10 dôvodov, prečo sú pre vás hry dobré
„Neseď stále za tým počítačom! Nevieš, ako ti tie hry škodia?“ je veta, ktorú sme v tejto či ľahko pozmenenej forme počuli už všetci. Ľudia v hrách vidia len to zlé. Pripisujú im kdejaké negatívne účinky, ktoré sú z väčšiny len vymyslené alebo pomýlené v dôsledku chybných či dokonca žiadnych informácií. A to tu dnes spoločne napravíme.
Tento článok vznikol v spolupráci s MADMONQ. Misia MADMONQ-u je od začiatku jasná: nájsť zdravý a efektívny spôsob, ako pozdvihnúť hernú komunitu, pomôcť nám v triafaní headshotov či zbieraní pentakillov a zlepšiť náš osobný život. Takýto veľký ciel sa im skutočne podarilo naplniť, a to pomocou organických tabliet, o ktorých ste už pravdepodobne počuli, ak sa pohybujete v sfére česko-slovenského gamingu.
Výrobca výživových doplnkov pre hráčov aj bežných ľudí už roky učí o pozitívnych účinkoch gamingu. MADMONQ znehodnocuje negativitu a uisťuje pozitívne naladených, že to, čo robia, je správne. A práve v tejto snahe by sme im chceli pomôcť. Preto vznikol tento článok, v ktorom si povieme 10 dôvodov, prečo sú pre vás hry v skutočnosti dobré. A teraz sa už bez zbytočného zdržovania rovno pusťme do toho.
1. Hry môžu spomaliť následky starnutia
Robia vám nervy starí ľudia, ktorým všetko trvá zdanlivo večnosť? Nuž, či chcete alebo nie, aj vy sa nimi raz stanete. Zaujímavá vedecká štúdia na 620 ľuďoch však ukázala spôsob, ako kognitívne dôsledky starnutia oddialiť: hranie hier.
Účastníci štúdie vo veku 50 rokov a viac boli vystavení štandardizovaným testom kognitívnych funkcií mozgu. Následne dostali za úlohu niekoľko hodín hrať počítačové hry obsahujúce logické hádanky.
Po segmente hrania hier si účastníci štúdie znova prešli testami kognitívnych funkcií mozgu a výsledok je jasný: po hraní hier ich mozog „omladol“ v niektorých prípadoch o viac ako 6 rokov. Rýchlejšie reakcie a menšia šanca na omyly sú len niektoré z pozitívnych príznakov potvrdených touto štúdiou.
(zdroj)
2. (Akčné hry) vám pomáhajú rozhodovať sa
„Akčné hry sú rýchle a sú v nich periférne obrazy a vnemy, ktoré sa objavujú a zas miznú,“ hovorí výskumník C. Shaw Green, ktorý bol súčasťou tejto štúdie. „Tieto videohry učia ľudí, aby boli lepší vo vnímaní dát a pretváraní týchto dát na správne rozhodnutia.„
Tentokrát sa výskumníci venovali akčným hrám, konkrétne FPS titulom. Dokázali, že majú reálny dopad na mozog a môžu nám pomôcť aj v reálnych životoch. Green zašiel tak ďaleko a povedal, že benefity z hrania týchto hier by sa mohli zísť aj členom armády či policajtom, ktorí musia konať čo možno najrýchlejšie a popritom robiť čo možno najmenej chýb.
„Akční hráči nie sú impulzívni. Sú rýchlejší, no stále presní.“
(zdroj)
3. Môžu zlepšiť váš zrak
Teraz sa podržte, pretože toto vás naozaj šokuje. Hry v skutočnosti zlepšujú váš zrak. Daphne Bavelier z Rochesterskej univerzity dokázala, že hranie ma pozitívne účinky na mnoho aspektov zraku, nie len jeden z nich.
Príkladmi sú lepšie rozpoznávanie odtieňov sivej či sledovanie pohybu väčšieho množstva objektov. To sa v praxi prenáša na lepší výkon zraku pri čítaní či šoférovaní auta v noci.
Za zmienku stojí, že aj v tomto prípade boli benefity sledované len pri hráčoch akčných hier. Testy boli vykonávané na akčných tituloch Unreal Tournament 2004 a Call of Duty 2, pričom skupina, ktorá dostala za úlohu hrať Sims 2, žiadne zlepšenie zrakových schopností nezaznamenala. Taktiež musíme podotknúť, že pozeranie sa do monitoru má aj negatívne účinky na zrak, preto treba všetko robiť s mierou.
