Gangsterská dráma od Bena Afflecka plná sexu, zbraní a alkoholu | Pod Rúškom Noci (recenzia)

Ben Affleck nám už neraz ukázal, že ako scenárista má zmysel pre napätý a temný príbeh. To sa dokonca viac ukazuje vo filmoch Gone Baby Gone a The Town viac, ako v Oscarovej snímke Argo. Herec-režisér sa tentokrát rozhodol natočiť adaptáciu ďalšej knihy od Dennisa Lehanea. Film vychádza z druhej knihy trilógie o Joeovi Coughlonovi, nádejnému lupičovi.

Pod Rúškom Noci recenzia

Príbeh nás zavedie do skorumpovanej povojnovej Ameriky 20. tych rokov 20. storočia. V USA je zavedená alkoholová prohibícia, čo má za následok vzostup organizovaného zločinu. Mafia má teraz v rukách viac moci, ako kedykoľvek pred tým. Medzi rivalnými gangmi vládne vojna o nadvládu nad územím a alkoholom a práve tu sa ocitá naša hlavná postava Joe Coughlin, ktorého si zahral Ben Affleck.

Ben Affleck
Zdroj: gq.com

Hlavná postava a príbeh

Ben Affleck ani zďaleka neponúkol svoj plný herecký potenciál. Chvíľami to vyzerá, že miesto postavy, ktorá má byť vyhnancom, nemá rešpekt a pohŕda autoritami hrá postavu muža bez života, ktorý sa necíti dobre v obleku. Hodnotu postave Joe dodáva napríklad jeho rozhorčenie okolo rasistického južanského myslenia, hlavná postava ale aj tak zostáva vzdialená, cudzia a nie veľmi presvedčivá. Tento fakt podkopáva dojímavosť a emocionálnu stránku nie veľmi epického vyvrcholenia. Tiež to priam až uráža Lehanea a jeho schopnosť opísať morálnu komplexitu postavy slovami, čo Ben Affleck na plátne nedokázal a nevyužil obrovský potenciál trilógie kníh.

Kniha, z ktorej film vychádza, ponúka možno až priveľký potenciál. Príbeh filmu je veľmi chaotický a zložito podaný, neustále preskakuje roky a vy si to takmer ani neuvedomíte. Gangsterská snímka doplatila aj na praktiku mnohých novodobých filmov; radšej povedz, ako ukáž. Posun príbehu, vývoj postavy alebo preskočenie zopár rokov nám je podané buď v nudnej forme, ktorá vyzerá tak, že sa niečo dozvieme cez noviny, miesto toho, aby sme pri tom boli, alebo vo forme voice-overu od Bena Afflecka.

Ben Affleck a Zoe Salanda
Zoe Salanda a Ben Affleck | Zdroj: people.com

Vizuálna stránka thrilleru

Príbeh sa až na začiatok a vyvrcholenie zdá nudný a bez života. Zachraňuje ho ale vizuálna príťažlivosť filmu, ktorá nám hltanie zložitého príbehu uľahčí. Z vonku je film krásne spracovaný, má štýl a skvelo vystihuje dobu, v ktorej sa príbeh odohráva. Napríklad aj celkové sfarbenie a tón filmu sa mení vo vzťahu s miestom, kde sa hlavná postava nachádza. Spracovanie a prevedenie prostredia je ale o niečo lepšie na začiatku filmu. Všetky tieto pozitívne veci mal na starosti Jess Gonchor, ktorý sa postaral o dizajn. O elegantnú kameru sa postaral Robert Richardson . Veľká pochvala za podielanie sa na vizuálnej príťažlivosti filmu patrí aj Jacqueline West. Tá mala na starosti kostýmy, ktoré sú v snímkach odohrávajúcich sa v minulosti veľmi dôležité a atmosférické.

Ben Affleck Pod Rúškom Noci recenzia
Nádherný plagát, ktorý skvelo zachytáva atmosféru filmu | Zdroj: reddit.com

Herecké obsadenie

Snímka ponúka skvelé herecké obsadenie s kopou talentu, ktoré nevyužila naplno. Robert Glenister (Albert White) a Remo Girone (Maso Pescatore) ponúkli ale celkom slabé výkony bez chuti. Ich postavy šéfov nepriateľských gangov mali vzbudzovať strach a emócie, no nič z toho sa príliš nepodarilo.

Sienna Miller (Emma Gould) poskytne skvelý živý dojem ženy, ktorá využíva svoju sexuálnu moc, aby zamaskovala svoju slabotu. A film vás nechá po nej prahnúť, lebo skvelej herečky, v role úžasnej postavy, bolo na plátne málo. Brendan Gleeson (Thomas Coughlin) skvele trafil noty a podal výkon, ktorý nás naozaj presvedčí o postave čestného muža zákonu, ktorý je životným štýlom svojho syna znechutený, no stále je k nemu zaviazaný otcovskou láskou.

Robert Glenister a Sienna Miller Ben Affleck Pod Rúškom Noci recenzia
Robert Glenister a Sienna Miller | Zdroj: themillimetre.com

Ďalšie skvelé herecké výkony podali Chris Messina, Chris Cooper, Matthew Maher, Zoe Salanda a Elle Fanning. Rovnako ako s postavou Miller, ale postáv Sallandy a Fanning nedostanete veľa a budete ich chcieť viac. Tu presne hovorím o nevyužití potenciálu hercov. Pre film by podľa môjho názoru bolo veľmi prínosné, ak by miesto Bena Afflecka film režíroval niekto iný. (Možno by to mohol skúsiť aj Benov brat Casey.) Niekto, kto vie hercov, vrátane Afflecka, skutočne usmerniť.

Zhrnutie a záver

Film sa v celku dá pozerať a aj si ho pravdepodobne užijete. Nechty si ale nad napínavým príbehom určite hrýzť nebudete. Či už krimi, thriller, alebo dráma, od filmu Pod Rúškom Noci nemajte priveľké očakávania. Trpí na postavách a príbehu, ktoré dávajú dojem, že sú bez srdca a života. A to pritom stavia na skvelej knižnej predlohe. Ben Affleck hereckú rolu a úlohu režiséra plne nezvládol. Toto všetko ale doplňujú akčné scény, ktorých si prajem, aby bolo viac. Snímke Pod Rúškom Noci dávam hodnotenie 6/10.