0
24 zdieľaní

Viete si predstaviť svet bez rozprávok? Veru, ani ja by som to neprežil. Máme preto šťastie, že česko-slovenských príbehov o čertoch a princeznách je naozaj habadej. Staré známe klasiky tú budú navždy s nami. Celkom populárnym názorom je však aj to, že v poslednej dobe ich už tak veľa nie je. Kvalitou vraj upadajú. Na staré sa stále radi pozrieme, no novodobé česko-slovenské rozprávky sú nanajvýš priemerné. Prišiel práve teraz do kín klenot, ktorý sa tomuto pravidlu vyhol, alebo je aj Čertovské pero neoriginálnou napodobeninou klasík?

čertovské pero recenzia
Zdroj: kultura.zpravy.idnes.cz

Čertovské pero RECENZIA

Zhrnúť to v skratke: Čertovské pero je jednou z najlepších česko-slovenských rozprávok posledných rokov. V krátkosti je síce krása, no aj nuda. Čo presne teda robí z tohto filmu príjemnú záležitosť a čo vás na ňom bude baviť?

Čertovské pero vytvára dokonalý prvý dojem, kedy skvelo využíva našu lásku ku klasikám. Tvorcovia sa pri špeciálnej predpremiére netajili tým, že sa inšpirovali filmom S čerty nejsou žerty. Možno to teraz vyznie ako nezmyselný výrok, ale práve kvôli tomu je Čertovské pero tak veľmi originálne. Nebyť overeného základu, ktorí tvorcovia “prevzali,” nevyšiel by priestor na veci, ktoré z tejto rozprávky robia úspech.

čertovské pero recenzia
Zdroj: kultura.zpravy.idnes.cz

Príbeh

Peklo je v skutočnosti úrad ako každý iný, lenže namiesto bežných informácií a dát sa v ňom zhromažďujú, vážia a následne trestajú hriechy. Nepoctivé činy každého človeka, ktoré v miestnych pobočkách (podpeklách) zapisujú perá z čierneho pekelného kohúta.

Keď sa jedno pokazí, povolá Lucifer vlastného syna, neohrabaného, no ambiciózneho mladíka oddaného viac svojim šialeným vynálezom ako tradičným kúzlám čertov. Teraz dostal úlohu, aby do podpekla doručil nové Čertovské pero. Aj napriek varovaniam sa však nechá nachytať prvým smrteľníkom, stratí svoju donášku a ešte k tomu sa tragicky zamiluje. Slovami jeho otca “chytí poéziu.” Od lásky sa mu bude chcieť spievať, ale ako sa popasuje s nepríjemnou a možno aj nebezpečnou situáciou, do ktorej sa dostal?

čertovské pero recenzia
Zdroj: kritiky.cz

Originalita vtipnou formou

Nápad vytvoriť filmové peklo, ktoré vo všetkom funguje ako klasický úrad, je geniálny. Scenáristom to dovolilo sa naozaj pohrať s kreativitou svojich vtipov a vytvoriť niekoľko skvelých metafor. Samotný Lucifer ako šéf ťažko-fungujúceho systému byrokracie je k nezaplateniu. Z veľkej časti za to môže jeho predstaviteľ, herec Ondřej Vetchý, no poďakovať by sme mali aj filmárom, tvorcom príbehu. V niektorých ohľadoch sa totižto Čertovské pero vymyká zvodidlám klasických česko-slovenských rozprávok, čo mu len pomáha.

Jednou z týchto vecí sú dialógy. Slová, ktoré postavy vyslovujú, sú rovnako dôležité ako talent herca, ktorý je jej predstaviteľom. Keď sa tieto dva prvky zhodnú, tak v súlade vzniknú dialógy, teda konverzácie medzi charaktermi, ktoré sú prirodzené, inteligentné a hlavne vtipné. Žiaľ, do filmu vliezlo aj zopár momentov spevu, ktorý by som zhodnotil ako katastrofálny. Tvorcovia si lenivo napísané piesne mohli odpustiť, no z celkového zážitku neuberajú až toľko, aby ho skazili. Len ho jemne zhoršili.

čertovské pero recenzia
Zdroj: kzmj.cz

Pre deti aj dospelých

Nie, život naozaj nie je rozprávka. Preto si aj dospelí tak radi odbehnú do sveta zázrakov, v ktorom aspoň na moment zabudnú na nie vždy milú realitu. Čertovské pero ale spája oboje. Neponúka preto klasický eskapismus, na aký sme pri rozprávkach odjakživa zvyknutí. Do príbehu sa totižto vsunulo mnoho metafor a komentárov o láske, ľuďoch či rovno politike. Falšovanie volieb, klamanie vysoko postavených a jednoduché vydieranie rozprávku prehlbujú, ale rovnako aj podkopávajú.

Možno šlo o risk, ktorý sa zapáči istej časti divákov, ale rozhodne nedopomôže k tomu, aby sa z Čertovského pera stala večná klasika. Môžete to brať ako veľké pozitívum či pravý opak, ale jedno ostáva nediskutabilné: deťom sa páčiť bude. To, že sú hovorené vtipy celkom múdre a všetka komédia nepochádza len z vizuálneho humoru, zaručuje, že baviť bude dospelých aj deti.

čertovské pero recenzia

Peklo z profesionálneho hľadiska

Čertovské pero je veľmi pôsobivé aj z filmárskeho pohľadu. Kamera, výprava, hudba – všetky stránky produkcie sú zvládnuté skvelo. Aj preto sa na túto rozprávku, či už sociálny komentár vo filmoch vadí alebo nie, dobre pozerá. Spárovanie tohto faktu so skvelým hereckým obsadením, ktoré tvoria mená ako Jan Cina, Ondřej Vetchý, Judit Bárdos, Jan Budař, Marek Daniel, zosnulý Marian Geišberg a ďalší, je dôvodom, prečo si Čertovské pero zaslúži hodnotenie 7,5/10. Režisér Marek Najbrt a scenáristi Robert Geisler a Tomáš Hodan priniesli jednu z najlepších rozprávok posledných rokov.

čertovské pero recenzia
Zdroj: celebritytime.cz

Na záver, moja obľúbená veta z celého filmu, ktorú vysloví postava Lukáša Latináka: