Sme svedkami ďalšej revolúcie v leteckom priemysle?

Nenechajte si ujsť

Andrej Cvik
Andrej Cvik
Mám 23 rokov a moje 4 najobľúbenejšie veci na svete sú káva a moje dve mačky. A tá štvrtá je tajná.

Mnoho aerolínií sa vyznačuje tým, že dokážu pristávať automaticky. Nemýľte si to však s pojmom „autonómne“. Väčšinu času im pri pristávaní pomáha veža letiska, na ktoré sa lietadlo snaží pristáť a naviguje ich na správnu dráhu. Tomu ale môže byť koniec… Najväčšia revolúcia v leteckom priemysle 21. storočia je totiž tu.

lietadlo kokpit
Zdroj: rd.com

Revolúcia v leteckom priemysle

Vedci z Technickej univerzity v Mníchove vynašli revolučnú technológiu, ktorá môže zmeniť letecký trh. Táto technológia by mala pomôcť pilotom pristávať v zlých podmienkach čisto autonómne. Pilot pritom nemusí robiť vôbec nič.

O výpočty sa postará počítač, ktorý je napojený na infračervené kamery, ktoré sa nachádzajú na nose samotného lietadla. Počítač, ktorý je napojený na ovládanie lietadla, taktiež využíva GPS. Na to sa však spolieha vo väčších výškach, nie pri pristávaní.

Revolúcia v leteckom priemysle
Zdroj: twitter.com

Samozrejme, tento projekt je momentálne v plienkach, ale veľmi šikovne poukazuje na možnosti 21. storočia, a čo môžeme očakávať v najbližších rokoch. Lietadlo totižto dokázalo zamerať presnú dĺžku pristávacej dráhy, pričom jej okraje vyznačilo dvoma zelenými pruhmi a nastavilo voči šírke a dĺžke plochy aj rýchlosť klesania. Lietadlo vykonalo doslova ukážkové pristátie priamo v strede dráhy. A to bez vychýlenia kurzu.

Znamená to, že v najbližšej dekáde by takýto systém mohol byť implementovaný do komerčných lietadiel ako Boeing 787 alebo Airbus 320? Možno, avšak tu nastáva jeden problém. Systém autonómneho pristávania bol použitý na malom lietadle. To znamená, že vymyslieť systém, ktorý dokáže v pravom čase vykonať správne manévre väčšieho lietadla voči pristávacej dráhe bez pomoci rádio pomocníka na zemi, zaberie ešte nejaký čas.

Piloti v ohrození?

Je tým pádom práca pilota v ohrození? O desiatky rokov možno áno, ale dnes určite nie. Systém totižto prešiel iba jediným testom, pričom by bolo treba takýchto testov spraviť viac ako 3000, aby si ľudia mohli spraviť ako-taký obraz o spoľahlivosti celého systému.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Tento systém bude v najbližšej dekáde slúžiť ako pomôcka niektorým pilotom, pričom sa bude priebežne testovať, či je schopný si udržať zelené čísla bezporuchovosti. My veríme, že pomôže v najbližších rokoch ako pilotom, tak aj cestujúcim, aby zažívali príjemné lety s jemnými pristátiami.

Zdroj: engadget.com

Mohlo by sa ti páčiť

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- REKLAMA -

Najnovší obsah

- REKLAMA -