(zdroj)
4. Zlepšujú vaše schopnosti učenia sa a pamäť
Hranie hier vám môže pomôcť s učením sa na písomku či zapamätaní si prezentácie pred svojím šéfom v práci. Štúdia podporená aj Vzdušnými silami Americkej armády vystavila účastníkov s priemerným vekom 20 rokov známym RTS titulom StarCraft I a StarCraft II. Na kontrast s týmito hrami bola pri skupine testovaných opäť použitá hra Sims 2.
Výsledky ukazujú, že hráči RTS titulov len po 40 hodinách hrania počas mesiaca a pol zaznamenali zvýšenú kognitívnu flexibilitu. Tento široký pojem označuje schopnosti mozgu „prepínať“ myslenie medzi dvoma konceptmi. Je tiež spájaný so správne fungujúcou pamäťou a zapisovaným nových informácií pre budúce použitie – učením sa.
Rôzne testy kognitívnej flexibility, ako aj priame testy pamäti dokázali, že RTS tituly sú celkom efektívnymi spôsobmi zvyšovania modálnosti mozgu. Rovnaký účinok môžu mať aj iné žánre hier, je však dôležité, aby taktiež vyžadovali rýchle reakcie, posudzovanie a porovnávanie viacerých parametrov či rapídne spracovávanie vizuálnych informácií.
(zdroj)
5. Môžu liečiť depresiu
Štúdie sa zúčastnilo 187 mladistvých vo veku 12 – 19 rokov, ktorí vykazovali symptómy depresie a ich všeobecný lekár ich poslal na liečenie. Výskumníci podotýkajú, že deti neboli vo fáze sebapoškodzovania a neboli v ohrození života.
Polovica zúčastnených prechádzala bežnou liečbou, zatiaľ čo druhá polovica bola vystavená programu SPARX – počítačovej hre v štýle MMORPG vytvorenej klinickými psychológmi špeciálne pre liečenie depresie. V nej sa hráč zúčastňuje rôznych dobrodružstiev a výprav, počas ktorých pomáha zbaviť svet temných entít.
Po liečebnej fáze 4 – 7 týždňov sa ukázalo, že deti, ktoré hrali SPARX, si polepšili dokonca ešte viac ako tie deti, ktoré mali klasické sedenia s psychológmi. V niektorých prípadoch šlo až o desiatky % lepšie výsledky. Výskumníci došli k záveru, že takéto hry by mohli pomôcť ľuďom vykazujúcim symptómy depresie po celom svete, obzvlášť tým, ktorí nemajú možnosť pravidelne navštevovať psychológa.
(zdroj)
6. Zlepšujú schopnosti sústredenia sa a pozornosti
„Rozšírené učenie sa o pravidelnosti a štruktúre prostredí môže byť vnímané ako jadro mechanizmu, vďaka ktorému hranie akčných hier ovplyvňuje výkon vo vnímavosti, pozornosti a poznávaní.“
Na túto tému bolo spravených mnoho jednotlivých štúdií, pričom všetky došli k spoločnému závery: hry nám pomáhajú po dlhšiu dobu udržať pozornosť na nejakom konkrétnom probléme či myšlienke. Inak povedané, usmerniť myseľ; tok myšlienok.
Čo sa týka praktických využití, niektorí výskumníci hranie akčných titulov prirovnali k efektívnej fyzioterapii. Bolo totiž dokázané, že v niektorých prípadoch môžu pomôcť deťom trpiacim na poruchy pozornosti.
(zdroj)
7. Môžu vám pomôcť v boji so zlozvykmi (omnoho horšími ako hry)
Áno, aj na hrách môže byť človek závislý. Takéto prípady sú však pomerne ojedinelé na to, aký široký dopad majú na verejnú mienku o hráčoch. V skutočnosti sú hry skvelým spôsobom odreagovania sa a čo viac, upokojujú fyziologickú túžbu po cigaretách, alkohole či nezdravom jedle.
Psychológovia z Univerzity v Plymouthe vo Veľkej Británii v spolupráci s kolegami z Queenslandskej technologickej univerzity v Austrálii testovali skutočný dopad Tetrisu na hráčov. Štúdia dokázala, že aj tak jednoduchá (aj keď legendárna) hra dokáže mozgu nahradiť pocity túžby po návykových látkach.
