Dámy a páni, pripútajte sa. Pristávame! | Sully (recenzia)

noho z Vás už asi premýšľalo nad tým, aké by to bolo byť účastníkom leteckej nehody. V posledných minútach by ste písali rodine, že ich milujete, alebo by ste sa modlili. Pokiaľ by však v kokpite lietadla sedel kapitán Chesley „Sully“ Sullenberger, nemajte dôvod na obavy. Tento človek pristál na rieke Hudson s lietadlom bez fungujúcich motorov, bez ujmy na zdraví pasažierov. Zázrak? Profesionalita? Pozrime sa na to.

Sully v podaní Toma Hanksa
Sully v podaní Toma Hanksa

Čo sa stalo na rieke Hudson v ten osudný deň?

Písal sa rok 2009, bol chladný, 15. január. Let US Airways Flight 1549 smeroval z New Yorkského letiska LaGuardia do Charlotte. Šlo o obyčajný štátny let. V lietadle bolo 155 pasažierov. V kokpite sedel Chesley „Sully“ Sulenberger a Jeffrey Skiles . Po vzlietnutí však po pár sekundách nastal radikálny problém. Lietadlo sa dostalo do stretu s kŕdeľom vtákov. Tie zničili oba motory, a katastrofa zázrak sa mohol začať. Kapitán Sullenberger zachoval chladnú hlavu. Chladnú, ako rieka do ktorej práve mieril. Bol moc nízko na to, aby to otočil späť na letisko LaGuardia, alebo akékoľvek iné. Jeho pristávacou dráhou bola rieka Hudson v New Yorku. Sully mal iba 208 sekúnd na to, aby zachránil 155 pasažierov. A to sa mu aj podarilo. Úspešne pristál, a stal sa z neho národný hrdina. No komisia to videla inak, a bola pripravená mu zničiť kariéru.

Pokiaľ sa čudujete, ako mohla byť 208 sekundová udalosť sfilmovaná do filmu s dĺžkou 98 minút, vysvetlím Vám to. Tento film neberte ako tie TV shows o leteckých nešťastiach. Drtivú väčšinu filmu strávime na pevnej zemi. Po tom, ako Sully pristane a je považovaný za hrdinu, komisia má za úlohu riešiť , či nemal pri pristávaní iné možnosti, a či neohrozil pasažierov. Pre zistenie pravdy sa musela urobiť kopa simulácii pristátia. Všetky zdroje hovorili jasne. Sully mal možnosť pristáť na dvoch letiskách, vôbec nemusel riskovať život 155 ľudí. Ľavý motor vraj stále vykazoval známky života. A tak si Sully sám nieje istý, či neurobil chybu. Aj keď všetkých zachránil, bola tu možnosť pri ktorej by nikoho neohrozil? To zistíte, keď sa pripútate do kinosály, a zažijete let svojho života.

Airbus A320-214
Airbus A320-214

Čím ešte je tento film taký výnimočný?

Okrem príbehu Sullyho, vidíme vo filme pohľad z viacerých strán. A to hlavne zo strán pasažierov. Snímok nám priblíži to, čo prežívali, pred odletom, počas tých 208 sekúnd so smrťou v očiach, no aj po pristátí na rieke Hudson. Budete sa cítiť, ako keby ste toho všetkého boli súčasťou. Budete cítiť chlad, no aj teplý pot. A to hlavne pri záberoch na lietadlo, alebo na jeho vnútro, miesto diania. Zimomriavky nebudú chýbať. A čim je teda tento film taký výnimočný, a čo ho oddeľuje od ostatných? Je natáčaný IMAX kamerou. Popravde, je to prvý film ktorý je celý natáčaný IMAX technikou. Nie len tie dychberúce zábery na lietadlo, ale aj obyčajné vypočúvanie Sullyho. Pokiaľ si teda tento film nepozriete v IMAX kine, prídete o veľa. Celý let je vo filme ukázaný hneď niekoľkokrát, z viacerých uhlov. Raz ho vidíme z vnútra, potom zas z vonku, a vždy z inej perspektívy. Kamera je teda zvládnutá na jednotku, z plátna oči proste nespustíte.

Sully hľadá v lietadle preživšich
Sully hľadá v lietadle preživších

Kto stvoril tento snímok, a kto sa nám v ňom ukáže?

Clint Eastwood. To je meno človeka, ktorý ma toto celé na svojom konte. Okrem toho, že ho poznáme hlavne z filmu Dobrý, zlý a škaredý, tak mu ide aj režírovanie. Jeho šálkom kávy sú hlavne drámy a životopisné filmy. Na režisérskom konte má napríklad film Americký Ostreľovač.  7 filmov ktoré robil za posledné desaťročie sú životopisné filmy založené na pravdivej udalosti. Tentokrát zobral jednoduchý príbeh, a dal mu druhý dych. Žiadnu oscarovku však nečakajte. A kto sa nám vo filme predstaví? V hlavnej roli kapitána Sullyho uvidíme šedivého Toma Hanksa. Jeho obsadenie ,ako inak, nebol vôbec krok vedľa. Učebnicovo zahral pilota, ktorý mal pri pristátí kamennú tvár celý čas. Tom snáď ani nežmurkol. Jeho emócie prichádzajú až vo fáze filmu, kde sa rieši budúcnosť Sullyho kariéry. Tam hrá unaveného a ustráchaného pilota, ktorý sa obáva toho, že mohol urobiť viac. Vo vedľajšej úlohe si zahral kopilota Jeffreyho Skilesa úžasný Aaron Eckhart. Ten dodáva Sullymu energiu, a podporuje ho v tom, že urobil to najlepšie čo mohol.

Sully a Jeff
Sully a Jeff

Ako by som film Sully zhodnotil celkovo?

Na film som do kinosály prišiel s vysokými očakávaniami. Predsa robotu Clinta Eastwooda podceniť nechcem. Zo sály som vychádzal s tým, že ma film ani neprekvapil, ani nesklamal. Jedno veľké plus dal filmu práve IMAX, mal som zimomriavky, a naozaj som si let užíval. Vo filme sa nachádza pár nepotrebných vtipov, no na jednom sa na konci z chuti zasmejete. Životopisné filmy bývajú spracované na jednotku, no príbeh môže dakedy sklamať. Tak tomu bolo aj pri Sullym. Miestami sa môžete nudiť, no stále na vás čaká ten dychberúci let. V akčnej časti letu mi však chýbal lepší soundtrack. Len si tak predstavte keby ho robil Zimmer, hneď by film mal väčšie grády. Koniec filmu bol úžasný, na druhú polovicu sa proste budete tešiť. Nezostáva mi nič iné, len filmu dať 7/10. A to hlavne kvôli IMAXu. Dúfam, že sa Vám náš let s REWIND airlines páčil, vidíme sa pri budúcej recenzii.