Robert Eggers a súčasný filmový mýtus | Maják RECENZIA

Oliver Kohár
Oliver Kohár
Večný študent kinematografie... aj jej obskúrnych zákutí.

Maják RECENZIA – Zhlboka sa nadýchnite a ponorte do hlbiny šialenstva, špiny a homárov, z ktorej je jediný únik svetlo, no nie každý v ňom nájde spasenie. Alebo sa jednoducho nezahrávajte s čajkami. To by Vám pravdepodobne odporučili Thomas Wake (Willem Dafoe) a Ephraim Winslow (Robert Pattinson), strážci titulného majáku.

Jeden z najatmosferickejších filmov roka! | Maják RECENZIA

Maják RECENZIA

V roku 2015 uchvátil priaznivcov kvalitného filmu a predovšetkým nekonvenčneho hororu svojim debutom Čarodejnica. Film zožal veľký úspech a vyhral niekoľko cien, vrátane špeciálnej ceny kritikov v Cannes. Čím bol tento debut tak špeciálny? Nebol zložený len zo série opakujúcich sa scén gradácie, ktoré následne vyvrcholia v ohlušujúci zvuk, pri ktorom sa divák zľakne a dostane ilúziu, že sa príbeh filmu pohybuje dopredu – ako to býva u väčšiny moderných hororov.

Eggers sa zameral na atmosféru a psychológiu postáv. Atmosféra neplynula len z majstrovskej réžie, ale aj z dokonalého vyobrazenia doby. A to nie len prostredníctvom kostýmov a prepracovaných dobových exteriérov, ale najmä jazykom. Starou angličtinou, ktorou postavy v polovici sedemnásteho storočia v Anglicku rozprávali. Pri pozeraní Čarodejnice máte pocit, že môžete do tohto sveta vstúpiť. Otázkou zostáva, či sa Vám tam bude páčiť.

Willem Dafoe a Robert Pattinson tak, ako ste ich ešte nevideli… a nepočuli

Po úspešnom debute sa Eggers pustil do svojho ďalšieho projektu. Opäť sa jedná o dobový príbeh, odohrávajúci sa na konci devätnásteho storočia v Novom Anglicku. Príbeh je jednoduchý. Dvaja muži, ostrieľaný morský vlk Thomas Wake (Willem Dafoe) a záhadný nováčik Ephraim Winslow (Robert Pattinson) sú vyslaní na skalu uprostred mora, aby po dobu štyroch týždňov spravovali maják. Bojujúci so samotou, prírodnými živlami a sebou samými, tu ostávajú uväznený dlhšie ako čakali.

A ako sám Eggers tento film rád opisuje – „Nič dobré nevzíde z toho, keď sú dvaja muži uväznení v obrovskom úde“.

Dafoe a Pattinson sa absolútne odovzdali svojim rolám a natáčanie v extrémnych podmienkach si poctivo odtrpeli. Nielenže boli ich role náročné po fyzickej aj psychickej stránke, ale navyše museli pre vernosť doby medzi sebou komunikovať silným námorníckym dialektom. Pri ich poetických, ale stále prirodzených dialógoch, potrebujú titulky aj anglicky hovoriaci ľudia. Počas dvoch hodín ich vidíme tancovať, spievať, bojovať, opíjať sa a pomaly prichádzať o zdravý rozum. Navzájom sa dopĺňajú a vytvárajú ikonické filmové duo.

Originálne spracovanie

Narozdiel od Čarodejnice, ktorá sa dá jednoducho žánrovo označiť ako horor, je to pri Majáku komplikovanejšie. Áno, jednoznačne má prvky hororu, no horor to nie je. Prekvapujúco obsahuje veľa humorných scén, ale rovnako nejde ani o čiernu komédiu. Kebyže mám tento film zaradiť do jedného žánru, tak by to bol pravdepodobne psychologický triler.

Pozoruhodné je, ako Eggers s týmito žánrovými vlastnosťami pracuje a plynulo ich kombinuje. Scéna, ktorá je svojou podstatou znepokojujúca, dokonca až hrôzostrašná, sa môže končiť vtipom. Film navyše obsahuje, ako som už spomínal, aj mýtické prvky a veľa podobností s gréckymi bájami. Každý divák môže Maják pochopiť inak a mať svoje vlastné interpretácie.

Maják The Lightouse

Vizuálna stránka filmu je jedným z hlavných lákadiel. Čiernobiely obraz vo formáte 4:3 (takmer dokonalá kocka) je ideálna cesta ako divákovi priblížiť dobu a atmosféru, v ktorej sa film odohráva. Pri „zúženom“ obraze dostáva kameraman Jarin Blaschke hneď niekoľko príležitostí ako zobraziť izoláciu postáv a priblížiť ich intímne momenty. Svetlom sa tu vyslovene maľuje. Každý jeden záber je kompozične dôkladne premyslený a nasnímaný.

Zvuk atmosféru umocňuje najmä neustálou a ohlušujúcou majákovou sirénou. Divák má pri nej po čase pocit, že prichádza o zdravý rozum spolu s hlavnými postavami. Posledným dielom tejto skladačky je hudobný skladateľ Mark Korven. Zložil pre film veľmi jedinečný a experimentálny soundtrack. Nejedná sa o žiadne melodické motívy, ale surové a intenzívne zvuky, ktoré dokresľujú dusnú atmosféru.

Zhrnutie – Maják RECENZIA

Robert Eggers svojim druhým filmom dokazuje, že patrí k súčasnej elite mladých žánrových režisérov. Jeho filmy sú výsledkom dôkladného historického výskumu, ktorý je cítiť z každého jedného záberu. Skrz koncept mýtu rozpráva atmosferické, brilantne napísané i zahrané príbehy, ktoré sa Vám dostanú pod kožu. Dalo by sa mu vytknúť, že niektoré významy sú ťažko čitateľné, ale to práve považujem za čaro a silu tohto filmu – možnosť vlastnej interpretácie. Maják je momentálne jeden z najoriginálnejších filmov, aké môžete vidieť. 9/10.