Ohromila nás virtuálna realita OASIS, ktorá je plná odkazov na popkultúru, alebo to Steven Spielberg už nemá v sebe? | Ready Player One RECENZIA

Pojem popkultúra je novodobý fenomén, ktorý sa objavuje všade okolo nás. Verte tomu, alebo nie, ale práve populárna kultúra tvorí drtivú väčšinu zábavného priemyslu. Nech už ide o filmy, knihy či hudbu, zásadne ovplyvňuje takmer každé médium. Od našich prvých spomienok až po podvedomé nasávanie informácií, popkultúra sa takým či onakým spôsobom vsiakla do každého z nás. Tento fakt fenomenálnym spôsobom využil spisovateľ Ernest Cline popri písaní svojej debutovej novely Ready Player One: Hra sa začína. Dnes sa o to isté pokúsil aj režisér Steven Spielberg, ktorý knižný príbeh pretvoril do podoby filmu. Uspel, alebo ide o zlý pokus zneužitia pocitu nostalgie?

Ready Player One nový trailer
Zdroj: legionofleia.com

Ready Player One RECENZIA

Príbeh sa odohráva v meste Columbus, Ohio, v roku 2045. Svet trpí nadmernou populáciou, znečistením a je na tom už tak zle, že by sa dal opísať ako dystopia. Wade Watts (Tye Sheridan) žije vo Vežiach – chudobnej časti mesta, kde sa tlačí veľa obyvateľov na malej rozlohe. Film nezachádza do detailov udalostí, ktoré civilizáciu zrazili na kolená, nie je však natoľko prehnaná, aby sme ju nemohli považovať za možnú budúcnosť. Väčšina ľudí vedie život, ktorému chcú utiecť. Našťastie tu však taká možnosť existuje. Ľudia sa pomocou VR pripájajú do OASIS, virtuálneho sveta, v ktorom je možné všetko. Každý filmár by s podobným prospektom vedel „vyčarovať“ niečo iné. Len málokto by sa toho však chytil tak skvelo, ako režisér Steven Spielberg.

Svet OASIS, ktorý nám Spielberg predstaví na plátne, je vizuálnym pôžitkom. Jednoznačne je počítačovo generovaný takým štýlom, aby nekopíroval realitu, ale vytváral si svoju vlastnú. To podporuje fakt, že ide o herný virtuálny svet. Skvelo navrhnutý vizuálny štýl má neobmedzené možnosti, no aj napriek tomu nepôsobí ako veľmi drahý animák. Akcia funguje verne.

ready player one recenzia
Zdroj. gamereactor.eu

Odkazy na popkultúru

Film je plný obrovského množstva referencií na populárnu kultúru od sedemdesiatych rokov až po dnešok. Niektoré sú vcelku nápadné a dokonca sa stali súčasťou marketingu Ready Player One, ako napríklad klasické auto DeLorean či Železný obor (Iron Giant), ktorý vo finálnej bojovej scéne vystupuje vcelku prominentne. Niektoré odkazy sú však tak nenápadné, že ich môžete vynechať aj vďaka žmurknutiu oka. Práve preto si už teraz viem predstaviť množstvo fanúšikov, ktorí si kúpia DVD filmu len kvôli tomu, aby našli čo najviac „easter eggs,“ scénu za scénou.

Trailer nám predstavil napríklad auto DeLorean z filmu Návrat do budúcnosti; Zdroj: mafab.hu

Veľké množstvo odkazov na popkultúru možno považovať za najhlavnejšiu časť vonkajšej formy filmu. Vzrušenie, ktoré ako divák zažívate pri „skenovaní“ plátna a hľadaní referencií, je zvláštne uspokojivé. Keď však na kraji záberu niečo objavíte a ste si istí, že takmer nikto iný v sále si to nevšimol, zmocní sa vás skvelý pocit. Menej skúsený režisér by sa s tým možno nevedel úplne vysporiadať. Spielberg trafil rovnováhu medzi honbou za easter eggs, no nezabudol sa v správny čas opäť zamerať na centrálny vzťah hlavných postáv. To filmu a obzvlášť príbehu poskytuje dôležité prepojenie s realitou, bez ktorého by dej nefungoval.

ready player one recenzia
Zdroj. mixedsign.com

Honba za ultimátnym easter eggom

Jedinú trakciu v príbehu ponúka veľkolepá súťaž, ktorú pred svojou smrťou oznámil James Halliday (Mark Rylance), tvorca OASIS. Kto vyhrá, stane sa jeho nasledovníkom. Niekde vo virtuálnom svete boli ukryté tri kľúče – prvý, kto ich nájde a splní úlohy, ktoré k ním vedú, zdedí nepredstaviteľne obrovský majetok Hallidaya a získa kontrolu nad OASIS. V dobe, keď sa odohráva Ready Player One, táto súťaž trvá už päť rokov – no zatiaľ nikto nezískal ani prvý kľúč. Niektorí ľudia to už vzdali, no Wade a jeho priatelia Aech (Lena Waithe), Art3mis (Olivia Cooke), Daito (Win Morisaki) a Shoto (Philip Zhao) hľadajú ďalej.

Jeden z ďalších, ktorí hľadajú ďalej, je Nolan Sorrento (Ben Mendelsohn), mrzký šéf konkurenčnej softvérovej spoločnosti IOI. Sorrento ide proti vôli Hallidaya a celú súťaž chce vyhrať len kvôli peniazom, zatiaľ čo Wade má jeden jediný cieľ – zaistiť, že jeho milovaný OASIS nedostane do rúk nesprávny človek.

ready player one recenzia

Skutočne virtuálny svet

OASIS je vo svete filmu Ready Player One tak dôležitý, že je priamo prepojený so svetovou ekonomikou. Ľudia si v ňom môžu nájsť prácu, pričom herné kredity nie sú o nič menej, ako skutočné peniaze. Naopak to však aj pre mnohých ľudí znamená nebezpečenstvo. Ak sa v OASIS zadĺžite, firma IOI vám pokojne môže vziať skutočný majetok a prinútiť vás otročiť prácou vo virtuálnom svete.

V tomto bode už nejde len o farebný akčný film, pri ktorom sa môžete perfektne uvoľniť – aj keď práve to je. Príbeh po celý čas skúma hlbšie myšlienky, nad ktorými polemizujeme už v dnešnej dobe. Ready Player One nám ukazuje, ako by mohol vyzerať svet budúcnosti, ak nebudeme opatrní a pred skutočnosťou začneme uprednostňovať virtuálnu realitu. Naopak nám však predstaví aj postavy ako samotný Wade, na ktorých vonku nič nečaká a OASIS pre nich predstavuje jediné miesto, kde môžu byť sami sebou. Kadiaľ však vedie správna, vyvážená cesta medzi eskapismom a bezcieľnym životom?

ready player one recenzia
Zdroj: cinematopgraphe.it

Nedostatky príbehu ako takého

V skratke, Spielberg sa filmom Ready Player One opäť raz predviedol. Prepojenie virtuálneho sveta s tým skutočným je skvelé a nabáda hlbší zmysel. Popri tom však snímka pôsobí ľahko a vtipne, pričom humor je častokrát založený na samotných odkazoch na popkultúru. Dialóg funguje aj bez toho, aby ste akékoľvek easter eggs spoznali – v rozhovoroch ich je však rozosiata hromada a ak si niektoré všimnete, je to naozaj skvelý pocit. Čo tomu však chýbalo?

Osobne nemám problém s tým, že väčšinu času bol film ľahký a vtipný – práve naopak. V takom prípade je však omnoho ťažšie pre filmárov vytvoriť skutočné emócie. A tie mi práve chýbali. Milostný vzťah medzi Wadeom/Parzivalom a Samanthou/Art3mis bol v teórií nádherný a pôsobil ako perfektný príklad toho, že láska nemá fyzické hranice. Zároveň však postavy neboli natoľko zohraté, aby bola ich láska pochopiteľná. To mi však až tak neprekážalo.

ready player one recenzia
Art3mis a Parsifal; Zdroj: krcrtv.com

Na filme Ready Player One mi najviac vadila absencia nebezpečenstva. Ben Mendelsohn nie je vôbec zlým hercom – jeho postave ako hlavnému záprákovi však chýbala duša. Jediné, čo sme o ňom vedeli je, že je zlý. To ešte tak nevadí, nemusí byť každý záporák tak komplexný, ako Darth Vader. Film však postupom času postavu Sorrenta zosmiešňuje a strápňuje, ukazuje ho ako slabého. Prečo by sme sa potom mali báť o životy hlavných hrdinov, keď ich chce zabiť postava, ktorá je slaboch? Problém je to ešte väčší kvôli tomu, že prakticky celá tretia tretina sa skladá z prekrytia auto-naháňačky v reálnom svete a Wadeom bojujúcim vo virtuálnom OASIS.

ready player one recenzia
Zdroj: pinterest.nz

Nech už pôsobí samotný záver filmu akokoľvek neohromujúco, vo všeobecnosti som si snímku neskutočne užil. Úžasné akčné scény, perfektný vizuálny dizajn, herci, nevnútené vtipy a hlbšie myšlienky, ktoré sa ukrývali za OASISReady Player One je jednoducho všetkým, čím sme si predstavovali. Kompletný celok, nádherne zabalený do skvelých efektov, náročných záberov a skvelej hudby Johna Williamsa a Alana Silvestriho.

5-minútový závod, kde sa hrdinovia v autách DeLorean a Monster Truck snažia ujsť pred King Kongom? Nenápadné priznanie, že dej sa inšpiroval snímkou Občan Kane? Dlhá sekvencia, počas ktorej na modernom plátne vstúpime do hotelu Overlook z filmu Osvietenie? Áno, to je len zlomok toho, na čo sa môžete tešiť. Ak ste teda niekto, kto si aspoň raz v živote zahral video hru, alebo si len chcete užiť perfektnú akčnú jazdu s hlbším zmyslom, počin vám môžem len odporučiť. Z mnohých dôvodov dostáva film Ready Player One: Hra sa začína hodnotenie 8/10.