Výskumu sa zúčastnili bežní ľudia vo veku 18 – 27 rokov, ktorí mali vyvinuté bežné závislosti a zlozvyky. Keď napríklad dostali chuť na cigaretu alebo nezdravé jedlo, miesto toho dostali za úlohu 3 minúty hrať Tetris. Dáta následne ukázali, že nahradenie zlozvyku chvíľkou Tetrisu oslabilo pocit závislosti u subjektov o neuveriteľných 56 až 70 %.
(zdroj)
8. Pomáhajú vám so súhrou zraku a motoriky
Pojem „hand-eye coordination“ ste v spojení s pozitívnymi účinkami hrania hier už možno postrehli. V skratke ide o automatickú súhru zrakových vnemov a následného fyzického konania v reakcii na tieto vnemy. Za monitorom sa motorické prejavy ukazujú len v rukách, no aj tie sú veľmi užitočné v reálnom živote.
Existujú celkom známe štúdie, ktoré odkazujú na účinok hrania hier na chirurgov. Tí vďaka vytrénovanej „hand-eye coordination“ z virtuálneho sveta robia o 37 % menej omylov pri operáciách ako tí chirurgovia, ktorí hrajú hry menej ako 3 hodiny týždenne. Taktiež sú o 27 % rýchlejší.
„Používam rovnaké zručnosti súhry očí a motoriky pri hrách ako pri operáciách,“
hovorí Dr. James Rosser.
(zdroj)
9. Môžu vás naučiť cudziu reč
Ak ste vyrastali na hrách, ešte lepšie na online hrách, pravdepodobne mi dáte za pravdu ak poviem, že ste sa z nich naučili anglicky pomaly viac ako v škole.
Tím vedcov z Padovskej univezity v Taliansku dokázal fascinujúce výsledky hrania hier na jazyk. Deti, ktoré po dobu 12 hodín hrali hry, sa zlepšili v schopnostiach čítania textu rovnako, ako keby boli vyše roka vystavované štandardným metódam učenia sa v škole.
Podobné štúdie dokázali, že hry zlepšujú naše schopnosti počúvať reč v cudzom jazyku. To má za následok rýchle rozširovanie slovnej zásoby. Výskumníci podotýkajú, že hry, v ktorých musí hráč nielen čítať, ale aj počúvať, a pri online hrách aj písať či rozprávať, majú neuveriteľný efekt na zlepšovanie sa v cudzom jazyku. Hry vám navyše prinášajú možnosť porozprávať sa s ľuďmi, ktorých materinský jazyk je trebárs angličtina – bez toho, aby ste museli odcestovať do anglicky hovoriacej krajiny či zháňať drahého lektora.
(zdroj)
10. Hry vás motivujú byť lepšími verziami seba samých
Hry podľa tejto štúdie pomáhajú hráčom „zamerať svoju pozornosť efektívne a efektívne vyfiltrovať irelevantné informácie.“ Ak mi dovolíte, skrátil by som to a povedal by som, že hry nás učia vidieť to, čo je naozaj dôležité. Okrem toho, že videohry podľa psychológov rozvíjajú vnútornú motiváciu človeka, nás učia, že sa nesmieme nikdy prestať zlepšovať. A to má ohromne pozitívne účinky v hrách aj mimo nich.
Fantastická súhra pozitívnych účinkov hier a toho, ako tieto účinky zlepšujú naše životy a dávajú nám energiu, aby sme sa na oplátku opäť zlepšili v hrách i bežnom živote je najhlavnejší dôvod, prečo veríme, že hry sú pre nás naozaj dobré.
(zdroj)
Ako ste mohli čítať v úvode, tento článok vznikol v spolupráci s MADMONQ. Ide o výživový doplnok (nielen) pre gamerov, ktorý ešte umocňuje pozitívne účinky hrania hier. Popri tom tiež prináša ďalšie benefity pre telo aj myseľ, ktoré sa vám zídu aj v bežnom živote.
Pre viac informácií kliknite sem.
Ak vám niekto v budúcnosti povie, že by ste mali prestať hrať hry, pokojne im predstavte ktorýkoľvek z vyššie uvedených 10 argumentov alebo im rovno pošlite tento článok. Pod každým bodom nájdete odkaz na štúdiu či vedecký článok, ktorý tvrdenia v tomto zozname obhajuje.
Zdroj: mentalfloss.com, gamedesigning.org, sciencealert.com, raisesmartkid.com