Zásilkovnu v Česku dotlačili k radikálnemu rozhodnutiu

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 23 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

Zásilkovna musí zvoľniť

Logistická spoločnosť Zásilkovna v Česku prevádzkuje sieť tisícov výdajných miest pre zásielky. Biznis model výdajných miest v kombinácii s nonstop dostupnými Z-BOXmi zaručil rýchlu dominanciu v sektore doručovania zásielok do 30 kg. Aj preto firmu už od roku 2020 vyšetruje český Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS).

Úrad skúmal spôsoby, akými Zásilkovna „dobyla“ trh, pričom z toho vyšli reálne závery. V istom ohľadu bude musieť spoločnosť zabrzdiť a upustiť od niektorých pochybných taktík.

Predmetom vyšetrovania boli najmä zmluvné podmienky, ktorými bránili konkurenčným prepravným službám vydávať zásielky v pobočkách, ktoré spolupracovali so Zásilkovnou. Firma si tým dožadovala exkluzívne právo. Od prevádzkovateľov maloobchodných predajní, ktoré sa chceli stať výdajným miestom, žiadala ukončenie zmluvných vzťahov s ostatnými prepravcami.

Úrad reagoval na podnety nespokojných prevádzkovateľov výdajných miest

Toto exkluzívne obmedzenie neplatilo len počas trvania zmluvného vzťahu medzi prevádzkovateľom pobočky a Zasielkovňou, ale aj počas určitého obdobia po jeho ukončení. Úradu sa preto začali kopiť sťažnosti od prevádzkovateľov takýchto pobočiek. V správnom konaní v tejto súvislosti ÚOHS skúmal možné porušenie zákazu dohôd obmedzujúcich súťaž podľa českého práva a práva EÚ.

Spoločnosť bola nútená od týchto podmienok ustúpiť a úradu predložili nové podmienky. Úrad ich prijal, pričom si od nich sľubuje pozitívny dopad pre výber spotrebiteľov.

„V dôsledku rozhodnutia úradu môže byť viac ako 3 400 výdajných miest otvorených pre konkurenčných prepravcov, a spotrebitelia tak budú mať potenciálne viac možností na vyzdvihnutie svojich balíkov,“ uvádza ÚOHS.

Nové podmienky prospejú spotrebiteľom

Podľa prijatého návrhu môžu prevádzkovatelia výdajných miest, ktorí majú so spoločnosťou uzatvorenú zmluvu na viac ako dva roky, prevádzkovať aj výdajné miesta pre konkurenčných dopravcov. Podmienkou je, aby tým nebola obmedzená kvalita prepravy.

V prípade, že bude chcieť prevádzkovateľ uzatvoriť zmluvu na kratšiu dobu než dva roky, platí nové trvanie exkluzivity pre Zásilkovnu. Doba obmedzenia pre prevádzkovanie konkurenčných výdajných miest bola skrátená na 12 mesiacov odo dňa uzatvorenia zmluvy. Reálne sa teda týka len partnerov, ktorí zmluvu ukončia do roka od jej uzatvorenia.

Zmeny v podmienkach musí spoločnosť vykonať do 30 dní od nadobudnutia účinnosti rozhodnutia. Je taktiež povinná s nimi oboznámiť všetkých prevádzkovateľov výdajných miest, s ktorými má uzatvorenú zmluvu. Všetky vyššie spomenuté náležitosti sa týkajú Českej republiky.

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -