Pád až na dno: Firefox desivo zaniká, kričia štatistiky. Ako dokáže stále poraziť Google Chrome?

Nenechajte si ujsť

Internetový prehliadač Mozilla Firefox už roky stráca milióny používateľov

Ešte v máji organizácia Mozilla oznámila skorý príchod dôležitých funkčných noviniek do svojho internetového prehliadača Firefox. Vertikálne karty webstránok, použitie umelej inteligencie, nový systém správy profilov, aby boli lepšie oddelené súkromné životy používateľov od tých pracovných, jednoduchý export fotografií s textom do textových PDF… To sú pozitívne zmeny, ktoré zaujímajú laikov aj odborníkov. To však zjavne nestačilo.

Organizácia Mozilla sa prezentuje ako technologická spoločnosť, ktorá nie je normálna. Toto tvrdenia opiera o svoje hodnoty, ktoré pred finančným prospechom uprednostňujú bezpečnosť a súkromie používateľov.

Tomu zodpovedá aj softvérová ponuka organizácie: prehliadač Firefox pre všetky druhy mobilov a počítačov, špeciálny Firefox Focus pre ultra-bezpečné prehliadanie internetu, ďalej centrum správ Pocket, nástroje na ochranu online súkromia Relay, Mozilla VPN a Monitor či detektor falošných recenzií Fakespot.

Práve špecializovaný prehliadač Firefox Focus je silným argumentom, prečo vytrvať pri produktoch od Mozilly. Prehliadač sústredený na ochranu osobných údajov a bezpečnosť prehliadania. Tým, že aktívne blokuje sledovacie skripty, reklamy a ďalšie moderné súčasti webových stránok, umožňuje ich rýchlejšie načítavanie a následne ľahké vymazanie celej histórie.

Evolúcia loga Firefoxu v priebehu rokov
Evolúcia loga Firefoxu v priebehu rokov (foto: Mozilla)

Firefox upadá, to je fakt

Lenže dobrý nábeh na dosiahnutie dominancie na trhu s internetovými prehliadačmi je minulosťou. Novinky avizované v máji napriek aktualizáciám prehliadača k ľuďom neprišli, hoci konkurencia ich má, a najnovšie správy hovoria o tom, že prehliadač postupne zaniká.

Firefox má používať tak málo ľudí, že vskutku stráca relevanciu. V skutočnosti to ale môže byť iba vinou príliš letmého pohľadu na čísla.

Najpoužívanejšie internetové prehliadače 2024

V súčasnosti sú najviac používanými internetovými prehliadačmi Chrome (~ 48 %), Safari (~ 34 %) a Edge (~ 9 %). Nasleduje Firefox s niečo vyše 2 percentami a Samsung Internet, Internet Explorer, Opera či Amazon Silk, všetky s menej ako jednopercentným podielom. Všetky tieto dáta vyplývajú zo štatistiky analytics.usa.gov, ktorá analyzuje návštevnosť vládnych webstránok za posledných 30 dní.

Podľa StatCounter sú rozdiely ešte dramatickejšie: Chrome používa až 65 percent používateľov, Safari necelých 18 percent, Edge 5,23 percenta a Firefox 2,74 percenta.

Dominanciu medzi internetovými prehliadačmi dnes majú Chrome, Safari a Edge (foto: Denny Muller @unsplash.com)
Dominanciu medzi internetovými prehliadačmi dnes majú Chrome, Safari a Edge (foto: Denny Muller @unsplash.com)

Stále Firefox používajú milióny a milióny ľudí

Trhový podiel zodpovedajúci dvom či trom percentám vyzerá byť ako nepodstatný, irelevantný. Keď si však uvedomíme, že v júni 2024 bolo na svete 5,44 miliardy používateľov, tých 2,74 percenta zodpovedá takmer 150 miliónom používateľov.

A to rozhodne nie je zanedbateľné číslo. Podľa samotnej Mozilly používalo prehliadač Firefox v júli 2024 takmer 175 miliónov používateľov.

Počet používateľov Firefoxu od roku 2019 klesá, vrchol bol 252 miliónov v marci 2019 (foto: Mozilla)
Počet používateľov Firefoxu od roku 2019 klesá, vrchol bol 252 miliónov v marci 2019 (foto: Mozilla)

Uvedené trhové podiely však možno interpretovať aj inak. Prehliadače Chrome, Edge či Opera používajú rovnaký základ – Chromium. Svojím spôsobom by sme teda mohli tvrdiť, že napriek svojej dizajnovej rozdielnosti sú v skutočnosti jedným a tým istým prehliadačom.

Mozilla Firefox sa od nich odlišuje odlišným vzhľadom, ale aj základom. Kuriozita: Na rozdiel od Chromium dokáže Firefox lepšie pracovať s výkonom a pamäťou zariadenia. Nasvedčuje tomu nedávno medializovaná správa o žene, ktorá mala naraz otvorených 7470 kariet.

Dnes môžeme konštatovať, že prehliadač Firefox postupne zaniká, avšak samotný zánik je v skutočnosti v nedohľadne. Zaniká v ponuke ostatných prehliadačov, ktorým sa darí predovšetkým vďaka mocenským pozíciám ich vydavateľov.

Nemali by sme však nad ním lámať palicu, pretože stále existuje šanca, že sa spotrebiteľské správanie zmení a Firefox napokon začne získavať ľudí na svoju stranu.  Má na to všetky predpoklady a významným z nich je zmieňovaný prehliadač Firefox Focus.

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -