Zlodeji umenia, ruské väzenie a veľa podrazov | Red Notice RECENZIA

Red Notice RECENZIA – Na platformu Netflix prichádza doposiaľ najdrahšia snímka z jej produkcie. Jeden z hlavných predstaviteľov tejto novej Netflixovky – Ryan Reynolds, nie je v populárnom subžánri buddy filmov žiadnym nováčikom. V roku 2021 si zahral v snímke Zabijakov osobný strážca 2. V ňom stvárnil charakter, ktorý je mu blízky, a ktorý si už prakticky aj prisvojil. Komický akčný hrdina, ktorého funkcia spočíva ako v pobavení, tak aj v ohúrení. Trailer sľuboval akčnú komédiu s prvkami trileru (a možno aj s romantickou linkou), pozrime sa na to, ako to s Red Notice skutočne je.

Red Notice RECENZIA
Zdroj: Netflix

Trio snov

Druhý najlepší zlodej umenia – Nolan Booth (Ryan Reynolds) a špeciálny agent FBI – John Hartley (Dwayne Johnson) určite nie sú dvojicou, ktorá by si k sebe našla cestu prirodzene. Prefíkaný zlodej Nolan má vo svojom smerovaní jasné ciele – kradnúť vzácne umelecké kúsky. Tentokrát sa však zdá, že si uhryzol trochu väčší kus, ako sám zvládne.

Jeho zámerom je ukradnúť egyptské artefakty a odovzdať ich egyptskému miliardárovi (áno, originálne), ktorý za nich ponúka 300 mil. dolárov. Cestu mu však skrížia hneď dve problémové postavy. A to spomínaný agent FBI – John Hartley a „Strelec“ (The Bishop) – svetová jednotka v krádeži umeleckých diel, ktorú vo filme hrá Gal Gadot. Nolan tak nemá na výber a je dotlačený k niečomu, čo mu nie je blízke, a to k spolupráci. Dohoda znie jasne – pomôcť agentovi FBI dolapiť Strelca a získať tak späť titul najlepšieho zlodeja umenia na svete. Čo by sa už len mohlo pokaziť?

Gal Gadot ako The Bishop
Zdroj: Netflix

Absencia záporáka

Akčná komédia ponúka to, čo sa od nej aj dalo očakávať. Dramatické úteky pred políciou, prestrelky, bitky, mučenie, mužov milujúcich moc a humor, ktorý je ako v každej z vymenovaných kategórií, tak aj v dialógoch a akciách postáv. Veľkým plusom je to, že film pri písaní scenára pravdepodobne nebrali vážne ani samotní tvorcovia. Dej je nastavený tak, aby mal vždy priestor pre komično. Dynamika dvojice Reynolds – Johnson síce funguje, ale až príliš stavia na ich odlišnostiach. To, čo kedysi fungovalo pre legendárnu dvojicu Terrence Hill a Bud Spencer, nie je vždy tým, čo sa dá tak ľahko dosiahnuť.

Je tiež dôležité spomenúť, že v tomto akčnom filme nenájdeme postavu, ktorá by do posledného momentu stelesňovala hlavného antagonistu. Nie je sa preto čomu diviť, keď dej po sérii akčných scén spomaľuje a nič nás už nevie prekvapiť. Humor je stále prítomný, ale stále opakujúci sa princíp „aha, nebezpečenstvo“ + „vyviazneme z toho, ale dostaneme sa hneď do ďalšieho problému, ktorý sa dal čakať“, je trochu únavný.

Red Notice RECENZIA
Zdroj: Netflix

Red Notice – RECENZIA

Snímka funguje lepšie ako komédia než ako akčný film. Druhý dejový obrat vzbudzoval nádej, že sa tempo filmu zmení a prinesie niečo nové. Tento obrat mohol prísť v deji oveľa skôr a naviazali by na to lepšie, efektívnejšie udalosti.

Prichádza však až takmer na konci a nemá taký dramatický dopad, ako bol možno zámer. Záver je síce úsmevný a nahráva zločincom, ale nezachraňuje celý film. Rovnako ho nezachraňuje ani star power a to aj cez to, že sú herecké výkony hlavnej trojice celkom slušné.

Dwayne Johnson a Ryan Reynolds
Zdroj: Netflix

Z jednej lokácie do druhej

To, čo na filme zaujme, sú lokácie a scénografia. Skáčeme z priestoru do priestoru. Každý z nich je iný a prináša niečo nové. Postavy sa ocitnú v Ríme, Sardínii, na Bali, v Indonézii, Londýne, Španielsku, Argentíne, Egypte a v Paríži. Režisér Rawson Marshall Thurber s lokáciami skutočne nešetril, ale nemal ani na výber. Je čoraz ťažšie prísť v akčnej komédii s niečím novým, a tak je potrebné, aby boli zmeny aspoň priestorové. Asi najvýraznejšími priestormi boli ruské väzenie a aréna so zúrivým býkom. Tam sa odohrávajú práve scény, ktoré sa neskôr stanú jedinými zapamätateľnými.

My sme zlodeji

Amerického scenáristu a režiséra Rawsona Marshalla Thurbera preslávili najmä komédie. Jeho meno sa spája so snímkami ako sú My sme Millerovci (2013), Vybíjaná: Choď do toho na plné gule (2004) a Centrálna Inteligencia (2016), v ktorej si zahral aj Dwayne Johnson po boku Kevina Harta.

Jeho zmysel pre humor sa ukazuje aj v Red Notice, ale nie je zas až tak výrazný, aby sa mohol porovnávať napr. so spomínanou snímkou Zabijakov osobný strážca 2, ktorá je tiež z tohto roka. Subžáner buddy filmov má veľa možností a je škoda, že neboli v tomto najnovšom vysoko-rozpočtovom filme naplno využité.

Red Notice RECENZIA
Zdroj: Netflix

Red Notice RECENZIA – Zhrnutie

Stáva sa už akýmsi štandardom mať vo filme Ed Sheeran cameo. Film však prišiel o ďalší bod práve v momente, keď Ed Sheeran vo svojej jedinej scéne prehovoril a snažil sa pôsobiť komicky. Ostáva len dúfať, že Ed objaví slovíčko „nie“ pri ďalšej ponuke účinkovať vo filme. Film Red Notice sa spájal s veľkými očakávaniami – o to väčšie je preto sklamanie, že snímka nepriniesla to, čo v nej viacerí chceli nájsť. Aj napriek tomu však zostáva filmom s pôsobivou kinematografiou, zaujímavým dejovým obratom, komickými scénami a novou trojicou, ktorá si (možno) zaslúži ďalšiu šancu. Film dostáva hodnotenie 6/10.