Je Piata Loď pre všetkých divákov, alebo si na nej pochutia iba milovníci kvality? | Piata Loď (recenzia)

Piata Loď recenzia

Piata Loď. Nový slovenský film, ktorý do kín prišiel v ústraní Únosu. Avšak, ťažko ich porovnávať, oba sú z úplne iného súdka a práve Piata Loď je artovejšia. Únos si priazeň nahrabal na kauze, okolo ktorej sa točí celý film. Piata Loď je ale vizuálne a celkovou hĺbkou úplne inde. Poďme však pekne po porade. Všetko podstatné o filme, ešte pred recenziou, nájdete v tomto článku. Z počiatku vyzeral ako nevinná dráma, ale ako som spomínal v článku, kde som ho predstavoval, film je výborný hlavne pre detské publikum. Každý sa na neho ale bude pozerať inak. Aj keď možno až tak neprekvapí príbehom, vizuál a celé poňatie filmu metaforickou stránkou je nádherné. Nemáme sa za čo hanbiť..

Dychberúce scény filmu niesu cudzie
Dychberúce scény filmu niesu cudzie, Zdroj: filmpiatalod.sk

Výborná kniha, výborný film

Na začiatku filmu vidíme jasný oznam. Dej filmu je inšpirovaný skutočnými udalosťami. Počas tých 85 minút, ktorých film trvá, sa veľa krát zamyslíte nad tým, aké to muselo byť. Vo filme totižto vidíme viac krát vecí zlé, než tie, nad ktorými sa usmejeme. Piata Loď je taktiež aj filmovou adaptáciou knihy, ktorú napísala Monika Kopaníková. O prenesenie príbehu na plátno sa postarala režisérka Iveta Grófová. Ide o jej druhý celovečerný film, debutovým bol Až Do Mesta Aš (2012), ktorý si vybojoval národnú nomináciu na Oscara ako Najlepší cudzojazyčný film.

Vo svete však bodovala aj Piata Loď. Celosvetová premiéra sa konala na 67. ročníku zahraničného festivalu Berlinale v Nemecku. Film sa zúčastnil kategórie Generation Kplus, ktorú hodnotili deti. A práve preto pripomínam, že tento film dokáže rozprávať ku každej generácii. Piata Loď si odniesla najvyššie ocenenie, Krištáľového medveďa za najlepší film. Porota nazvala film autentickým a kreatívnym. Hercom „nehercom“ ich herecké výkony naplno uverili. Rovnako sme na tom aj my.

Hlavnú postavu, Jarku, Jarku si zahrala Vanessa Szamuhelová.
Hlavnú postavu, Jarku, Jarku si zahrala Vanessa Szamuhelová. Zdroj: filmpiatalod.sk

Príbeh filmu sa vydal inou cestou, než je vyobrazený v knihe

Jarka je 10-ročné dievča, ktoré si v podstate žije svoj vlastný život. Potrebuje lásku a chce mať svoj vlastný svet, ktorý jej „mama“ Lucia nedopraje. Slovo mama sa v úvodzovkách neocitlo náhodou. Lucia sa totižto skôr cíti ako jej najlepšia kamarátka, na matku je predsa moc primladá. Keď deti majú deti, dospejú skôr ako ich rodičia. V ich byte, o ktorý sa nikto nestará, žije aj babka Irena, ktorá taktiež nieje žiadna sláva. Je chorá, potrebuje opateru, no Lucia všetko necháva na Jarke. No Irena bola rovnako zlou matkou, a tak sa nikdy ani neodvďačí.

Lucia si žije svoj život „tínedžerky“, často nieje doma a Jarke ostáva iba mladší kamarát Kristián. Chlapec z dobrej rodiny tvorí s Jarkou veľký kontrast. Zatiaľ čo je Kiko maminkin miláčik v krásnom byte, Jarka to má ťažké a svoj život chodí žiť inde. Často uteká do malej chatky vo vinohradoch, v ktorej žije svoj vlastný, detský sen. Aj keď v nej sa práve ona stáva tou dospeláčkou. Na ňu sa musí hrať hlavne vtedy, keď do chatky prinesie dve malé batoľatá. Nevinná detská hra Jarky a Kristiána na rodičov sa teda môže začať.

Jarka a Kristián
Jarka a Kristián, Zdroj: filmpiatalod.sk

Vizuál filmu ako pohladenie na duši

Film má úžasnú atmosféru. Zatiaľ čo sa kniha pozrela aj na dospelosť Jarky, film sa zaoberá iba zmýšľaním dieťaťa. Je to možno škoda, pokiaľ si chcete dotvoriť výborný príbeh a pozrieť sa na všetko aj z inej strany, určite siahnite aj po knihe. Jarkin vlastný svet vás očarí a vy nebudete chcieť odísť. Počas filmu si však všimnete, že vizuál často hovorí oveľa viac, ako slová. Prvú polovicu filmu počujeme hovoriť len málokoho a vôbec to nevadí. Tú nádhernú kameru a zábery totiž nenahradí nič. Film priam spieval. Makro zábery na detaily tváre, tela, malých zvierat alebo nádherných modrých očí, ktoré reprezentujú film.

Bezchybný vizuál dopĺňa už len výborná hudba. Na Slovenské pomery bola kamera a hudba naozaj tým, čo tvorí tento film. Nemôžem zabudnúť ani na herecké výkony nehercov, ktorím sme verili priam všetko. Jarku si zahrala Vanessa Szamuhelová. Ťahúň filmu, mladé dievča, ktoré náhodou našli na jednej zo slovenských škôl. V jej modrých očiach sa stratí nejeden divák. Vedela výborne zahrať emotívne a hlboké scény. Na detské šantenie tu bol Matúško Bačišin, ktorý si strihol rolu krehkého Kristiána. Na postavu má to pravé detské čaro. Krehkú a slabú, nie teda vyslovene zlú matku Luciu si zahrala speváčka  Katarína Kamencová. Babku Irenu zas divadelná herečka Johanna Tesařová.

Bezpochyby ide teda o jeden z najlepších slovenských počinov
Bezpochyby ide teda o jeden z najlepších slovenských počinov, Zdroj: filmpiatalod.sk

Celkový dojem

Film teda možno nieje pre úplne každého diváka. Ide však o niečo, s čím sa stotožnia ako deti, tak aj dospelí. Takýchto filmov máme na Slovensku málo. Piata Loď má svoju hĺbku a metaforické vyjadrovanie, každý ho môže chápať ako chce. Výborné herecké výkony ako detí, tak aj dospelých. Nádherný vizuál, ktorý hovoril viac ako slová. Nieje čo dodať, režisérka Iveta Grófová išla svojou cestou a dopadlo to bravúrne. Bola by škoda, keby sa tento film nedostal do povedomia ľudí. Ide síce o artovejšie a menej známe dielo ako napríklad Únos, kvalitou sa ostatným ale vyrovnáva. Hodnotenie 8/10 nič neurazí, ani nepreženie. Určite dajte tomuto filmu šancu.