Stratili naši obľúbení kutili z detstva ich milý šarm? | Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA

V roku 1976 nám režisér Lubomír Beneš a karikatursita Vladimír Jiránek predstavili večerníčkový seriál s názvom …A je to!, v ktorom sa dve milé postavičky vysporadúvali s každodennými problémami. Ako kutili. Postupom času začali figurovať pod názvom Pat a Mat, ako ktorí sa preslávili najmä v Československu. Obľúbili sme si ich kvôli naozaj veľkej kreativite tvorcov a absurdných riešeniach, s ktorými dvojica prichádza. Teraz sú opäť v akcii, nie však v podobe 8-minútovej epizódy, ale vo vlastnom filme! Ako to celé dopadlo? Oplatí sa vám vziať naň svoje deti?

Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA

Je ťažké sa na film Pat & Mat opäť v akcii pozerať ako na film. V skutočnosti je to totižto len 75 minút času vyplnených modernými epizódami, ktoré spolu nijako nesúvisia. To však nie je negatívna vec, práve naopak. Už viackrát v minulosti sa stalo, že fiktívne postavy, ktoré sa preslávili kvôli krátkym skečom, dostali vlastný celovečerák. Ako sa ale zakaždým ukázalo, tie isté postavy sa do celovečerného príbehu nehodia. Tvorcovia teda pri filme postavičiek Pat a Mat učinili naozaj dobré rozhodnutie, a to také, že sa ich nesnažili vsunúť do nejakého deja.

Je ťažké hodnotiť podobný filmový formát, obzvlášť keď v ňom nefigurujú ľudskí herci, ale 20-centimetrové postavičky. Na čom záleží najviac? Kreativita moderných námetov? Ich spracovanie? Kvalita stop-motion? To všetko sú faktory, ktoré by sme mali preskúmať bližšie. Dovoľte mi, aby som začal „filmárskou“ časťou spracovania.

Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA
Zdroj: cine-max.sk

Dobre sa naň pozerá

Nové epizódy, z ktorých sa skladal samotný film, sú veľmi dobre spracované. Vzhľad postavičiek sa nezmenil už vyše 40 rokov, no vo svojom prostredí stále vyčnievajú. Aby sa na stop-motion film dobre pozeralo, je dôležité, aby sa neobjavil žiaden nedostatok. Tieto snímky sú totižto poskladané z menšieho počtu jednotlivých obrázkov za minútu, ako normálne filmy. Po chvíli si samozrejme zvyknete a statické sekavé obrázky nadobudnú ilúziu pohybu, ktorá vďaka majstrovskej práci s pohybom pôsobí naozaj živo. Ak vás však čoby len malý detail vyvedie z miery, ilúzia sa rozplynie.

V niektorých záberoch, napríklad keď Mat liezol po streche, boli nad ním vidieť bábkové lanká. Zopár ďalších podobných detailov sa vo filme objavilo, no nebolo to nič veľké. Len malé detaily, ktoré vo finálnom výsledku byť nemuseli.

Jednotlivé skeče, pohyb postáv a všetko ostatné je rozpohybované naozaj krásne a prirodzene. K pocitu realizmu dopomáhajú aj riadne nafotené snímky, z ktorých sa film skladá. Vo väčšine scénok je jasne rozpoznateľná hĺbka ostrosti, ktorá taktiež podporuje kvalitne vypracovanú ilúziu. Čo sa technického hľadiska týka, film Pat & Mat opäť v akcii je úspechom.

Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA
Zdroj: cine-max.sk

Nový svet pre dvojicu

Detaily a kreativita tvorcov ako striekajúca voda spravená z celofánu by neboli nič, ak by neboli súčasťou kvalitných nápadov. Pat a Mat sa v nových epizódach ocitajú v modernom svete, v ktorom do svojich výtvorov zahŕňajú solárne panely, kamery či dokonca drona. Ich výzvy sú pritom, ako sme zvyknutí, vcelku obyčajné. Záhrada zamorená krtkami, pokazená elektrická sekačka, upchatý komín a ďalšie sú ich každodenné problémy, ktoré riešia tými najvtipnejšími spôsobmi. To je náplň nového filmu.

Medzi jednotlivými epizódami sa nachádzajú aj krátke skeče, tentokrát nadabovaného Pata a Mata. Áno, čítate správne. Tvorcovia v novom filme experimentujú aj s myšlienkou dať svojim postavičkám hlas, ktorý poskytli Lukáš Latinák a Dano Dangl. Podľa ohlasov sa neskôr rozhodne, či aj v hlavných epizódach dostanú hlas, alebo sa od myšlienky upustí. Je to vec názoru, no treba uznať, že dabovaní Pat a Mat nikdy nebudí takí dobrí, ako ich klasické alternatívy. Za mňa teda vravím: postavičky nedabujte!

Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA
Zdroj: cine-max.sk

Je to príliš?

Na Pata a Mata mám naozaj dobré nostalgické spomienky. Dá sa totižto povedať, že som na nich vyrastal a dodnes mi v pamäti utkveli niektoré naozaj kreatívne epizódy. Na film som sa tak osobne veľmi tešil a z energie v sále sa dalo rozpoznať, že aj ostatní mali vysoké očakávania. Dopadlo to tak, že sklamaní sme neboli. Teda aspoň zo začiatku.

Pozerať ako dieťa jednu epizódu za druhou nie je problém. Pre dospelých ľudí to však začne byť takmer nemožné, keďže asi po pol hodine váš mozog povie: dosť. Akokoľvek kreatívne sú nápady tvorcov, premisa je vždy repetitívna, pričom pozerať to hodinu a štvrť je na zbláznenie. To však nie je môj záver. To by bolo sebecké. Tento film, rovnako ako staré epizódy, sú totižto určené pre deti.

Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA
Zdroj: cine-max.sk

Na premiére sa v sále nachádzalo asi toľko dospelých ľudí, ako detí s vekom pod 10 rokov. A musím vám povedať, tá druhá polovica publika si film neskutočne užívala. Samozrejme, my už presne vieme, ako to celé bude prebiehať, no deťom stačí to, že Pat a Mat robia hlúposti. A ony sa na tom veľmi dobre zasmejú. Navyše ich Pat a Mat v dnešnom svete vysoko-rozpočtových animákov určite milo „odreagujú“ a predstavia im niečo nové, obzvlášť ak túto ikonickú dvojicu ešte nepoznajú. Rodičom teda odporúčam: vezmite svoje deti do kina!

Pat & Mat opäť v akcii RECENZIA
Zdroj: cine-max.sk

Film Pat & Mat opäť v akcii je poskladaný z moderných epizód, v ktorých dvojica neupúšťa od svojich koreňov. Aj keď často využívajú techniku, stále sú rovnakí a ich najlepšími kamarátmi sú píla, kladivo a klince. Technické spracovanie je naozaj kreatívne a vytvára skvelú ilúziu pohybu, ktorá je pri stop-motion dôležitá. Ak sa naň nebudete pozerať skrz nostalgické okuliare, bude sa vám páčiť, aj keď vás po chvíli začne nudiť. Verte mi však, že vaše deti si ho užijú. Po zhrnutí dostáva film Pat & Mat opäť v akcii hodnotenie 7/10.