Zachránila nová Disney hrdinka svoju krajinu pred pradávnym zlom? | Raya a posledný drak RECENZIA

Ondrej Kačkoš
Ondrej Kačkoš
Volám sa Ondrej, mám 23 rokov a na vysokej škole študujem marketingovú komunikáciu. Filmy, seriály a knihy ma sprevádzajú mojim životom odmalička. Keď netrávim čas v škole, s kamarátmi alebo s rodinou, určite ma nájdete pri pozeraní filmov.

Raya a posledný drak RECENZIA – Nová Disney rozprávka je vonku. Aj napriek nepriaznivej situácii štúdio Disney naďalej tvorí nové filmy, či už hrané, alebo kreslené. Najnovším dielom v ich zbierke je animovaná rozprávka Raya a posledný drak. Rozprávka, ktorá bola mierená hlavne pre detské publikum, však svojou myšlienkou dokáže zaujať aj dospelé obecenstvo.

Príbeh filmu sa odohráva vo fiktívnej krajine Kumandra. V nej číhalo zlo, ktoré menilo ľudí na kameň. Zlu sa však postavili odvážne draky a zahnali ho. Draky však zmizli s ním. O 500 rokov na to sa počas života Raye, hlavnej hrdinky, starobylé zlo opäť prebudí. Tá je nútená pre záchranu piatich národov nájsť posledného draka, ktorý by mal krajinu a ľudí v nej zachrániť.

Raya a posledný drak recenzia

Raya a posledný drak RECENZIA

Hlavnou postavou filmu je už niekoľkokrát spomínaná dievčina Raya. Tá bola dcérou náčelníka, vďaka čomu ju vieme zaradiť do skupiny „Disney princezien„.  Do tejto skupiny patria napríklad Disney postavy ako Snehulienka, Popoluška, Rapunzel alebo Elza. Rayu nadabovala herečka Kelly Marie Tran (Star Wars: Poslední Jediovia, Star Wars: Vzostup Skywalkera).

Ďalej sme sa stretli s hlasmi hercov ako Awkwafina (Jumanji: Ďalší level), ktorá nadabovala posledného draka Sisu, Benedict Wong (Doctor Strange), ktorý nadaboval bojovníka Tonga, alebo Gemma Chan (Captain Marvel), ktorá nadabovala Namaari. Väčšina hercov bola ázijského pôvodu, pretože aj samotná rozprávka bola inšpirovaná mytológiou juhoázijských krajín.

Raya a posledný drak recenzia

Vizuálne pekný príbeh doplnení veľkým množstvom akcie

Filmu sa určite nedá vizuálna stránka vytknúť. Postavy a fiktívna krajina Kumandra vyzerajú úžasne, pričom krajina je podobne ako celá rozprávka inšpirovaná výzorom krajín juhovýchodnej Ázie. Deťom sa určite aj vďaka tomu bude páčiť. Čo mňa ale osobne zaujalo a čo podľa mňa zaujme aj rodičov, ktorí si pozrú túto rozprávku so svojimi ratolesťami, bola myšlienka filmu.

Myšlienka dôverovania si navzájom nám bola podsúvaná počas celého filmu a rozprávka vďaka tomu poukázala na problém, ktorý je v ľudskej populácií čím ďalej, tým viac rozšírený – nedostatok dôvery. Tieto aspekty filmu boli zvládnuté dobre, no jemným problémom bol samotný dej. Po pozretí prvých pár minút ste už akosi tušili alebo až vedeli, ako sa film skončí.

Raya a posledný drak recenzia

Žáner rozprávka je síce o jednoduchosti, no bolo by fajn, ak by rozprávky neboli priehľadné. Ak totižto vieme, ako film skončí, veľakrát ho nedopozeráme až do konca. V tomto filme nás našťastie udržal pred obrazovkami nádherný vizuál a milé postavy. Čo sa ich týka, tie boli fajn a detské publikum si ich obľúbi, pričom drak Sisu sa pre mnohých stane určite novým obľúbeným drakom.

Na čom mohli ale scenáristi viac popracovať bola hlavná postava. Raya si síce ukradla pre seba väčšinu akčných scén, ktorých v tomto filme bolo pomerne dosť a boli naozaj dobré, no o nej samej veľa nevieme. Vo filme bolo priveľa aspektov – krajina, zvieratá, história, jednotlivé národy, postavy –  a keďže bolo potrebné dať priestor každému aspektu, Raya a jej osobnosť išli mierne bokom.

Raya a posledný drak recenzia

Muzikál? Tentokrát nie

Čo bolo prekvapením a prečo som po dopozeraní filmu zisťoval, či ide naozaj o Disney rozprávku, bolo to, že film nebol muzikál. Disneyho rozprávky sú totižto svojim ikonickými piesňami známe. Tentokrát sme sa toho ale nedočkali. Osobne mi to však vôbec nevadilo. A bolo by to asi aj divné, keby si Raya popri bojovaní ešte musela nájsť čas aj na odspievanie jednej či dvoch piesní.

Hudba v pozadí filmu ale bola a pre tento film ju zložil skladateľ James Newton Howard. Hudba príjemne dopĺňala to, čo sa dialo vo filme a dávala rozprávke ešte väčšie emócie. Vo filme bola ale aj pieseň Gabay od filipínskej speváčky KZ Tandingan. Jej anglická verzia sa volá Lead the Way a ide o prvú pieseň vo filipínskom jazyku, ktorá sa ocitla v Disney filme.

Raya a posledný drak recenzia

Raya a posledný drak RECENZIA – Zhrnutie

Aj keď film nedominuje nejakým zapamätateľným momentom, ktorým by sa rozprávka odlišovala od iných projektov rovnakého žánru, vôbec to nevadí a dovolím si dokonca tvrdiť, že Raya a posledný drak patrí k tým lepším animákom posledných rokov. Film mal pár nedostatkov, medzi ktoré môžeme radiť napríklad pomerne priehľadný dej alebo malý rozvoj osobnosti hlavnej predstaviteľky.

Na druhú stranu, film je z vizuálneho a hudobného hľadiska pastvou pre oči a uši, vďaka čomu sa pri filme nenudíte. Veľkým plusom je aj dobre zvládnuté nadabovanie postáv, za čo patrí vďaka hercom, ktorí im prepožičali svoje hlasy. K tomu všetkému ešte treba pripočítať aj peknú myšlienku, ktorá z filmu plynie. Film si podľa mňa zaslúži hodnotenie 8,5/10.