Zrodila sa budúca kultová klasika? | Psycho Goreman RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

Psycho Goreman RECENZIA

Psycho Goreman RECENZIA – Z temných zákutí obskúrnej kinematografie s cieľovou skupinou, ktorá nepresahuje 100 divákov, sa vynorilo veľmi príjemné prekvapenie s príslušným názvom. Psycho Goreman je novým filmom režiséra Stevena Konstanskiho, ktorý sa tvorbe podobných snímok venuje už dlhšiu dobu (The Void, Leprechaun Returns). Táto trúfalá čierna komédia je aj napriek opäť skromnému rozpočtu Konstanskiho najambicióznejším projektom.

V hlavných rolách sa predstavili Nita-Josee Hanna, Owen Myre a Matthew Ninaber. Psycho Goreman mal kvôli koronavírusu problematickú distribúciu. Prví diváci mohli toto nevkusné umelecké dielo vidieť na filmovom festivale Monster Fest. Film následne putoval na streamovacie služby Shudder a Amazon Prime Video, kde sa teší úspechu. Od svojej premiéry si vybudoval skupinu fanúšikov, ktorá sa každým dňom zväčšuje. Zrodila sa budúca kultová klasika?

Psycho Goreman RECENZIA
Zdroj: siff.net

„Budem sa kúpať vo vašej krvi!“

V dávnych časoch, kedy vesmír iba nadobúdal podobu v akej ho poznáme dnes, sa zrodilo ultimátne zlo. Bytosť poháňaná nenávisťou a túžbou zničiť všetko dobré a spravodlivé. V moment najväčšieho zúfalstva, kedy bolo všetko živé na pokraji zániku, uzatvorili najmocnejšie tvory vesmíru alianciu. Spoločnými silami túto hrôzostrašnú bytosť porazili a naveky uväznili na planéte, ktorá dostala o niekoľko tisíc rokov meno Zem.

Avšak pravé zlo sa nedá uväzniť naveky. Najmocnejšie bytosti vesmíru nemysleli na súrodencov Mimi (Nita-Josee Hanna) a Luka (Owen Myre), ktorí nešťastnou náhodou „Arcivojvodu nočných môr“ vypustia. Jeho cesta za zničením galaxie sa môže začať! Alebo aj nie. Mimi totižto drží vo svojich rukách magický kryštál, ktorý dáva monštru jeho silu. S kryštálom v rukách musí plniť jej každé prianie. Pochabé deti začnú tým, že dajú zlu chytľavé meno – Psycho Goreman… alebo PG skrátene.

Psycho Goreman RECENZIA
Zdroj: deadline.com

Drzé, vtipné a originálne

Vo svete divákov, ktorí sú očarení audiovizuálnou estetikou populárnych filmov z 80. rokov, vznikol film, ktorí fanúšikovia projektov ako napríklad Stranger Things asi neocenia. Psycho Goreman je geniálnym zvratom na rodinné sci-fi a fantasy dobrodružstvá, ktoré v Hollywoode vznikali v 80. a 90. rokoch. Z traileru sa môže javiť, že pôjde o podobný projekt, akým bol fanúšikmi obľúbený Kung Fury (2015), no to nie je úplne pravda.

Psycho Goreman je na rozdiel od niečoho ako Kung Fury plnohodnotným filmom s podľa možností zmysluplným príbehom a zábavnými postavami. Svojím štýlom a nízko-rozpočtovým šarmom mi viackrát pripomenul film Turbo Kid (2015). Premisa Psycho Goremana je veľmi zábavná. Malé deti, ktoré kontrolujú intergalaktické monštrum. Zasadiť extrémne vážnu a zlovestnú postavu do každodenných, všedných situácií a dať ju do kontrastu s bláznivými deťmi bol výborný nápad. Tvorcovia využili potenciál tohto konceptu naplno.

Avšak nedajte sa oklamať. Aj napriek inšpirácii v rodinných filmoch ide predsa o film s názvom „Psycho Goreman„. Takže áno, dočkáte sa poriadnej dávky brutality a v niektorých momentoch skutočne trúfalého čierneho humoru. Vytrhávajú sa tu hlavy, zabíjajú deti a lámu krucifixy. Hlavná detská hrdinka Mimi nie je žiadnou archetypálnou hrdinkou so zlatým srdcom, ale samoľúbou a excentrickou potvorou, ktorá šikanuje svojho staršieho brata.

Psycho Goreman RECENZIA
Zdroj: scontent.ccdn.cloud

Vytvorené s láskou

Najväčším plusom tohto filmu sú kostýmy, masky a veľmi pôsobivé praktické efekty. V tomto ohľade je Psycho Goreman špičkou medzi podobnými projektami. Jednotlivé nadprirodzené postavy majú neuveriteľne kreatívny dizajn. Miniatúry vesmírnych miest sú remeselne precízne vytvorené a aj keď nevyzerajú úplne reálne, fungujú v celkovej štylizácii snímky, pri ktorej plesajú srdcia milovníkov praktických efektov.

Psycho Goreman má navyše nečakane premyslenú mytológiu a pravidlá fiktívneho sveta z ktorého je cítiť, že tvorcovia vymysleli ešte viac, ako v príbehu reálne vidíme. Ide o plnohodnotne vytvorený svet a zaujímavé koncepty, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani Marvel. Nie je to nezmysel, do ktorého by podobné filmy veľmi ľahko skĺzli. Tvorcovia si na histórii svojho fiktívneho sveta dali záležať aj napriek tomu, že pri priamočiarosti zábavnej premisy, ktorá by fungovala aj bez toho, ani nemuseli. A to sa cení! Práve detaily ako sú tieto dotvárajú zapamätateľný a výnimočný film.

Avšak Psycho Goreman nie je filmom pre každého. Je to veľmi divný film pre pomerne malú skupinu ľudí, čo ho robí kultovým. Aj keď je príbeh pomerne ľahko uchopiteľný, celková štylizácia, brutalita a nízky rozpočet bežného diváka odradia. Osobne mi hlavná hrdinka Mimi nevadila, ale jej postava je vo filme tak extrémna, že ju môžu niektorí diváci vnímať ako otravnú. Taktiež herci občas prehrávajú a nie všetky vtipy fungujú, ale to sa dá v takomto filme čakať.

Psycho Goreman RECENZIA
Zdroj: premiumkino.de

Psycho Goreman RECENZIA – Zhrnutie

Psycho Goreman je nevkusne vkusnou kultovou lahôdkou. Rozkošná pocta 80. a 90. rokov, ktorá nefunguje len ako lenivý dávkovač nostalgie, ale plnohodnotný film. Pôsobivé praktické efekty, prepracovaná mytológia fiktívneho sveta a scény, pri ktorých som plakal od smiechu. Avšak humor je subjektívna vec, rovnako ako vkus a pri filme ako Psycho Goreman to platí trojnásobne. Takže ak chcete vidieť, ako začne intergalaktické monštrum spochybňovať svoju sexuálnu orientáciu, alebo ako si vyrobí meč z kostí a orgánov svojho protivníka, smelo do toho! 8/10.