Stane sa z Jokera kriticky najúspešnejšia komiksovka všetkých čias?

Recenzie na film Joker naznačujú kritický úspech

Čím sú komiksové filmy populárnejšie, tým je to jasnejšie: môžu byť všelijaké. Naozaj farebné, akčné a zábavné, no tiež brutálne, temné a realistické. Dokonca tu sú aj filmy, ktoré majú to najlepšie (a najhoršie) z oboch strán. Naozaj si je z čoho vyberať, kvôli čomu je kvalita a snaha zo strany filmárov a štábu ešte dôležitejšia. Aj preto nás veľmi milo prekvapili prvé recenzie na film Joker.

Napríklad taký Owen Gleiberman z portálu Variety dal Jokerovi hodnotenie 5/5 hviezdičiek. Ten vo svojej recenzii chváli hlavne herecký výkon titulného Joaquina Phoenixa, ktorý stvárnil Arthura Flecka – skrachovaného komedianta, ktorého ťaží spoločnosť. Tu nám teda vznika zaujímavá otázka: Je šanca, že z Jokera sa stane kriticky najúspešnejší komiksový film všetkých čias?

Kritici a komiksovky

V januári roku 2009 sa boli fanúšikovia komiksových filmov šokovaní. V tomto roku bolo na Oscara za Najlepší film nominovaných 5 počinov, pričom hlavnú Cenu Akadémie si domov odniesol Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) režiséra Dannyho Boylea. Čo teda bolo zle? Nuž, medzi päticou nominovaných nebol film, ktorý len pár mesiacov predtým pobláznil celý svet: Temný rytier režiséra Christophera Nolana.

Samozrejme, tento legendárny film o Batmanovi si zaslúžil nejaké nominácie v technických odvetviach. Odovzdaný bol dokonca Oscar za Najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe pre Heatha Ledgera (Joker), ktorý po jeho smrti prebrala jeho rodina. Všetkým však prišlo zvláštne, že Akadémia nepovažovala Temného rytiera za jeden z najlepších filmov roku. Odpoveďou bola zmena 64-ročného pravidla – navýšenie maximálneho počtu nominovaných filmov na 10, aby sa už nikdy nestalo, že do kategórie sa nezmestil projekt, ktorý by si nomináciu zaslúžil.

Popularita komiksových filmov odvtedy raketovo stúpala. Dnes tieto príbehy nepochybne patria ku najpopulárnejším žánrom. Od „kauzy“ s Temným rytierom sa však toho na poli kritického úspechu veľa nezmenilo. Komiksovky síce začali byť extrémne obľúbené medzi divákmi a finančne úspešné v pokladniciach kín, no kritici sa od nich stále držia ďalej. To by však mohol konečne zmeniť Joker, ktorý má slovenskú premiéru 3. októbra.

film Joker
Zdroj: cbr.com

Zlatý lev

Okrem recenzií je ďalším náznakom kritického úspechu Jokera 76. ročník Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach. Na ňom mal film prvú verejnú premiéru. Za všetko hovorí fakt, že komiksovka na festivale obdržala 8-minútovú standing ovation (ľudia 8 minút stáli a tlieskali). No a aby to nestačilo, Joker chvíľu nato vyhral hlavnú cenu za najlepší film, Zlatého leva.

Stojí za zmienku, že Joker je prvá komiksovka, ktorá túto cenu obdržala. Aby ste pochopili kontext prestíže Zlatého leva, stačí, ak sa pozrieme na predchádzajúcich dvoch výhercov: Roma (Alfonso Cuarón) a Podoba vody (Guillermo del Toro). Oba filmy s kritickým úspechom pokračovali aj na Oscaroch, kde Roma premenila 10 nominácií na 3 výhry a Podoba vody premenila 13 nominácií na 4 výhry. No a súčasne to vyzerá tak, že Jokera čaká podobný osud…

joker na filmovom festivale v benátkach
Režisér Todd Phillips a herec Joaquin Phoenix; Zdroj: edition.cnn.com

Phoenix

Samozrejme, film by nemohol vzniknúť bez filmára, ktorý by dal dokopy víziu. Režisér Todd Phillips, ktorý sa so Scottom Silverom postaral o scenár, si určite zaslúži chválu. Nesmieme však v žiadnom prípade zabúdať na titulného Joaquina Phoenixa. Vynájsť sa v komplikovanej histórii ikonického komiksového charakteru bolo už tak veľkým orieškom pre filmárov, no všetky tieto poznatky dokonalo pochopiť, vstrebať a nakoniec aj zhmotniť pred kamerou – to musel dokázať už samotný herec.

Phoenix je známy aj tým, že svoje charaktery musí detailne preskúmať a pochopiť, dokonca sa s nimi z istej stránky stotožniť. Nedávno ponúkol rozhovor portálu ET Canada, v ktorom nám odhalil pohľad do jeho hlavy. Herec požadoval slobodu, aby mohol vytvoriť charakter, ktorý by bol neidentifikovateľný. Chcel, aby Jokera nevedel diagnostikovať dokonca ani psychiater, nieto filmový divák.

Joaquin Phoenix má ku dnešnému dňu na konte 3 nominácie na Oscara za filmy Gladiátor (2000), Walk the Line (2005) a Majster (2012). S najvyššou pravdepodobnosťou si teda herec za komiksovku o Princovi zločinu pripíše 4. nomináciu, pričom 9. februára 2020 si z galavečera možno odnesie aj samotnú sošku. Ak by sa tak stalo, Joker by bol prvou postavou s dvoma Oscarmi na konte, keďže jedného už v roku 2009 vyhral Heath Ledger. Šialený klaun by sa tak skutočne zapísal do histórie…

joaquin phoenix
Zdroj: forbes.com

O filme

„Skrachovaný komediant Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) sa dlho pohybuje na tenkej hranici medzi realitou a šialenstvom. V jeden deň sa potuluje vo svojom obleku klauna po uliciach Gotham City a dostáva sa do konfliktu s brutálnymi zlodejmi. Pomaly sa roztáča špirála udalostí, ktorá vyústi do hrozivých rozmerov. Opustený Fleck začne čoraz viac prepadať do hlbín šialenstva a postupne sa mení v ikonického zločinca, ktorého už čoskoro bude svet poznať pod menom Joker.“

Film režíroval Todd Phillips, ktorý sa spolu so Scottom Silverom postaral aj o scenár. Herecké obsadenie okrem titulného Phoenixa dopĺňajú aj mená ako Robert De Niro či Zazie Beetz. Do kín dorazí s hodnotením „R„, čo znamená nekompromisné zobrazenie brutálnej reality, nadávok a krvi. Unikátnosť tohto komiksového príbehu odrážajú aj recenzie na film Joker.

Film Joker sa do slovenských kín dostane už 3. októbra. Na plátna ho prináša distribučná spoločnosť Continental Film.

Zdroj: empireonline.com, heraldpublicist.com, cine-max.sk, wikipedia.org, digitalspy.com, screenrant.com, imdb.com, variety.com