Kinematografický zážitok aký môže ponúknuť jedine Wes Anderson! | Psí ostrov RECENZIA

Psí ostrov RECENZIA

Áno, sú tu psy a áno, je to animované. Ale prosím vás, neberte na tento film svoje dieťa. Toto nie je detský film ani rodinný. Toto je totiž ďalšie dielo Wesa Andersona, ktorý momentálne patrí k špičke dnešných režisérov. Presne tak, Wes Anderson má nový film, no a síce má v sebe všetko čo by ste od neho čakali, musím povedať, že tentokrát sa prekonáva aj on sám. Isle of Dogs (Psí ostrov) je totižto jeho ďalší kinematografický zážitok, ktorý si žiaden milovník filmov nesmie nechať újsť.

Tentoraz tu teda máme jeden z najoriginálnejších príbehov za pomerne dlhý čas. Japonsko sa kvôli psej chrípke rozhodne vyhodiť všetkých štvornohých miláčikov na vlastný ostrov, kde vyhadzujú odpad. Po nejakom čase sa však na tento ostrov dostane malý chlapec, ktorý si tam prišiel vziať svojho psíka naspäť. Narazí na tlupu kamarátskych psov, ktorí sa mu aj napriek situácii rozhodnú pomôcť s hľadaním. A tak sa začína dobrodružstvo, ktoré preskúma tento zaujímavý vzťah medzi človekom a psom.

Charakteristická animácia umocňuje silný umelecký filmový zážitok
Charakteristická animácia umocňuje silný umelecký filmový zážitok; Zdroj: thespinoff.co.nz

Animácia, ktorá vás zhypnotizuje

Ak ste teda videli hocijaký obrázok z filmu alebo nejakú ukážku, asi vás rovno udrel špecifický štýl filmu. Postavičky majú naozaj charakteristický dizajn, ktorý vo vás určite na prvýkrát nevyvolá pocit zábavy ani rodinnej pohody. Mali ste to tak? Dobre, pretože presne tento pocit dostanete z celkového prevedenia filmu.  Od prvého mixu zvuku až po strih sekvencií a následne pohybu kamery. Všetky elementy sú tu jednoducho špecifické a práve to robí z tohto diela absolútne jedinečný filmový zážitok, aký prichádza málokedy.

Z každého jedného záberu jednoducho sála nádych špeciálnosti. Z každého pohybu postavy alebo jednoducho zvuku čo vyrobí, vyžaruje pocit prepracovanosti a hodnoty. Každá sekunda v tomto filme ma jednoducho zhypnotizovala. Úprimne milujem animované filmy a som hrozne rád, ak sa tento štýl využíva na naozaj hodnotné diela. Nuž, Isle of Dogs nepochybne medzi tieto diela patrí a možno im aj kraľuje.

Aj napriek úžasnej animácii musíte dávať pozor na scenár, ktorý je opäť veľmi ťažký
Aj napriek úžasnej animácii musíte dávať pozor na scenár, ktorý je opäť veľmi ťažký; Zdroj: independent.co.uk

Silný scenár

Je až neuveriteľné, koľko skvelých myšlienok sa v tomto filme objavilo. No a pozor. Síce chcete sledovať tú krásnu animáciu a vyžívať sa v nej, hneď pod ňou vám v titulkoch beží naozaj ťažký scenár, na ktorý sa treba veľmi sústrediť (i keď to bude pre niekoho možno veľmi ťažké). Metafory sa tu ukazujú v hovorenom slove ale aj na animovanom obraze. O emóciách to platí rovnako a o humore ani nevravím. Treba dodať, že toto je nepochybne zatiaľ najvtipnejší film Wesa Andersona, ale treba mu porozumieť. Andersonove filmy sú aspoň pre mňa jediné, ktoré má vedia s humorom vždy skvelo pobaviť, ale rovnako aj zosmutnieť.

Postavy si tu zamilujete od prvej sekundy. Po videní traileru som mal až strašidelný pocit zo všetkých psích postáv, no keď začal film, po pár minútach už som si chcel adoptovať každého jedného chlpáča na plátne. Rovnako to budú mať aj milovníci Japonska, keďže to tu bolo tiež neuveriteľne detailne a nádherne vyzobrazené. Hudobná stránka od Alexanda Desplata už iba vyráža dych a do kina by som vás poslal už len kvôli nej samotnej. Perfektné herecké obsadenie vraví repliky s vážnosťou v mysli a humorom na perách a scenáru tak vdychujú hodnotnú dušu. Najviac v pamäti mi určite ostali Bryan Cranston, Edward Norton a Jeff Goldblum, ktorí podávajú najviac charizmatické výkony.

Wes Anderson prináša do animovaného sveta ďalší klenot
Wes Anderson prináša do animovaného sveta ďalší klenot; Zdroj: npr.org

Umelec v akcii

Tento film je jednoducho dielom umelca. Úprimne, jedinú kritiku čo o filme mám sa bojím povedať, keďže mi to príde, že si nezaslúžim hodnotiť takéto dielo. Jednu nevyrovnanosť som však mal. A to s pár postavami a finálnym vyvrcholením, ktoré mi prišlo trošičku moc premotané.

Inak však už nemám čo viac povedať. Tento film nedám von z hlavy ešte hojnú chvíľu. Wes Anderson je filmový maliar a majstrovský rozprávač. Spôsob akým je celý film vyzobrazený, napísaný a naanimovaný… nuž, pri každom spomenutí na hocijakú scénu mám husiu kožu. Garantujem vám neopakovateľný kino zážitok, ktorému síce chýba niečo málo k perfektnosti, no ja sám netuším čo. Bez akýchkoľvek okolkov, ak ste filmoví fanúšikovia, rýchlo šprintujte do kina a nenechajte si tento film prekĺznuť medzi prstami. Puto medzi človekom a psom totižto ešte nikdy nebolo silnejšie. 9/10

PS: Naozaj prosím všetkých rodičov aby sem svoje ratolesti nebrali. Toto nie je film pre deti ani pre celú rodinu.

Súhlasíte s mojou recenziou? Máte radi filmy Wesa Andersona? Napíšte nám do komentárov.