imogen Poots), ktorá má veľký záujem táboriť na pláni Abbottovcov. Tu sa spúšťa sled nadprirodzených udalostí, ktoré môžu mať spojenie s Royalom, Tillersonovcami, zmiznutou nevestou Rebeccou alebo táborníčkou Autumn. Veľká čierna diera skrýva množstvo prekvapení, ktoré sa pomaly odhaľujú každou ďalšou epizódou. Divák rovnako ako Abbottovci bojuje s neznámom, ktoré však poskytuje viac otázok ako odpovedí.

Outer Range RECENZIA
Zdroj: Amazon Prime Video

Veľa otázok a málo odpovedí

Klasický seriálový tróp – každá epizóda končí otvorene a dramatickou situáciou, takže odpovede hľadáte v ďalšej časti. Problém nadíde po ôsmych epizódach, kedy prvá séria končí a vy nedostávate takmer žiadne vysvetlenie. Čakanie na druhú sériu (ktorá zatiaľ nebola oznámená) bude dlhé a bolestivé, pretože Outer Range neponúkol žiaden uspokojivý koniec. Odkiaľ sa vzala čierna trhlina a ako funguje? Čo sa stalo so zmiznutými postavami? Ako bude pokračovať prekvapivé zistenie na konci, na ktoré seriál niekoľkokrát v jeho priebehu naznačoval? Veľa otázok a málo odpovedí.

Skutočnou otázkou je, či sa to seriálu vôbec dá vyčítať. Prvá séria v ôsmych epizódach vystavala solídny svet založený na rodinnej dráme okorenenej sci-fi zápletkou. Väčšina častí dokonca stále bavila aj napriek tomu, že Outer Range rieši pomerne veľa príbehových liniek namiesto toho, aby odrýval tú hlavnú. Do sveta sa totiž vžijete tak verne, že vás zrazu zaujíma aj to, ako dopadne dávno stratená láska, voľby starostu alebo riešenie vraždy. Seriál si tak dokáže udržať väčšinu vašej pozornosti, samozrejme nájdu sa aj momenty, kedy dianie na obrazovke nie je tak zaujímavé a dôležité.

Outer Range RECENZIA
Zdroj: Amazon Prime Video

Josh Brolin v sci-fi westerne? Viac nám netreba!

Oči divákov si však dokáže udržať Josh Brolin (Sicario), ktorý je v úlohe Royala Abbotta absolútne ako doma. Predvádza skvelý herecký výkon vo všetkých polohách emócií, jeho kvality mu jednoducho nemožno uprieť. Niečo ako zle zahraná úloha v Outer Range vlastne ani nie je. Vyzdvihnúť treba tiež Imogen Poots (Vivárium), ktorá je ako stvorená na stvárnenie šialenej „hipisáckej“ táborníčky, ktorá ukrýva všetky tajomstvá sveta. Viac uznania si zaslúži Tamara Podemski ako šerifka Joy, ktorá je ako ženským ekvivalentom herca Gila Birminghama – „toho, čo v každom filme hrá indiána“.

Po vizuálnej stránke patrí Outer Range medzi to najkrajšie, čo tento rok uvidíte. Dá sa vôbec v krásnej prírode Wyomingu natočiť niečo vizuálne nepodmanivé? Kamera je tu naozaj silnou stránkou, ktorá v záberoch z veľkého celku dokáže zo zasadenia vyťažiť čo najviac. Tú dopĺňa hudba od skladateľského dua Danny Bensi a Saunder Jurriaans, ktorým okrem Outer Range vyšiel zároveň aj výborný seriál Tokyo Vice. Už na trošku slabšej note sa nesú vizuálne efekty, čo platí hlavne pre vyobrazenie zvierat. Celkovo, niektoré interakcie so zvieratami sú v seriáli zo zatiaľ nevysvetlených dôvodov…

Imogen Poots ako Autumn Rivers
Zdroj: Amazon Prime Video

Outer Range RECENZIA – Zhrnutie

Outer Range pôsobí ako osemdielny prológ k druhej sérii, čo mu ale nevyčítam. Rančerský svet s mysterióznou zápletkou vás do svojho príbehu vtiahne ako čierna diera. Na druhej strane rozumiem, že nie každému môže vyhovovať to, že na konci každej epizódy pribúdajú otázky, na ktoré divák nedostáva odpovede. Amazon Studios si tak dopredu zabezpečilo divákov pre potenciálnu druhú sériu, pretože prvá sama o sebe nefunguje samostatne. Dôležité je, aby pokračovanie začalo vysvetľovať súvislosti a neotváralo ďalšie príbehové linky, ktorých je už teraz – verte nám – až príliš veľa.

Outer Range je priamou odpoveďou na úspech seriálu Yellowstone od Paramount+, len s pridaním nadprirodzena ako z ikonických Nezvestných. Všetko od hereckých výkonov, cez kameru, až po hudbu funguje bezchybne. Tempo seriálu začína od polovice mierne kolísať, no stále vás drží pri obrazovkách so zatajeným dychom. Amazon stavil na spojenie Josh Brolin – sci-fi – western, čo samo o sebe stojí za vyskúšanie. Ak sa raz dopracujete ku koncu pilotnej epizódy, tak seriál vypnete až na konci. Prvá séria si z našej recenzie odnáša hodnotenie 7,5/10 s tým, že druhá musí byť ešte lepšia!